Besøgsvisum i 3 måneder

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HanshinTigers

Besøgsvisum i 3 måneder

Indlæg af HanshinTigers » 22.04.2008 09:06:47

Hej Ægteskab uden grænser :)

Jeg er ny bruger på dette forum og jeg har lige et par spørgsmål, jeg håber i kunne være mig behjælpelig med.

Jeg er ved at søge besøgsvisum til min kæreste fra Filippinerne, men da jeg har erfaret, at det kan tage lang tid fra netop Filippinerne, ville jeg høre om, der er nogen der har erfaring med hvor lang tid, det ca. tager at søge?

Derudover er jeg lidt i tvivl om reglerne om visum. Vi regner med at søge visum for et 3 måneders ophold, men hvis ansøgningen bliver forsinket, eller hun eventuelt skulle vælge at rejse senere end den angivne dato i ansøgningen, vil det betyde, at vi skal søge på ny?

Jeg håber, I kan hjælpe :)

MVH HanshinTigers

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 22.04.2008 11:02:47

Jeg ved ikke noget om tid fra Filippinerne, det kommer nok an på ambassaden dernede.

Ang. tid så kan jeg fortælle, at den periode man angiver i ansøgningen af Udlændingeservice bare betragtes som vejledende. De kigger på hvor mange dage I søger om, det må være max. 90. Når US har besluttet at der må gives visum kan man selv vælge en periode indenfor de næste 180 dage (dvs. ca. det næste halve år) Man skal altså ikke søge igen, hvis den dag man først havde besluttet ikke passer alligevel, bare der ikke får for lang tid før man kommer.

Jeg håber det hjalp lidt.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 22.04.2008 12:15:05

Der er desværre store problemer med den norske ambassade i Manila, som Udenrigsministeriet bruger som sin agent på Filippinerne. De sylter meget ofte sagerne, så de vejledende tidsfrister overskrides med adskillige måneder.

Jeg kender en pige, som skal til Danmark som au-pair, og hun har lige fundet ud af, at Udlændingeservice sendte hendes visum til den norske ambassade i Manila 21/2 pr. email - men den norske ambassade har gentagne gange påstået, at de ikke har modtaget noget visum fra Danmark. Og så er det man spørger sig selv: Hvor ofte er det nu lige, at en EMAIL bliver væk? Men andre ord: De lyver så stærkt, som en hest kan rende, for at dække deres røv af.

På grund af den udbredte slendrian, så må det tilrådes, at man er over den norske ambassade i Manila fra start til slut af en ansøgning, og jævnligt kontakter Udlændingeservice for at høre, om de har modtaget det, de skal, og om de har afsendt det, de skal.

Fungerer tingene ikke, som de skal, bør man sende en skriftlig klage til Udenrigsministeriet. Når de har fået 500 af den slags, kunne man da naivt håbe på, at de vil gøre noget ved de horrible forhold, som desværre hersker på den norske ambassade i Manila.

Det egentlig ansvar ligger nemlig i Danmark, idet hovedproblemet er, at Danmark ikke gider at bruge penge på at have sin egen ambassade på Filippinerne og i en række andre lande, der ikke betragtes som "vigtige". Og det beløb, Danmark betaler andre lande for at udføre sine opgaver, er så latterligt lavt, at man i princippet bare får, hvad man (ikke) betaler for.

ProudLeb

Visum

Indlæg af ProudLeb » 22.04.2008 15:29:39

Hej matildeudenh

Du siger at når der bliver givet visum kan man selv vælge perioden inden for de næste 180 dage..

Jamen skal man ikke i ansøgningen skrive længden af opholdet i dk ?, så det er forud bestemt inden det bliver besluttet om man får visum eller ej

Eller kan man godt skrive en ting i ansøgingen og så vælge en anden periode derefter ?

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 22.04.2008 17:43:30

Jo, man angiver en periode i ansøgningen, og den bruger de til at se hvor mange dage I vil have visum. Men US udsteder ikke visummet, det gør ambassaden når man møder op med en returbillet som viser en periode der passer til det antal dage man får.

Min kæreste og jeg søgte oprindeligt en periode fra slutningen af januar og 77 dage frem. I marts var sagen helt færdig og min kæreste kunne hente visum til 77 dage fra starten af maj. Så når US er færdige med sagen kan man afhente visum, men det skal være inden 180 dage udløber.

Jeg håber det blev mere klart af det. Summa summarum er hvertfald, at man godt kan vælge at komme senere end man angiver i ansøgningen.

ProudLeb

Visum

Indlæg af ProudLeb » 22.04.2008 21:28:40

Hmm!

Ok det vil sige , at man ansøger om et antal dage.. ( eks 77 ) fra og til dato'er , men hvis sagen trækker ud eller man skifter meningen, og man har fået accepterert sit visum , kan vi selv bestemme hvornår vi vil starte de 77 dage, bare det er inden 180 dage som visummet gælde ik ?

hvassjhen
Geografisk sted: DK

Indlæg af hvassjhen » 23.04.2008 13:49:06

Min mand som kommer fra Filippinerne har lige fået hans visum i går. Det tog præcis 3 uger fra indlevering af ansøgningen til norske embassade til han fået en besked.

Det var faktisk udmærket!

Tulle
Geografisk sted: Herlev DK
Kontakt:

Indlæg af Tulle » 23.04.2008 16:07:01

Da vi søgte visum fra tyrkiet havde jeg glemt at skrive hvornår vi ønskede visummet fra... jeg skrev kun 90 dage :D men han kom, han så, og han tog hjem. ( jeg ved godt at det er her tyrkiet, men det er vel i danmark at de godkender visummet i sidste ende eller hvad?)

HanshinTigers

Indlæg af HanshinTigers » 25.04.2008 19:32:45

Hej igen!

Tak for de mange svar! Det letter alligevel lidt, at man ikke skal til at søge forfra, hvis det hele nu skulle blive lidt forsinket :wink:

Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål. Jeg har nemlig tænkt mig at sende et invitationsbrev til min kæreste, hvori jeg skriver, at jeg hæfter for alle udgifter i forbindelse med rejse og ophold. Jeg er dog usikker på, om det, at jeg er studerende, kan få indflydelse på udfaldet af ansøgningen, da man som studerende givetvis vil have mindre at gøre med. Mine forældre har tilbudt at invitere min kæreste i mit sted, men mit spørgsmål er, om dette overhovedet er muligt, eller for den sags skyld anbefalelsesværdigt?

Jeg takker igen for al den hjælp, jeg kan få :)

MVH HanshinTigers

seniorguy

visum og norske ambassade

Indlæg af seniorguy » 27.04.2008 13:56:11

Der et desvære mange eksempler på turistvisum kan tage lang tid pga den Norske Ambasade slendrian. At en har fået visum på 3 uger skyldes nok at vedkommende var gift med en dansker.

Når man er gift med en dansker behøver papirene ikke gå igennem us og det er tidsbesparende.

seniorguy

Indlæg af seniorguy » 08.06.2008 00:01:45

Angående behandlingstid så kan nu nævnes at det tog ca 4 uger for min kone at få turist visum fra den Norske ambassade på Fillipinerne

Besvar