hvornår kan det lade sig gøre for os ??

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sagarino

Re: hvornår kan det lade sig gøre for os ??

Indlæg af Sagarino » 18.07.2012 07:40:54

Ja jeg ved det med kontanthjælpen. Det lidt noget skidt men var desværre nødvendigt. Nu vil jeg lige se om jeg ikke godt nok har forstået det hele ret. Først skal vi sørge for at kunne dokomentere at vi har haft 18 mdrs samliv på fælles adresse når vi søger om ophold i sverige. De stiller ingen lrav til penge på kontoen, og det spiller ingen rolle at jeg har modtaget kontakthjælp i danmark. :+)
Når vi søger skal jeg have lejlighed plus job i sverige og min kæteste skal gøre det fra hans hjemland.

Men vil de 3 mdr han bor med her i danmark tælle med i de 18 mdr samliv for det ender jo med 6 mdr men så står han selvfølgelig ikk på nogen lejekontrakt eller regnibger? Men hvis de gjorde det ku vi allerede søge næste år :-)

Jeg håber alt lykkes og gerne snart .. Savner en lejlighrf i norden istedet for på fili hele tiden. ;-)

Endnu engang mange tak alle sammen.. :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.07.2012 09:03:19

Sagarino skrev:Ja jeg ved det med kontanthjælpen. Det lidt noget skidt men var desværre nødvendigt. Nu vil jeg lige se om jeg ikke godt nok har forstået det hele ret. Først skal vi sørge for at kunne dokomentere at vi har haft 18 mdrs samliv på fælles adresse når vi søger om ophold i sverige.
18 måneders forudgående samliv stilles kun som krav ved brug af EU-regler, medmindre I er gift. Søger I efter de nationale svenske regler, stilles ingen krav om forudgående samliv eller ægteskab, men du skal bo i Sverige eller have boet i Sverige tidligere, så du er i besiddelse af et svensk personnr.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 31.07.2012 09:28:21

Tak tak og endnu engang tak. Så hvis vi søger efter de svenske regler skal vi bo i sverige i en årrække før vi kan komme til Danmark, men er det 5 år eller hvad menes der ?

Hvis vi søger efter eu regler skal vi kunne dokumentere 18 mdrs samliv eller være gift og så behøver vi ca at have boet sammen derover i 6 mdr. Men så stiller de krav på økonomi osv i sverige ? Hvor meget stiller de krav ?

Han rejser hjem på lørdag nu og vi bokser rundt med om jeg skal tage med og bruge resten af vores opsparing så vi kan få de 18 mdrs samliv men der siger i at de mdr han er her ved mig på turistvisum ikke gælder ?

Syns simpelhen det her er en jungle :-/ godt vi har jer.. :-)

Goood dag derude..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2012 09:48:54

”Så hvis vi søger efter de svenske regler skal vi bo i sverige i en årrække før vi kan komme til Danmark, men er det 5 år eller hvad menes der?”

Hvornår I kan flytte til Danmark, har ikke noget at gøre med din ægtefælles opholdsgrundlag i Sverige. Men hvis I vil anvende EU-reglerne i Danmark, er det et krav, at I enten er gift eller har boet sammen i 18 måneder. Så hvis I ikke gifter jer, skal I jo bo sammen i Sverige i mindst 18 måneder, før I kan flytte til Danmark.

Men hvis I gifter jer, skal I bare bo der reelt, hvilket hidtil har været tolket som noget i retning af mindst 3 måneder, hvis man vel at mærke har taget de konsekvenser, der normalt følger af at være flyttet til et andet EU-land og f.eks. ikke har beholdt sin bolig i Danmark, så man hele tiden har rådet over den. Men tolkningen synes at være strammet, så ÆUG anbefaler helt generelt, at man bliver i Sverige, til ansøgningen er godkendt i Danmark. Og så bliver opholdet jo helt automatisk af mere end 3 måneders varighed. Men så er ventetiden også overstået, når man flytter til Danmark, og ægtefællen kan komme i gang med danskundervisning og jobsøgning med det samme. Og det er da bedre end at sidde og vente i Danmark og være nervøs over, om man får afslag.

”Hvis vi søger efter eu regler skal vi kunne dokumentere 18 mdrs samliv eller være gift og så behøver vi ca at have boet sammen derover i 6 mdr. Men så stiller de krav på økonomi osv i sverige ? Hvor meget stiller de krav ?”

Du skal være arbejdstager eller studerende eller have tilstrækkelige midler. Målestokken for tilstrækkelige midler er den laveste sats for socialhjælp. For et par uden børn er det i Sverige pt. cirka 6.300 SEK om måneden efter skat, husleje og transportudgifter. Så hvis du ikke arbejder eller studerer i Sverige, er det det rådighedsbeløb, du skal sigte efter mindst at have. Personligt mener jeg, at det giver sig selv, da man jo også skal bruge penge til at leve for, og det nævnte beløb er så absolut et eksistensminimum, hvis man skal leve for det i en længere periode. Der er ikke råd til at tage på ferie, og dårligt nok til et besøg hos tandlægen. Så hvis man skal leve ”et godt liv”, skal man da reelt sigte efter en del mere. Og dermed er det ikke kravene for at få opholdskort, der er begrænsende i virkeligheden, men kravene om at have penge til at betale sine regninger og købe mad og tøj mm.

”Han rejser hjem på lørdag nu og vi bokser rundt med om jeg skal tage med og bruge resten af vores opsparing så vi kan få de 18 mdrs samliv men der siger i at de mdr han er her ved mig på turistvisum ikke gælder?”

Nej de kan ikke tælles med. Kortvarige besøgsophold i hinandens lande på eksempelvis visum er ikke et ”fast samliv”.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 31.07.2012 10:16:36

Jeg prøver lige at resumere det hele. Så jeg ved om jeg har forstået alt korekt :)

Der er 2 måder at søge for at komme til Sverige. De svenske regler, eller EU reglerne.

Hvis vi søger efter de svenske regler, behøver vi ikke at være gift eller kunne dokumentere 18 mdrs samliv. Men jeg skal flytte til Sverige, starte min uddannelse op og ha et fritidsjob. Min kæreste søger fra hans hjemland og hvis alt går igennem kommer han til Sverige og må starte med at arbejde eller gå i skole med det samme.
Men så skal vi være parate til at bo i Sverige ''permanent'' eller hvertfald en årrække.

Hvis vi søger efter EU reglerne skal vi være gift eller kunne dokumentere de 18 mdrs samliv. Jeg flytter til Sverige, får svensk personnummer og starter job og uddannelse op.
Derefter søger min kæreste fra hans hjemland og venter den nyværende ventetid på svar. Hvis alt går godt kommer han til Sverige og vi skal som minimun bo der i 1 års tid før vi kan søge om at komme til Danmark.
Men efter denne ordning er det også i orden for ham at starte uddannelse op med det samme?

Jeg er ked af hvis jeg er lidt tungnem. Men syntes virkelig det er uoverskueligt og min hoved sprænger snart at historier, netsider og tanker. :)

Håber du kan skærre det helt ud i pap for os hvad der er bedst, hvis vi allerhelst bare vil bo for en kort periode i Sverige og så komme hjem til Danmark og bo igen :)

Mange håbefulde hilsner fra Sagarino.

soreng

Indlæg af soreng » 31.07.2012 10:38:12

Hvis i vil være kortest tid i Sverige skal i enten være gift eller have samlevende i 18 måneder før ansøgningen. Og eftersom at i lige nu vil have 0 låneseddel så er den hurtigste måde at blive gift.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 31.07.2012 10:58:48

Okay, så hvis vi gifter os hvilken måde vil i så anbefale vi søger fra. De svenske regler eller eu reglerne hvis vi kortest tid vil bo i sverige. ??

Og hvordan bliver det gribet an ? :)

soreng

Indlæg af soreng » 31.07.2012 11:34:59

I kan jo ikke søge om familiesammenføring i Danmark efter svenske regler. I kan søge om at få din ægtefælle til Sverige med dig efter de svenske regler og så senere søge om FS i Danmark efter EU regler.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 31.07.2012 12:11:56

Nej i know.

Men hvis vi gifter os og søger familiesammenføring efter de svenske regler hvordan foregår det så og hvor længe skal vi bo i Sverige før vi kan komme til Danmark?

Jeg er i tvivl om processen og foreskellen på de to måder - med hensyn til hvad der er bedst for os!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2012 12:16:16

Som du kan læse om i forum ”ophold efter EU-regler”, synes det pt. at være helt umuligt at få udstedt hverken opholdskort eller personnummer til den udenlandske ægtefælle i Sverige, hvis den danske statsborger ikke arbejder i Sverige. Eller i hvert fald er det et højest usikkert projekt med ukendt tidshorisont, der kan være op til flere år.

Så EU-reglerne er fuldstændig uegnede, hvis man gerne vil leve som grænsegænger og blive i Sverige i en længere periode. Så er man nødt til at søge efter de svenske regler, hvilket så kræver, at den udenlandske ægtefælle venter med at følge med til Sverige, til ansøgningen er godkendt. Hvilket tager cirka 3 måneder, hvis der søges elektronisk.

Men EU-reglerne kan anvendes til at bo en tid i Sverige og herefter flytte tilbage til Danmark, hvis den udenlandske ægtefælle allerede er her, og man nødig vil skilles igen. Men skal bare være klar over, at der bliver tale om en meget lang venteperiode, hvor den udenlandske ægtefælle i praksis ikke kan arbejde, og formentlig heller ikke starte på svensk eller dansk for indvandrere, men kun på private sprogkurser.

For først skal man jo bo reelt i Sverige i noget tid. Og herefter skal en ansøgning om opholdskort behandles og godkendes i Danmark. Og som sagsbehandlingen kører lige nu, betyder det ofte 4-5 måneder i Udlæn-dingestyrelsen og herefter mindst 7 måneder med behandling af klagesag i Justitsministeriet, fordi Udlændingestyrelsen mener at have fundet en eller flere ”fejl” ved ens ansøgning.

Så hvis man f.eks. har boet 4 måneder i Sverige, før man søger, taler vi altså om mindst 15 måneder, før ægtefællen kan stå med et dansk opholdskort i hånden. Og så kan man jo overveje, om ikke man var bedre tjent med, at ægtefællen rejste hjem og ventede i de cirka 3 måneder, som det tager at få FS efter de svenske regler, så ægtefællen noget hurtigere kan få et aktivt liv og måske også begynde at tjene nogle penge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2012 12:28:05

Sagarino skrev:Men hvis vi gifter os og søger familiesammenføring efter de svenske regler hvordan fore-går det så
1. I behøver netop IKKE gifte jer for at søge efter de svenske regler, men kan selvfølgelig godt vælge at gøre det alligevel. Og det betyder vel om ikke andet, at I slipper for at svare på en del spørgsmål om jeres forhold, som Migrationsverket ellers er nødt til at stille
2. Du flytter til Sverige og får svensk personnummer på Skatteverket
3. Din ægtefælle udfylder den elektroniske ansøgningsblanket
4. Din ægtefælle slutter sig til dig i Sverige, når ansøgningen er godkendt efter cirka 3 måneder
Sagarino skrev:og hvor længe skal vi bo i Sverige før vi kan komme til Danmark?
Som sagt skal du være ”flyttet reelt” til Sverige, og det er du nok ikke, hvis du kun har været der i 2 uger. Men da du er nødt til bo i Sverige, medens din ægtefælles ansøgning bliver behandlet, giver det jo sig selv, at der er en vis minimums varighed af dit ophold i Sverige. Og desuden anbefaler ÆUG, at I bliver i Sverige, til ansøgningen i Danmark er godkendt, hvorved opholdet jo bliver endnu længere. Så alene pga. sagsbehandlingstiden i de to lande, skal du regne med at være der i mindst 8 måneder. Og måske i op til 2 år, hvis I får afslag i Danmark og skal have behandlet sagen i Justitsministeriet.

Så det bedste er at finde et tidsubegrænset lejemål hos et svensk boligselskab, så I helt selv er herrer over, hvornår (og om) I flytter videre til Danmark. Og mange bliver så glade for Sverige, at de slet ikke ser nogen grund til at flytte videre. Eller de vælger at blive der i 5 år, så ikke-EU borgeren kan blive svensk statsborger. For som svensk statsborger kan man jo bare flytte til Danmark og tilmelde sig folkeregistreret. Man skal ikke spørge nogen som helst om lov pga. den nordiske konvention.

Det sidste har tidligere i ÆUG-regi været kaldt ”den lange sverigesløsning”. Og når det er så bøvlet at få anerkendt en EU-opholdsret i Danmark, kan den da stadig være en overvejelse værd, hvis man er faldet godt til i Sverige.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 31.07.2012 14:19:20

Så selvom vi ikke har boet sammen i 18 mdr og ikke er gift kan vi begge to sagtens bo sammen i Sverige ? Og min kæreste har tilladelse til at arbejde eller gå i skole med det samme ?

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Tusind tak Fundiver199 for den uddybende forklaring, skåret ud i pap. Du en engel!

Tak for alle jeres andre hjælp også :)

Mange hilsner Sagarino..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.07.2012 15:07:34

Ja, Sverige er et meget mere liberalt og frisindet land, hvad angår tværkulturelle kærlighedsforhold!

Så I behøver ikke at være gift. Og I behøver ikke at have boet sammen tidligere.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 02.08.2012 03:40:19

Lig et hurtigt spørgsmål. Må min kæreste godt søge efter de svenske regler inden for de næste 6 mdr når han lig har været ii Danmark på turistvisum. Så skal han ikke vente til de mdr er overstået ??

Vi har kendt hinanden i 2 år siden jeg flyttede derned i 2010. Men har kun levet sammen i 7 mdr og så har han lig været her i 3 mdr er nok til at Sverigw vil godkende det som forhold og han vil ku blive godkendt som min kæreste og komme til sverige påmed henblik på vi vil giftes ude i fremtiden ? Er nervøs for det ikke er nok tid sammen ? :-)

Tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 07:34:19

Visumreglerne regulerer, hvor meget man må opholde sig i Schengen, ikke om man må have ansøgninger om opholdstilladelse under behandling. Så han kan naturligvis søge, lige så snart han har tid og mulighed for at lægge vejen fordi den svenske ambassade i sit hjemland.

Det er jo en konkret vurdering fra sag til sag, men ud fra hvad du skriver, kan jeg da ikke tro andet end, at Sverige vil anse jeres forhold for at være seriøst og fast.

Besvar