Coming Home-Boligkrav ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Emel

Coming Home-Boligkrav ?

Indlæg af Emel » 11.07.2012 11:55:33

Hej...

Jeg er 24 år, min ægtefælle 25.. vi har boet i Malmö ca 18 måneder.. Jeg har søgt FS efter de danske regler (d.25 maj 2012).. igår modtog jeg et brev fra US hvori der står at de mangler oplysninger om mig.. og det er "Dokumentation for egen bolig i DK af rimelig str.".. Jeg ringede ind for at sige at det havde jeg 6 måneder til at finde efter at min mand har fået godkendt FS.. og det var bekræftet flere gange på at det kunne jeg godt.. men manden i tlf´en blev ved med at sige at jeg SKAL have en bolig inden jeg søger.. Jeg bliver ved med at forklare at det er "coming home" jeg benytter mig af,, men han står fast. Hvad skal jeg gøre?

fundiver199

Re: Coming Home-Boligkrav ?

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2012 12:17:05

Du skal henvise til Boligkravsbekendtgørelsen §4, stk. 3, der lyder som følge:

...................................................

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28983

"Stk. 3. Ved afgørelsen om den første meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren kan krav om referencens opfyldelse af boligkravet udskydes i op til 6 måneder efter gennemførelsen af familiesammenføringen, hvis ganske særlige grunde taler derfor. Opholdstilladelse meddeles i sådanne tilfælde på betingelse af, at referencen inden 6 måneder efter gennemførelsen af familiesammenføringen godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, indtil mindst 3 år efter tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse."

.......................................................

Og så skal du henvise til teksten på US egen hjemmeside, der lyder som følger:

.......................................................

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htm

"Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse."

Emel

Indlæg af Emel » 11.07.2012 13:12:10

mange tak fundiver..

Jeg havde ansøgt fs efter eu for ca. 1 år siden.. vi fik afslag fordi man ikke "troede" på at min mand boede der.. mig var der ikke nogen problemer med.. Vi besluttede så at bo i Sverige de næste 5 år så han kunne få statsborgerskab.. men nu med disse lempelser.. hvorfor ikke tænker vi.. men ham fra US blev ved med at sige at fordi man ikke troede på at min ægtefælle boede i Sverige så ser man mig ikke som udrejst fra DK.. Fuldstændig latterligt.. jeg prøver flittigt at forklare at mine gamle sag burde ikke have noget med dette at gøre og at jeg havde læst inde på æug og ny i dk at jeg ikke skal ha en bolig nu i DK.. og så siger han.. de har måske en anden fortolkning af loven og reglerne og vi har en anden.. og det er vores der tæller.. hvorefter jeg forklarer ham at en medarb. fra US oplyste mig en ting men efter 5 min beslutsomhed(min) at "nårhh ja min kollega siger at det kan du godt,, du havde ret".. og så er det jer der skal fortolke reglerne?... udlændinge-SERVICE yeah right............

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2012 13:32:55

Hvad skete der med det gamle EU-afslag? Påklagede I det til Ministeriet eller accepterede I det bare? Som altid er der et stående tilbud om at få ÆUG´s rådgivning til at kigge på den slags ved at sende det til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Af ren nysgerrighed kunne det være sjovt at se det, da det ikke er en ofte anvendt begrundelse, at US ikke tror på, at ansøgeren er i et andet EU-land. Dette er normalt meget let at dokumentere ved fremvisning af opholdskort eller kvittering for ansøgning herom. Så umiddelbart må der være nogen meget specielle forhold, der gør sig gældende.

Og det kunne måske være nyttigt for jer at få lidt hjælp til at rede trådene ud, så I er sikre på, at nissen ikke bare flytter med over i en ny ansøgning. US afgørelser er skrevet i et helt specielt sprog, hvor det ofte ikke er muligt for alm. mennesker at finde ud af, hvad sagens kerne i grunden er. Og derfor kan det være nyttigt at få hjælp til at få det "oversat" til almindeligt menneskesprog, ligesom hvis man havde modtaget en afgørelse, der var skrevet på japansk eller kinesisk :D

Besvar