Hjælp til mangel på dokumentation.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Limx

Hjælp til mangel på dokumentation.

Indlæg af Limx » 04.07.2012 12:31:30

jeg har idag fået et brev vedr ansøgningen til eu regl for min kone.

"av utdrag från bankkonto framgår att din maka XXXXXXXXX har SU.
vänligen inkom med planerade utbetalningar för att styrka att ni har tillräckliga medel."

forstår ikke helt dette brev. jeg sendte dem min 3x lønsedler og sek/dk bank oversigt, som de ville have igen.

hvad er det de vil have jeg skal sende dem??? min su oversigt for iår??

håber der er nogen som vil hjælpe mig. :?:

Limx

Re: Hjælp til mangel på dokumentation.

Indlæg af Limx » 04.07.2012 12:49:47

eller er det alle mine betalinger for måned afgift de vil have??

det eneste jeg har er husleje og brobiz som de har modtaget.(husleje er med alt vand,el,net,telefoni)

og ellers er der forsikring hvor der betales engang årligt

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2012 13:24:59

Jeg synes, at du skal kontakte sagsbehandleren og bede hende selv forklare dig, hvad det er, hun mangler. Måske er der bare tale om, at nogle af de papirer, du har fremsendt, er blevet væk. Eller også mener hun, at jeres indtægt er for lav ud fra de papirer at dømme, som du har fremsendt. Så har du prøvet at anvende beregneren til at finde ud af, om I ville være berettiget til socialbidrag? Der er et link i et indlæg under ”bekendtgørelser”.

Limx

Indlæg af Limx » 04.07.2012 14:00:02

tak for det hurtige svar.

kunne det være muligt at få et link til bekendtgørelse? kan ikke lige for øje på det

DBS

Indlæg af DBS » 04.07.2012 14:18:55

Limx

Indlæg af Limx » 04.07.2012 17:25:08

Hej igen og mange tak for linket :). har prøvet linket :)..
så vil jeg lige hører fra min sagsbehandler imorgen og se hvad jeg mangler :)

mange tak for jeres hurtige svar :) :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.07.2012 19:03:32

Migrationsverket konstaterer, at din ægtefælle får SU og beder om dokumentation for, hvor længe SU vil blive udbetalt, altså oversigt fra SU-Styrelsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2012 01:07:00

Ja ved genlæsning af teksten kan jeg også se, at det må være det, der bedes om. Og det kunne så f.eks. være det, der hedder en SU-meddelelse, hvor der jo står, at man er tildelt SU for den og den periode til den og den uddannelse.

Årsagen til, at de spørger, er selvfølgelig fordi, det ikke skal dokumenteres, hvilken indtægt man havde i fortiden, men hvilken man kan forvente at få fremover. Og hvis uddannelsen f.eks. sluttede i juni 2012, er det ret uinteressant, at et kontoudtog viser, at man modtog SU i marts, april, maj og juni 2012, da juni 2012 jo så var den sidste udbetaling.

Og i så fald skal det jo dokumenteres, hvad man nu skal leve af, f.eks. ved at fremsende den ansættelseskontrakt, som man lige har skrevet under på. Denne problemstilling er meget relevant i Sverige, da Sverige i modsætning til Danmark ikke har noget, der hedder dimittend-dagpenge. Så derfor er der stor risiko for, at en person, der har afsluttet sin uddannelse og ikke kommer i arbejde med det samme, bliver det, vi i Danmark kalder kontanthjælpsmodtager.

Limx

Indlæg af Limx » 05.07.2012 08:00:59

okay. SÅ det er min su oversigt de vil have. (støtte-meddelelse)
Har lige et spørgsmål til :)..

mit su afsluttes her når året afslutter, eftersom mit uddannelse sluttes, kan jeg tage beslutning om at forsætte endnu et år
eller finde arbejde.

1. hvis jeg afslutter uddannelse og ikke finder arbejde har jeg ret til a-klasse fra prosa hvor jeg betrækkes som arbejdsløshed.
hvor jeg har rettigheder for at for dagpenge senest en måneden og en dag fra min eksamendag.
(sende dem mine dokumenter for jeg er i prosa som a-kasse???)

2. hvis jeg forsætter uddannelse har jeg stadigvæk ret til su i endnu et år, men har ingen dokumentation før året afsluttes eller eksamen.

men hvordan skal jeg dokumentere for dette 1 eller 2?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2012 08:42:57

Du har ikke ret til dagpenge fra Prosa, hvis du bor i Sverige. Du kan få lov til at betale til Prosa, men i samme øjeblik du bliver ledig, skal du overflyttes til en svensk A-kasse. Og i Sverige er der ikke noget, der hedder dimittenddagpenge.

Så ja det bliver svært for dig at dokumentere, hvad du skal leve af, når din uddannelse er slut. Og det er så et åbent spørgsmål, hvordan Migrationsverket vil forholde sig til den situation. Hvis du har et fritidsjob ved siden af studiet, kan du måske skrive, at du forventer at kunne øge timetallet i det job, når du er blevet færdig, indtil du finder et andet. Men det vil være et konkret skøn, hvordan Migrationsverket forholder sig til situationen.

Nu er din kone jo rejst til Sverige allerede, men ellers er den oplagte måde at undgå dette problem at søge efter de svenske nationale regler, hvor der ikke stilles krav til referencens forsørgelsesevne. Anvendelse af EU-reglerne i Sverige kan kun anbefales lige nu, hvis den danske statsborger skal arbejde i Sverige.

Det næste er jo nemlig problemet med dokumentation for sygeforsikring, hvor I ganske vist kan stille Migrationsverket tilfreds med det blå EU-sygesikringskort. Men hvor sagen derefter strander i Skatteverket, når din kone prøver at få udstedt et personnummer. Hvorfor hun alligevel kommer til at søge efter de svenske regler, bare med den forskel, at hun nu kan være i Sverige, medens sagen behandles, hvis hun har været der ½ år allerede

Nu ved jeg jo ikke, hvor længe hun har været i Sverige, eller hvornår I søgte. Men er det kun kort tid, så var det måske en overvejelse værd, at hun rejste hjem ASAP og fik afleveret en ansøgning efter de svenske regler i stedet for det usikre langtidsprojekt, som I pt. har gang i og tilsyneladende stadig kun er i de indledende faser af.

Hvis jer planer er at flytte videre til Danmark, skal I nok omvendt indstille jer på, at din kone aldrig når at få hverken opholdskort eller personnummer i Sverige, og så bare se at komme i gang med en ansøgning i Danmark. Her er der nemlig desværre også lang ventetid og en del andre problemer pt.

Limx

Indlæg af Limx » 05.07.2012 08:50:17

vil det hjælpe hvis jeg fik en kontrakt fra mit deltidsarbejds hvorpå der står at jeg er på fuldtidsarbejde efter min uddannelse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2012 08:53:11

Ja naturligvis. Det vil løse det problem. Men herefter er der jo så stadig problemet med sygeforsikring, som du også lige så godt kan begynde at forholde dig til, hvordan du vil løse.

Limx

Indlæg af Limx » 05.07.2012 08:56:58

af henhold til sygsikring, vil det ikke hjælpe hvis jeg fik et arbejde til min kone i sverige?
vi har nemlig planer om at leve her i sverige.

men mange tak for de mange gode råd

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2012 09:29:58

Erfaringerne er sparsomme, men det synes, at Skatteverket er ganske ubøjelige og kun vil udstede personnummer til din kone, hvis du arbejder i Sverige, eller hun har en nationale svensk opholdstilladelse. Så hvis I planlægger at blive i Sverige, er det måske tid til at bide i det sure æble og starte forfra med en ansøgning efter nationale regler fra hjemlandet. Alternativet er i hvert fald, at I kan se frem til en meget lang yderligere ventetid. Det sidste, jeg har hørt, er, at man ikke kan søge elektronisk, hvis man allerede er i Sverige. Og så taler vi jo om 7-10 måneders ventetid for en ansøgning efter nationale regler oven i de 7-8 måneder, det tager for Migrationsverket at udstede et EU-opholdskort. Altså 14-18 måneder i alt, hvor din kone hverken kan arbejde eller deltage i svensk for indvandrere.

Og alternativet hertil er at blive i hjemlandet i 3 måneder længere, medens en elektronisk ansøgning bliver behandlet. Så jeg synes, man må sige, at det er en meget høj pris, man betaler, for at fremskynde sin indrejse i Sverige med disse cirka 3 måneder ved at søge visum i stedet for opholdstilladelse.

GitteK

Indlæg af GitteK » 05.07.2012 12:59:38

Det kunne godt være sådan, at det øgede mulighederne for svensk personnummer, hvis ægtefællen fandt et job i Sverige.

Min mand fik uden problemer svensk cpr.nr - længe inden han fik opholdskort (hvilket han stadig ikke har fået) og jeg gætter på, at de har lagt vægt på, at jeg har boet i SE i mange år. De lægger nemlig meget vægt på, at man forventer at skulle bo i SE i mere end et år.

Jeg ville da bestemt forsøge og vedlægge alt mulig dokumentation for intention om at blive i SE i mere end et år. Ansættelseskontrakt, køb af lejlighed eller andet kunne være god dokumentation. Prøv det :D

Besvar