tak danmark og sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Racha taha

tak danmark og sverige

Indlæg af Racha taha » 11.06.2012 23:23:33

På grund vi fik afslage i dk og bagefter vi fik ikke personnummer i Sverige men fik opholdskort i Sverige så min mand kan ikke hold det ude mere han vil tilbage til hans land.tusind takkk dk og SE

Ekrem

Re: tak danmark og sverige

Indlæg af Ekrem » 12.06.2012 12:10:17

Lyder trist :/
Hvornår fik han opholdskort?

Emirim

Indlæg af Emirim » 12.06.2012 12:39:30

Det er jeg virkelig ked af at høre.. Vi har flyttet 6 gange de 3 år vi har været gift. Så ved hvad i har været igennem.. Min mand er også ret irriteret på dk men det vigtigste er at man skal kunne støtte hinanden igennem det hård tid..
Vi har også haft mange diskussioner men vigtigst af alt er at vi bor sammen.. Om det så bliver se eller dk vil tiden vise..
Håber din mand skifter mening og vil være ved din side.. Knus herfra

sjippe

Indlæg af sjippe » 12.06.2012 13:05:40

vi er i samme situation.....må sgu tilstå at det er så bøvlet at vi har opgivet og i dette sekund sidder og planerer at konen rejser hjem. Er sgu rasende over at systemet kan få skovlen så meget under en

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 12.06.2012 13:17:12

Han fik opholdskort sidst år i november og til nu fik ikke personnummer det sender altid at vi skal søge igen og igen så min mand er træt af det og han gider ikke søge efter svenske fm han gider ikke vente igen han siger at han vil heller tage ned sit hjemland :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2012 16:45:02

Trist historie. Men hvis andre skal lære noget af den, så må det efter min mening være, at man bør overveje at gennemføre en familiesammenføring på den "gammeldags" måde, hvor ansøgeren bliver i sit hjemland, indtil ansøgningen er imødekommet.

Ofte er det referencepersonen, dvs. den der bor i Danmark (eller Sverige), der er utålmodig, og kun tænker på at få sin ægtefælle hertil så hurtigt som muligt. Og det er da også forståeligt nok, at man gerne vil være sammen med sin ægtefælle.

Men som den herboende skal man også tænke på, at ens ægtefælle skal starte på et helt nyt liv, og at det er meget belastende for ægtefællen og dermed ofte også for parforholdet at skulle gå passiv rundt i lang tid, medens man venter på en myndighedsafgørelse.

Dette er ingen kritik af Racha taha, da det normale på det tidspunkt, hvor hun flyttede til Sverige, var, at det gik hurtigt og smertefrit med at få opholdskort og personnummerbevis. Men sådan er det ikke i dag. Så derfor bør "nye par" kraftigt overveje at søge fra hjemlandet, uanset om det er i Danmark eller Sverige, at man ønsker at bo sammen.

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 12.06.2012 20:25:39

Med den seneste svenske udvikling, så er jeg også noget tvivlende overfor om jeg turde begive mig ud i sverige-løsning. Men under alle omstændigheder, så ville jeg vælge at flytte alene til sverige og bo der alene det meste af perioden. Det har været utroligt hårdt for min kone at være så isoleret i sverige som hun har været... Så er det nok bedre at tage tørnen alene og så kun bo sammen i sverige i en måneds tid eller lignende, for at så at rejse til dk på schengen og få processesuelt ophold i dk under behandlingen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2012 07:31:47

Eller søge efter de svenske nationale regler og så bare blive i Sverige, så det er slut med al det der med at søge og vente. Eller i hvert fald få behandlet ansøgningen i Danmark, medens man stadig bor i Sverige, så ægtefællen kan gå til svensk og måske søge arbejde, medens man venter på svar fra Danmark. Hvis man allerede har en svensk opholdstilladelse og et svensk personnummer, er det vel trods alt langt mindre belastende at gå og vente på svar fra Danmark. For skulle det blive et "nej", kan man jo bare trække på skuldrene og sige "nå ja men så bliver vi da bare i Sverige" eller "nå ja men så skaffer vi da bare den ekstra dokumentation, som de beder om". Hele ens liv er ikke sat på stand-by på ubestemt tid, bare fordi man venter på svar på en ansøgning.

Besvar