Alternativer til familiesammenføring via de danske regler
Alternativer til familiesammenføring via de danske regler
Efter at have rådført mig her, fandt jeg ud af at familiesammenføring via de danske regler, ikke kan lade sig gøre for mig og min filippinske au-pair kæreste.
Dvs. ikke før cirka ½ år efter at hendes kontrakt udløber, da jeg er i "karantæne" fordi jeg tidligere har modtaget bistand.
Og i og med at hun skal ud af landet om cirka 6 mdr, er der lidt "panik" på.
Som jeg ser det er der 3 alternativer, men er tvivl om hvilket af dem som er billigste/bedste/mest sikre:
1. Student visum.
Det lyder som en smart måde at forlænge hendes ophold på, indtil vi kan søge om familiesammenføring efter de danske regler.
Det store problem ved den løsning er dog at den er dyr.
Passer det at man uanset hvilken uddannelse hun vælger, at priserne starter ved cirka 45.000 kroner?
Kan man ikke finde nogle billigere og lettere uddannelser end de længere videregående som er at finde på universiteterne?
Måske noget grundkursus af en art.
2. EU-modellen.
Jeg blev forslået denne her på forummet. Jeg synes det virker som en god ide, hvor jeg så vil arbejde henover grænsen mellem Sverige/Danmark, i 3 mdr. for så at flytte tilbage til Danmark.
Men vil det blive et afgørende problem at jeg stadig har min lejlighed i Danmark, Og at jeg vil vende tilbage til den efter opholdet i Sverige?
Mere bekymrende, er udmeldingerne på forummet her, om at rigtigt mange lader til at få deres sager afvist, når de prøver ovenstående.
Er det på det grundlag for risikabelt at prøve sverige/eu-modellen på dette tidspunkt?
3. Arbejde som au-pair i andet land
Hun kunne for en stund arbejde i norge som au-pair, for så at vende tilbage til Danmark efter et halvt til et helt års tid, hvor vi så kan prøve at søge efter de danske regler.
Ulempen ved den løsning, er at hun ikke er meget for at skulle forlade Danmark igen, så det vil jeg helst undgå hvis det er muligt.
Dvs. ikke før cirka ½ år efter at hendes kontrakt udløber, da jeg er i "karantæne" fordi jeg tidligere har modtaget bistand.
Og i og med at hun skal ud af landet om cirka 6 mdr, er der lidt "panik" på.
Som jeg ser det er der 3 alternativer, men er tvivl om hvilket af dem som er billigste/bedste/mest sikre:
1. Student visum.
Det lyder som en smart måde at forlænge hendes ophold på, indtil vi kan søge om familiesammenføring efter de danske regler.
Det store problem ved den løsning er dog at den er dyr.
Passer det at man uanset hvilken uddannelse hun vælger, at priserne starter ved cirka 45.000 kroner?
Kan man ikke finde nogle billigere og lettere uddannelser end de længere videregående som er at finde på universiteterne?
Måske noget grundkursus af en art.
2. EU-modellen.
Jeg blev forslået denne her på forummet. Jeg synes det virker som en god ide, hvor jeg så vil arbejde henover grænsen mellem Sverige/Danmark, i 3 mdr. for så at flytte tilbage til Danmark.
Men vil det blive et afgørende problem at jeg stadig har min lejlighed i Danmark, Og at jeg vil vende tilbage til den efter opholdet i Sverige?
Mere bekymrende, er udmeldingerne på forummet her, om at rigtigt mange lader til at få deres sager afvist, når de prøver ovenstående.
Er det på det grundlag for risikabelt at prøve sverige/eu-modellen på dette tidspunkt?
3. Arbejde som au-pair i andet land
Hun kunne for en stund arbejde i norge som au-pair, for så at vende tilbage til Danmark efter et halvt til et helt års tid, hvor vi så kan prøve at søge efter de danske regler.
Ulempen ved den løsning, er at hun ikke er meget for at skulle forlade Danmark igen, så det vil jeg helst undgå hvis det er muligt.
Re: Alternativer til familiesammenføring via de danske regle
Eu modellen er ganske god , med det er bedst at flytte til Sverige på den måde at man planlægger at bo der de næste 30 år ... dvs ingen lejlighed eller andet i dk end en bank og et mobilnummer . Og hvis man nu kunne bo i Sverige længere end 3 måneder så ville det være bedst og måske bliver du glad for at bo der .
Jeg har nu boet her i 8 år og jeg gätter på, at det ville väre svärt at afvise, at jeg har haft et reelt ophold
Mange tak for svaret. Men på den anden side har man vel stadig RET til det iflg. EU-reglerne ikke? Altså, selvom man har en lejlighed i DK og selvom man flytter tilbage efter præcis 3 mdr. - ikke?closed1 skrev:Eu modellen er ganske god , med det er bedst at flytte til Sverige på den måde at man planlægger at bo der de næste 30 år ... dvs ingen lejlighed eller andet i dk end en bank og et mobilnummer . Og hvis man nu kunne bo i Sverige længere end 3 måneder så ville det være bedst og måske bliver du glad for at bo der .
Men er der måder hvorpå man måske kan mindske deres mistanke når nu man har en lejlighed? hvad hvis nu man har solgt alle møblerne i den ? eller at man ikke bare fremlejer den i 3 mdr. ... og den lejlighed man tager i sverige, at det er en som man lejer på ubestemt tid osv ...
så burde det vel ikke blive et problem, eller hvad?
Uha, masse tvivl
der er jo slet ikke noget man har ret til .......... du skal bevise at du har haft et faktisk og reelt ophold i et andet eu land , og det må ikke være et ferie ophold. Man kan ikke fake tingene , så bedste råd er at gøre som jeg allerede har beskrevet.
Det er så nemt , hvis man vil springe over hvor gæret hvor det er lavest , så vinder man intet....
-
Problemet er, at det jo er en tolkningssag, hvornår man er "flyttet" et andet sted hen, og hvornår man bare har været på en "rejse". Så hverken 3 måneder eller noget som helst andet er et helligt tal. Opholdets varighed er kun en blandt flere ting, der kigges på. Og det mest afgørende er nok, at man - med US egne ord - "har taget de konsekvenser, der normalt følger af at være flyttet til et andet land".zenmind skrev:Mange tak for svaret. Men på den anden side har man vel stadig RET til det iflg. EU-reglerne ikke? Altså, selvom man har en lejlighed i DK og selvom man flytter tilbage efter præcis 3 mdr. - ikke?
ÆUG´s rådgivning har lige set en sag, hvor der er givet afslag til en person, der opholdt sig 10 uger i Spanien, medens hun holdt ferie fra sit arbejde samt afviklede overarbejde og tjenestefri mm., hvorefter hun vendte tilbage til sit arbejde og bolig i Danmark. Og den sag tror jeg, at vores medlem får meget svært ved at vinde. For hvad er forskellen mellem at holde ferie i 10 uger eller i 4-5 uger, som en lønmodtager måske mere typisk har mulighed for? For mig at se er der ingen forskel.
ÆUG´s rådgivning har desuden for nylig set 2-3 andre sager, hvor der er givet afslag til danskere, der havde opholdt sig 3-4 måneder i Sverige, hvorefter de flyttede tilbage til den samme bolig i Danmark, de tidligere forlod, og hvor US bla. har lagt vægt på, at boligforhold mm. tydede på, at de på forhånd kun havde planlagt et kortvarigt og midlertidigt ophold i Sverige.
Disse afslag er påklaget til Justitsministeriet, og min umiddelbare vurdering er, at disse medlemmer har en god chance for at vinde deres sager. Men tidshorisonten for en klage er mindst 6 måneder. Så som closed1 skriver, så vinder man absolut intet ved at forsøge at spinge over, hvor gærdet er lavest.
Hvis man vil bosætte sig i Sverige som grænsegænger, bør man efter min opfattelse indstille sig på at bo der i mindst ½ år og gerne mere. Så er der også tid til at få behandlet ansøgningen om opholdskort i Danmark, medens man stadig bor i Sverige, således at man undgår risikoen for at komme til at stå med håret i postkassen efter sin returnering til Danmark.
Ægtefællen kan alligevel først rigtig starte sit nye liv i Danmark, når han/hun har fået et dansk opholdskort. Så om man skal vente på dette i Sverige eller Danmark, kan vel ærlig talt komme ud på et.
Hvis man gerne vil hurtigt tilbage til Danmark, skal man ikke indrette sig som grænsegænger men derimod finde et job i et andet EU-land. Her har vi nemlig EU-domstolens ord for, at 10 uger er nok til, at man må betragtes som arbejdstager. Men EU-domstolen har aldrig udtalt sig om, hvor længe eller under præcis hvilke omstændigheder, man skal have opholdt sig i et andet EU-land for at kunne betragtes som "person med tilstrækkelige midler" og dermed omfattet af retten til at tage sin ægtefælle med sig tilbage til sit eget land.
Så dette er det indtil videre alene op til medlemslandene og deres myndigheder at tolke. Og det siger sig selv, at myndighederne i den situation anlægger en restriktiv tolkning, da det jo grundlæggende er uønsket, at folk "omgår" de nationale udlændingeregler ved at udnytte retten til fri bevægelighed i EU. Så selvfølgelig er det noget, som man fra de danske og andre EU-landes myndigheders side forsøger at begrænse mest muligt.
Ja det er din ret, forudsat at du har haft et faktisk og reelt ophold i Sverige. De 3 måneder er altså bare en tommelfingerregel, og ikke noget du finder nedskrevet i nogle praksisnotater eller lign.zenmind skrev: Mange tak for svaret. Men på den anden side har man vel stadig RET til det iflg. EU-reglerne ikke? Altså, selvom man har en lejlighed i DK og selvom man flytter tilbage efter præcis 3 mdr. - ikke?
Det er jo ikke anderledes end så mange andre ting. Hvis man vil køre tingene lige til stregen, så skal man altså også have bedre kort/beviser på hånden når man bliver konfronteret, for at vise at man har holdt sig på den korrekte side.
Jeg har prøvet at "lege" djævlens advokat her, så tag det ikke personligt hvis jeg virker lidt brysk på dine foreslag.
Ja. Skil dig af med lejligheden (jeg siger ikke at det er en god ide, men det ville mindske deres mistanke).zenmind skrev:Men er der måder hvorpå man måske kan mindske deres mistanke når nu man har en lejlighed?
Hvad skulle formålet være med det? Skal du ikke bruge møbler i din nye lejlighed som du flytter til for en laaaaang periode i Sverige?zenmind skrev:hvad hvis nu man har solgt alle møblerne i den ?
Hvorfor vælger man kun at fremleje en lejlighed i 3 måneder når man har tænkt sig at flytte til udlandet for en længere periode?zenmind skrev:eller at man ikke bare fremlejer den i 3 mdr. ... og den lejlighed man tager i sverige, at det er en som man lejer på ubestemt tid osv ...
Kan det gøres på et 3 måneders ophold? Ja det kan det godt i teorien, men dokumentationskravene til jer vil mangedobles, i forhold til hvis i opholdt jer i 6 måneder i Sverige.zenmind skrev:så burde det vel ikke blive et problem, eller hvad?
Alternativt (hvis det er en ejerlejlighed) tænker jeg bare højt her så tag det ikke for mere end bare min hjerne der fik en tanke (det sker engang imellem ), så sæt den til salg op f.eks Robinhus, men sørg for at den ligger nok over markedsprisen til at den med stor sandsynlighed ikke kommer til at give mange fremvisninger, og slet ikke nogle bud. Det burde også kunne give en god grund at give us til hvorfor at Sverige's eventyret ikke holdt, da du ikke kunne få din lejlighed solgt. Jeg siger ikke at det vil virke 100%, men det er bedre end bare at have den stående tom, uden at man har forsøgt at komme af med den.