ved ikke hvad jeg skal gøre......hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
muni
Kontakt:

ved ikke hvad jeg skal gøre......hjælp

Indlæg af muni » 22.02.2008 00:32:39

Hej

Jeg har nu boet i sverige i 1 år sammen med min mand der i oktober 2007 fik opholdskort. Jeg har arbejdet indtil jeg i november fødte en dejlig lille pige, og er nu på barsel.

Jeg saver danmark så meget, savner at bo tæt på familie og venner, og vil inderligt gerne tilbage, men er så bange for at søge, bange for at jeg vil øddelægge det for os både i dk og se, hvis jeg søger gennem eu-reglerne(som er det eneste jeg kan eftersom jeg kun er 22), og hvis jeg for afslag i dk, så skal jeg jo som i ved starte forfra i se.

Grunden til at jeg er bange for at søge i dk er, at der jo altid er en risiko for at man kan få afslag. Men jeg er bange for at der i vores tilfælde er øget risiko, fordi vi tidligere søgt fs i dk og fik afslag. på udrejses datoen mødte min mand ikke op hos politiet som aftalt fordi der havde vi allerdere taget til se. Politiet var hjemme hos mine forældre og lede efter ham, og sagde at han nu er efterlyst.

Jeg er bange for at de vil bruge det imod os hvis vi søger.

Hvordan synes i det ser ud???

Er der en anden mulighed???

Der er vel heller ikke mulighed for at min mand kan blive i se, mens jeg tager tilbage til dk, vel????

Håber at høre fra jer, det betyder meget.

polar

Indlæg af polar » 05.03.2008 14:09:25

Det ser ikke ud til, at du får mange svar. SÅ lad mig prøve på at svare dig.
Først og fremmest er det ikke smart at få myndighederne på nakken, du kunne jo selv tage kontakt til politiet, for at finde ud af, om din mand stadig er efterlyst. Og rpøve på at bringe den sag ud af verden først.
Savner Danmark, familie og venner!!!
Hvorfor prøver folk, som nu har fundet deres eneste ene, ikke at forstille sig, de problemer, og afsavn der vil komme hen af vejen?? Hvis vi bringer vores ægtefælle til Sverige eller Danmark, tror du så ikke at de også savner deres land, familie og venner, men det tager mange måske lige som en selvfølge, at det gør de ikke? Hvorfor prøver man ikke på at integrere sig i det samfund, hvor man nu engang har valgt at leve, og få det bedste ud af mulighederne!!
Du skriver jo intet om, du eventuelt har arbejdet i Sverige, og hvis du ikke har det, så kan du jo ikke benytte dig af nogen EU-regler.
Polar

monies

Indlæg af monies » 05.03.2008 18:00:14

Hej Muni
Jeg kan godt forstå at du gerne vil tilbage til Danmark, men jeg vil gi' Polar ret. Det var ikke smart at undlade at møde op hos politiet. Men måske havde I regnet med at blive i Sverige. Hvis du gør som Polar har foreslået og får redet sagen ud hos politiet, kan jeg ikke se der skulle være noget problem i at vende tilbage til Danmark - hvis du altså har arbejdet i Sverige. Held og lykke med det.

Og til Polar. Vi ved da godt at vores ægtefæller savner deres hjemland - selvfølgelig gør de det. Men hvis den danske part også savner sit hjemland, bliver savnet så mindre for ægtefællen? Der er vel ingen grund til at begge savner.... Vi sparer op så vi kan besøge min mands hjemland så ofte som muligt. Andet kan vi ikke gøre.

Mvh Monies

Nanna
AUG Board
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 05.03.2008 18:47:58

Hej Muni,

Der er mulighed for at søge opholdctilladelse efter EU-reglerne mens I bliver i Sverige. I behøver altså ikke "satse" og flytte inden I får opholdstilladelsen. Hvis I skulle få et afslag får det derfor heller ingen indflydelse på jeres svenske opholdstilladelse.

Nanna

muni
Kontakt:

Indlæg af muni » 05.03.2008 20:42:32

Hej alle

Ja jeg har arbejdet i sverige, og er på foräldrepenning nu.

Men hverken jeg eller min mand kan holde ud at være i SE.
Vi har været sammen i Dk i 3år og min mand var glad for at være der.

Hvorfor jeg ikke mødte op er en lang historie.

Til Nanna: Er det rigtigt at jeg kan gøre det på den måde? fik ellers at
vide at det ikke var muligt.

Kan du fortælle lidt mere, og hvor du har læst det henne. Tak.

Malmö

Indlæg af Malmö » 08.03.2008 23:15:08

Med hensyn til konsekvenserne af at i ikke er mødt op og din mand dermed er efterlyst...
Du kunne måske prøve at tage ind på Københavns Retshjælp i Stormgade, de giver gratis advokatrådgivning. De kan evt fortælle jer hvilke konsekvenser det kan have og om der er noget i kan gøre for at komme ud af situationen.
Hvis i overvejer at udrede sagen med politiet synes jeg helt sikkert det vil være en god ide at tale med dem inden, og ellers bare for at finde ud af hvordan i står..
http://www.retshjaelpen.dk/

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.04.2008 06:44:42

Det kan vel ikke være specielt kriminelt, at man frivilligt har forladt Danmark, inden man skulle. Det var dog dumt, at I ikke dengang kontaktede politiet og fortalte dem, at I var flyttet til Sverige. Det havde jo også sparet dem for en del ulejlighed.

Jeg ville helt sikkert få afklaret, om der stadig ligger en "sag" på din mand af den grund, inden jeg søgte tilbage til Danmark. Og gør der det, så forsøg at få den bragt ud af Verden ved at dokumentere, at din mand ikke har opholdt sig ulovligt i Danmark. Det må I vel kunne v.h.a. datoen for din tilmelding til det svenske folkeregister samt datoen for hans indlevering af ansøgning om opholdstilladelse i Sverige.

Besvar