AussieFyr skrev:Hej Carina,
Jeg kan desvaerre ikke hjaelpe dig med dit spoergsmaal, jeg vil blot oenske dig held og lykke - for ligesom dig er jeg ny i denne verden og er naermest lamslaaet over, hvor svaert det er blot at faa en kaereste paa besoeg i Schengen - noget, der jo burde vaere rimeligt ligetil.
Jeg tror ikke, de fleste Danskere faktisk aner, hvor omfattende vores fremmedfjedske finurligheder er blevet. Det er jo naermest naaet til et punkt, hvor man som paeredansker mistaenkeliggoeres og naermest kriminaliseres, blot fordi man har formastet sig til at blive forelsket i en person udenfor EU.
Nu er visum processen ikke noget specielt dansk, men noget som vel næsten alle lande i verden har.
Der er også masser af lande som der kræver visum før indrejse, hvis man som dansker ønsker at rejse dertil (det sidste tal jeg hørte var at det var tæt på ½ af verdens lande kræver at man som dansker får et visum før man må indrejse dem).
Jeg vil gerne være med dig når vi snakker regler om FS som i Danmark er skudt helt ved siden af, men jeg mener dog ikke at det faktum at borgere for nogle lande har visumpligt til Schengen (det er jo ikke kun et dansk spørgsmål her, men et visum der giver adgang til fri rejse i Schengen) er et bevis for den danske fremmedfjenske holdning.
Og ved en visum ansøgning så er ambassaden og US altså ikke specielt interesseret i dig som dansker (jo de er interesseret i at du eksisterer). Derudover er det altså kun ansøgeren der bliver bedømt, så der er vel dårligt tale om at man som pæredansk bliver mistænkeliggjort.
Vent du bare til hvis i på et tidspunkt vil søge familiesammenføring...Så skal du få mistænkeliggørelse og finurlige regler.