familie sammenføring og uddnannelse i DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sarad

familie sammenføring og uddnannelse i DK

Indlæg af sarad » 08.05.2012 09:16:55

Hejsa,

Hvor er det fantastisk med en side som denne!

Min situation er den at jeg på 21 bor i malaysia med min 22 år gamle dykker instruktør kæreste, vi har været sammen siden september, og er meget glade for hinanden.

Om en måneds tid rejser jeg hjem til danmark for at komme igang med min uddannelse. Vores drøm er at vi kan komme til at bo sammen i Danmark og at min kæreste kan komme til at læse Biologi i Danmark. Kan det overhovedet lade sig gøre?

Lige nu er planen at min kæreste kommer til danmark i august, og så vil vi måske flytte til sverige hvor vi vil søge om familie sammenføring, og så tage til danmark og bo. Må han gerne blive i sverige med mig eller skal han være hjemme i malaysia?

Ville der være nogen som helst mulighed for at vi kunne søge om familie sammenføring i DK?

Vil der også være nogen mulighed for hvis han fik opholdstilladelse for at han kan få lov til at studere i Danmark?

Vi er meget forvirrede, og vil meget nødig bryde nogle regler, vi vil bare gerne have lov til at være sammen. Vi havde også tænkt på at gifte os, men det ville jo ikke rigtig nytte noget når vi er under 24 ..

kan i/du hjælpe os på nogen måde?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: familie sammenføring og uddnannelse i DK

Indlæg af mh1 » 08.05.2012 09:24:30

Sæt dig ned og læs det her igennem:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... jdestudere
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... r/flyttedk

Når du har læst alle vejledningerne, vil du være meget klogere på jeres muligheder, og vil kunne stille nogle mere præcise spørgsmål, hvis der er noget, som ikke er besvaret.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 08.05.2012 09:41:44

med hensyn til at studere, så ja. Han vil kunne studere i danmark hvis han er FS med dig...enten efter nationale regler eller efter EU regler. For at kunne læse læse på en højere videregående uddannelse i danmark skal han dog lige bestå studieprøven.
http://dansk.studieskolen.dk/da/Proever ... oeven.aspx

Den kan man normalt tage efter at man har gennemført modul 6 i danskundervisningen.
http://dansk.studieskolen.dk/da/Informa ... gning.aspx

Så der vil være en del hårdt arbejde foran ham for at lære dansk først, men så kan han også læse.

Kan han finde uddannelsen på engelsk kan han selvfølgelig godt læse der, uden at bestå studieprøven, og hvis den vil være gratis for dig, vil den også være gratis for ham.

sarad

Indlæg af sarad » 09.05.2012 12:03:46

Tusind tak for hjælpen, det er lidt af en jungle at komme ind i.

hvilken form for beviser skal man have for at man har boet sammen i 18 måneder, og hvad hvis man ikke bor sammen i en månedstid hvad så?

Lige pt bor vi sammen i mit værelse på borneo hvor jeg har fået min udlejer til at skrive min kærestes navn på den kvittering for din penge jeg betaler ekstra for at han kan bo her sammen med mig, er det 'nok' bevis?

Vores plan er lige nu at jeg rejser hjem til Danmark og så kommer han og bor ved mig i 3 måneder på et turistvisum hvor vi så sammen muligvis rejser til Australien for at arbejde som dykker instruktører..

gælder den plan som 18 måneder hvor vi har boet sammen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.05.2012 16:06:52

Turistophold tæller ikke med i samliv, så det går desværre ikke at få de sidste måneder på plads ved hjælp af et turistvisum. Men hvis I kun mangler nogle få måneder i at nå 18, så er det ikke nødvendigvis det afgørende - de 18 måneder er ikke 100% fast krav, men blot en tommelfingerregel.

Men - hvis I har planer om at forlade DK umiddelbart inden hans 90 dage udløber, så er der vel heller ingen fidus ved at søge fs? Selvfølgelig afhængigt af, hvor længe i vil være i Australien. Han må ikke være ude af DK mere end 6 mdr. af hver 12 de første år, han har opholdstilladelse, ellers bortfalder opholdstilladelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

sarad

Indlæg af sarad » 10.05.2012 07:36:36

Jeg tror ikke jeg fik forklaret mig selv ordentlig.

Jeg mener at vi har kun boet sammen fra januar og indtil midt Juni sammen, er der så nogle chancer for at få et opholdskort?

ellers for at få de sidste måneder på plads så ville vi rejse sammen til australien for at bo sammen og arbejde, men hvordan skal man bevise at vi har boet sammen?

soreng

Indlæg af soreng » 10.05.2012 15:37:05

Det beviser man med lejekontrakter, kvitteringer på el, vand, telefon osv, udskrifter fra det lokale folkeregister....Mulighederne er mange. Det kan være rigtigt svært at bevise hvis man, selvom man rent praktisk har boet sammen, ikke også har fået ordnet alle de officielle papirer til at vise den samme adresse, samt fået ændret navnene på de normale regninger der er når man bor i en lejlighed (el, vand, varme, telefon).

Hvis jeres officielle adresser ikke har været ens i det lokale folkeregister, så kan det godt være meget op af bakke.

Det gælder i de situationer om at få dokumenteret alt hvad man kan, og få begge jeres navne på så mange papirer som overhovedet muligt.

sarad

Indlæg af sarad » 11.05.2012 10:20:32

okay så..

Hvis vi nu valgte at blive gift, og så søgte om EU opholdskort i Sverige, og derefter flyttede tilbage til Danmark, ville det være en realistisk mulighed.. Og er der nogle vigtige "men'er" vi skal huske?

1000 tak for hjælpen!

soreng

Indlæg af soreng » 11.05.2012 10:25:49

ja så er det klart en mulighed.

Læse denne vejledning. Så er du klogere på hvad der "kræves"
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Det vigtigste er at i har et faktisk og reelt ophold, og at i kan dokumentere det. Brug kreditkort til at handle ALT...gem kvitteringer på ALT.

sarad

Indlæg af sarad » 11.05.2012 10:33:06

okay, så er det nok det vi gør.. vi har nogle kvitteringer fra flybilletter fra hvor vi har rejst rundt sammen, og nogle kvitteringer for de steder vi har boet sammen, og selvfølgelig billeder. Er det nok dokumentation eller skal vi grave dybere efter noget mere..

soreng

Indlæg af soreng » 11.05.2012 10:46:39

sarad skrev:okay, så er det nok det vi gør.. vi har nogle kvitteringer fra flybilletter fra hvor vi har rejst rundt sammen, og nogle kvitteringer for de steder vi har boet sammen, og selvfølgelig billeder. Er det nok dokumentation eller skal vi grave dybere efter noget mere..
Hvis i vil søge efter Eu regler, så er US ikke interesseret i kvitteringer for noget der ligger før du er flyttet til Sverige. Og når du er flyttet til Sverige og din "på det tidspunkt" mand søger om at flytte med dig, så er jeres ægteskabsattest alt hvad du skal bruge.

Og under alle omstændigheder, så vil flybilletter om at i har rejst sammen vel næppe vise mere end at i er rejsepartnere. Hvad skulle de dokumentere?

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 11.05.2012 12:59:02

sarad skrev:okay, så er det nok det vi gør.. vi har nogle kvitteringer fra flybilletter fra hvor vi har rejst rundt sammen, og nogle kvitteringer for de steder vi har boet sammen, og selvfølgelig billeder. Er det nok dokumentation eller skal vi grave dybere efter noget mere..
Hvis I flytter til Sverige, så skal i gemme kvitteringer fra Sverige, så US kan se i har boet i Sverige og der ikke bare har været en proforma adresse i har haft i Sverige.

og som jeg se det er jeres eneste chance for at bor sammen i Danmark at blive gift og den danske part flytter til Sverige og i søger familie sammenføring i Sverige, så skulle din kæreste ret hurtigt kunne flytte til Sverige og så hvis i bor 3 til 6 måneder i Sverige, kan i søge om at flytte til Danmark på EU-regler og det er den forbindelse man har brug for kvitteringer, der vise at man har boet og opholdt sig i Sverige og man ikke i 99 % har været hos familien i Danmark

sarad

Indlæg af sarad » 12.05.2012 14:52:10

1000 tak for hjælpen, jeg tror vi har fundet ud af hvad vi gør nu. Det er virkelig skønt med så mange mennesker der vil hjælpe os !

Besvar