Barn 17 år - familisammenføring - da. regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
noto

Barn 17 år - familisammenføring - da. regler

Indlæg af noto » 01.04.2012 18:49:08

Jeg er dansk statsborger (har boet hele livet i DK) og har en kæreste i Brasilien, som har et barn som snart fylder 17 år.
På en telefonisk forespørgsel til udlændingestyrelsen om familiesammenføring efter danske regler fik jeg at vide, at det er uden betydning at datteren kun har boet med sin mor hele sit liv og aldrig sammen med sin far (som hun ser en gang imellem).
Det afgørende er om moderen har forældremyndigheden over datteren (alene eller fælles forældremyndighed) og i begge disse tilfælde vil der ikke være noget problem at få datteren familiesammenført her i landet – samtidig med moderen – efter at vi er blevet gift

Fra ÆUG's telefonrådgivning fik jeg i sidste at vide at det bedste ville være at benytte sig af Sverigesløsningen – som det også står at læse i ÆUG's vejledning.

Er der en som kan hjælpe med en afklaring?

Morten Bødskov nævnte i en radioudsendelse lørdag eftermiddag på P1 at man ville kunne få noget ud af at læse bemærkninger til det nye lovforslag og de eksempler der skulle være der (om familiesammenføring – børn under 18 – danske regler)
Har forgæves øjet bemærkningerne igennem et par gange – er der nogen der er stødt på det jeg leder efter?

På forhånd tak for hjælpen.

fundiver199

Re: Barn 17 år - familisammenføring - da. regler

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2012 19:27:04

Reglerne er sådan set udmærket beskrevet på Nyidanmark, og da ÆUG ikke har vores egen vejledning om FS af børn, må vi henvise hertil:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -og-18.htm

Helt generelt er det bedre at læse det meget omfattende og udmærkede skriftlige vejledningsmateriale, som US har lavet og lagt på deres hjemmeside, end at ringe til dem. Risikoen for at få delvis forkert information, når man ringer, er således høj, netop fordi der er så mange og så komplicerede regler, at kun meget få mennesker kan holde styr på det hele i hovedet.

Og for nu at svare på dit spørgsmål, selvom det fuldt ud er besvaret i den tekst, du har fået et link til:

Det er ikke afgørende, hvem der har forældremyndigheden over barnet, men at barnet flytter til Danmark med den forælder, som det hidtil har boet hos, og at dette sker øjeblikkeligt. Så de skal ganske enkelt aflevere deres ansøgninger samtidig, eller barnet skal i hvert fald søge, så snart den voksne får at "ja". ¨

Og i øvrigt ændres disse regler for 15-17 årige børn ikke med lovforslaget, bortset fra nogle særlige hensyn til børn af flygtninge, som er blevet skilt fra deres forældre under flugten.

noto

Re: Barn 17 år - familisammenføring - da. regler

Indlæg af noto » 01.04.2012 19:50:20

Tak for hjælpen - forvirringen/usikkerheden er blevet mindre.

Besvar