Step 2 - Migrationsverket
Re: Step 2 - Migrationsverket
dvs. at jeg ikke skal begynde at få en hjerneblødning, fordi sådan har jeg det rent faktisk nu.
Vi kan stadifvæk blive boende i Sverige MENS man søger om opholdskort i Danmark gennem EU retten. ?
Det er nemlig det vi gerne vil nu, altså blive boende i Sverige og søge om opholdskort til Danmark i mellemtiden.
Gitte:
Jeg har tænkt mig at flytte tilbage til Danmark.
Jeg synes også at det bare er underligt at jeg skal sende ALT den dokumentation ind til migrationsverket som jeg:
1) ikke får noget kvittering får og
2) hvordan kan US i danmark se om min kone overhovedet har været boende i Sverige, jeg har jo intet af bevis på at mine papirer er under behandling andet end mails fra migrationsverket ?
Vi kan stadifvæk blive boende i Sverige MENS man søger om opholdskort i Danmark gennem EU retten. ?
Det er nemlig det vi gerne vil nu, altså blive boende i Sverige og søge om opholdskort til Danmark i mellemtiden.
Gitte:
Jeg har tænkt mig at flytte tilbage til Danmark.
Jeg synes også at det bare er underligt at jeg skal sende ALT den dokumentation ind til migrationsverket som jeg:
1) ikke får noget kvittering får og
2) hvordan kan US i danmark se om min kone overhovedet har været boende i Sverige, jeg har jo intet af bevis på at mine papirer er under behandling andet end mails fra migrationsverket ?
Ja, den danske "Coming Home"-praksis finder også anvendelse efter EU-regler, så I har 6 måneder fra afgørelse i US til at flytte til Danmark. Og ellers kan I jo bare søge igen, hvis det ikke lykkes at flytte inden for 6 måneder. Hvis forholdet er uændret, vil udslaget af afgørelsen jo blive den samme.
Hej igen skaanebo
Undskyld at jeg er lidt langsom/tung i optrækket men jeg vil være helt 100 % sikker-
Men hvordan kan US se om min kone overhovedet har opholdt sig i Sverige... ?
Jeg har jo intet bevis på dette.

Undskyld at jeg er lidt langsom/tung i optrækket men jeg vil være helt 100 % sikker-
Men hvordan kan US se om min kone overhovedet har opholdt sig i Sverige... ?
Jeg har jo intet bevis på dette.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan bede om at få en kvittering fra Migrationsverket. Se: viewtopic.php?f=7&t=9147&p=54689&hilit= ... ket#p54689
I stedet for at klage, kan du nøjes med at bede pænt:
Med henvisning till EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004, Artikel 10: ”Ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort skall utfärdas omedelbar”, begär jag härmed om kvittering för ansökan av xx.yy 20nn datum.
I stedet for at klage, kan du nøjes med at bede pænt:
Med henvisning till EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004, Artikel 10: ”Ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort skall utfärdas omedelbar”, begär jag härmed om kvittering för ansökan av xx.yy 20nn datum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
skaanebo skrev:Ang. bryllupsrejse, så er det jo ikke værre end, at din kone må søge om et nyt visum for at rejse tilbage til Sverige. Det udstedes gratis efter EU-regler og efter en særlig hasteprocedure og bør derfor ikke tage mere end 2 uger at få.
Hvordan søger man VISUM efter efter EU reglerne, som en hasteprocedure ?
og hvor gør man det henne ?
Jeg tror f.eks. ikke at man i min kones hjemland er klar over hvad EU-retten betydder og de er sikkert også Sk*** ligeglade idet landet er meget korrupt.
Nu er det jo en svensk ambassade eller et svensk konsulat, som skal udstede visum, så mon ikke de er mindre korrupte, og i hvert fald kan de jo slå det op, hvis de ikke er inde i regelværket.
På selve visumansøgningsblanketten ser du, at der er nogle særlige afsnit mærket med en *, som ikke skal udfyldes af ansøgere, som er familiemedlemmer til EU-borgere. Så det er bare den almindelige ansøgningsblanket men med nogle særlige felter for ansøgning efter EU-retten.
På selve visumansøgningsblanketten ser du, at der er nogle særlige afsnit mærket med en *, som ikke skal udfyldes af ansøgere, som er familiemedlemmer til EU-borgere. Så det er bare den almindelige ansøgningsblanket men med nogle særlige felter for ansøgning efter EU-retten.
Kan man søge visummet herfra (Sverige), så man har alt på plads, inden man rejser udenlansk ?
- Eller skal visumansøgningen foretages i det land man nu rejser til ?
- Eller skal visumansøgningen foretages i det land man nu rejser til ?
Det skal ske ved personlig henvendelse til Sveriges repræsentation i det land, hvor ansøger opholder sig. Så man kan ikke søge visum på forhånd, mens man opholder sig i Sverige.
Hej Skaanebo
Nu har jeg fundet den svenske ambassade i Skopje (Makedonien).
hvis jeg sender dig et link, så se lige hvad der står nederst under fanen i venstre side:
"List of documents needed in order to apply for a visa at the Embassy of Sweden in Skopje "
Man kan finde ansøgningerne om Visum hos migrationsverket, og det er her jeg lige er gået i stå. Jeg kan simpelt hen ikke finde det nogen steder på den side, og der står heller ikke noget om at det er gratis at søge efter EU reglerne eller at man kan få en haste procedure.
Kan man smide et link vedr. om at det er gratis at søge gennem EU reglerne samt at man kan få behandling efter en hasteprocedure. ?
- Det nytter jo ikke noget at jeg står dernede og siger "jamen det er gratis og jeg skal have det som en hasteprocedure"
Nu har jeg fundet den svenske ambassade i Skopje (Makedonien).
hvis jeg sender dig et link, så se lige hvad der står nederst under fanen i venstre side:
"List of documents needed in order to apply for a visa at the Embassy of Sweden in Skopje "
http://www.swedenabroad.com/Page____130789.aspxThese form can be downloaded from the migrations board web-page http://www.migrationsverket.se or can be obtained at the Embassy.
Please fill out the forms readably with print letters and blue pen. It is desirable if the forms are filled out in Swedish or English
Man kan finde ansøgningerne om Visum hos migrationsverket, og det er her jeg lige er gået i stå. Jeg kan simpelt hen ikke finde det nogen steder på den side, og der står heller ikke noget om at det er gratis at søge efter EU reglerne eller at man kan få en haste procedure.
Kan man smide et link vedr. om at det er gratis at søge gennem EU reglerne samt at man kan få behandling efter en hasteprocedure. ?
- Det nytter jo ikke noget at jeg står dernede og siger "jamen det er gratis og jeg skal have det som en hasteprocedure"
Som andre skriver kan I søge om opholdsret i DK og blive boende i SE, mens I venter på svaret. Måske er det også mest tryg. Så opgiver I ikke noget - før I er sikker på, at have noget andet.
Opholdsretten er knyttet til dig. Det er altså dig, som skal dokumenterer, at du har boet i Sverige og dermed er en vandrende unions borger. Du har så ret til at medbringe til ægtefælle til DK. Der er mange indlæg om, hvordan du dokumenterer et hverdagsliv i SE med bl.a. telefonregninger, kontoudtog m.m.
Din kone behøver ikke at have fået hverken opholdskort eller svensk cpr.nr før I søger om opholdsret i DK. Du skal blot kunne dokumenterer jeres liv i Sverige i en en eller anden periode, som er længere end 12 uger. I kan dermed godt have en ansøgning under behandling i SE og samtidig søge i DK - f.eks. efter 5 måneder i SE.
Opholdsretten er knyttet til dig. Det er altså dig, som skal dokumenterer, at du har boet i Sverige og dermed er en vandrende unions borger. Du har så ret til at medbringe til ægtefælle til DK. Der er mange indlæg om, hvordan du dokumenterer et hverdagsliv i SE med bl.a. telefonregninger, kontoudtog m.m.
Din kone behøver ikke at have fået hverken opholdskort eller svensk cpr.nr før I søger om opholdsret i DK. Du skal blot kunne dokumenterer jeres liv i Sverige i en en eller anden periode, som er længere end 12 uger. I kan dermed godt have en ansøgning under behandling i SE og samtidig søge i DK - f.eks. efter 5 måneder i SE.
Hej GItteK
Sagen er bare den, at jeg havde udsigt til at blive boende i Sverige i minimum 1 år. Hvis konen i den periode IKKE KAN få opholdstilladelse eller Person nummer i Sverige, så er det jo laaaaang tid for hende, hvor hun reelt er låst og ikke kan gå i skole eller arbejde, for det brænder hun jo for nu.
mvh
Toky
Sagen er bare den, at jeg havde udsigt til at blive boende i Sverige i minimum 1 år. Hvis konen i den periode IKKE KAN få opholdstilladelse eller Person nummer i Sverige, så er det jo laaaaang tid for hende, hvor hun reelt er låst og ikke kan gå i skole eller arbejde, for det brænder hun jo for nu.
mvh
Toky
I kan jo også søge om en svensk opholdstilladelse efter nationale regler. Det behøver ikke tage mere end 3 måneder at få.
Så har vi bare problemet med når jeg flytter tilbage til Danmark, kan jeg ikke søge gennem EU rettenskaanebo skrev:I kan jo også søge om en svensk opholdstilladelse efter nationale regler. Det behøver ikke tage mere end 3 måneder at få.
Det var den opfattelse jeg havde, da jeg læste om anøgningerne gennem henhodsvis Sveriges nationale regler og EU reglerne, at man kun kan søge den ene model og ikke begge modeller. Nu har jeg så bare indleveret mine papire til Migrationsverket så jeg søger gennem EU retten.
Hun skal jo heller ikke til at lære svensk men dansk, da mine/vores hensigter er at flytte tilbage til Danmark efter ca. 1 år.
-
fundiver199
Om din kone har opholdsret efter EU-reglerne i Danmark har ikke noget at gøre med, hvilke papirer hun har fået udstedt i Sverige. Det afgørende er de faktiske forhold omkring jeres samliv og dit ophold i Sverige. Altså at du har "boet" i Sverige og haft "et liv" der og ikke kun en adresse, og at I har klaret sig selv uden socialbidrag. Så I kan sagtens følge denne køreplan, hvis I har lyst til det:
1) Din kone rejser hjem
2) Din kone søger FS efter nationale svenske regler
3) Din kone rejser til Sverige, når hun får "ja"
4) I lever lykkeligt sammen i Sverige i f.eks. 3 år, hvor I lever af "egne penge" ikke socialhjælp
5) Du får tilbudt drømmejobbet hos en virksomhed i Esbjerg - det er dit livs chance
6) I flytter til Esbjerg og udnytter, at din kone så har opholdsret efter EU-reglerne i Danmark
Dette er ikke nødvendigvis den optimale plan, men den er absolut mulig.
1) Din kone rejser hjem
2) Din kone søger FS efter nationale svenske regler
3) Din kone rejser til Sverige, når hun får "ja"
4) I lever lykkeligt sammen i Sverige i f.eks. 3 år, hvor I lever af "egne penge" ikke socialhjælp
5) Du får tilbudt drømmejobbet hos en virksomhed i Esbjerg - det er dit livs chance
6) I flytter til Esbjerg og udnytter, at din kone så har opholdsret efter EU-reglerne i Danmark
Dette er ikke nødvendigvis den optimale plan, men den er absolut mulig.
-
fundiver199
Jeg ved godt, at det her er rigtigt svært for mange at forstå. Men den fri bevægelighed er en rettighed, man har, det er ikke noget, man skal ”søge” om. Og derfor er det afgørende altid de faktiske forhold og ikke papirer, som er udstedt af en myndighed.
Du kan også se det på den måde, at hvis din kone søger opholdskort i Danmark, så foretager de danske myndigheder en selvstændig prøvning af, om betingelserne er opfyldt. Og det indebærer også, at de foretager en selvstændig prøvning af, om din kone og du selv har haft opholdsret – dvs. udnyttet retten til fri bevægelighed – i et andet EU-land. Eller sagt på en anden måde: De undersøger, om din kone i princippet havde ret til at få udstedt et opholdskort i Sverige. Og derfor er det ikke afgørende, om hun faktisk har fået det eller ej.
Omvendt gælder det også, at når/hvis din kone engang søger om tidsubegrænset opholdskort, så er det ikke nok dokumentation, at hun har haft et opholdskort i 5 år. Myndighederne i det EU-land, hvor hun søger, vil også undersøge, om hun faktisk har opfyldt betingelserne for at have opholdsret i de 5 år, hvor kortet har været gældende. Så hvis det viser sig, at hun f.eks. har haft lange perioder med fravær fra det land, hvor opholdskortet er udstedt, eller at I har levet af socialhjælp i alle 5 år, så bliver det et ”nej” til tidsubegrænset opholdskort, selvom hun har haft opholdskort i de 5 år.
Du kan også se det på den måde, at hvis din kone søger opholdskort i Danmark, så foretager de danske myndigheder en selvstændig prøvning af, om betingelserne er opfyldt. Og det indebærer også, at de foretager en selvstændig prøvning af, om din kone og du selv har haft opholdsret – dvs. udnyttet retten til fri bevægelighed – i et andet EU-land. Eller sagt på en anden måde: De undersøger, om din kone i princippet havde ret til at få udstedt et opholdskort i Sverige. Og derfor er det ikke afgørende, om hun faktisk har fået det eller ej.
Omvendt gælder det også, at når/hvis din kone engang søger om tidsubegrænset opholdskort, så er det ikke nok dokumentation, at hun har haft et opholdskort i 5 år. Myndighederne i det EU-land, hvor hun søger, vil også undersøge, om hun faktisk har opfyldt betingelserne for at have opholdsret i de 5 år, hvor kortet har været gældende. Så hvis det viser sig, at hun f.eks. har haft lange perioder med fravær fra det land, hvor opholdskortet er udstedt, eller at I har levet af socialhjælp i alle 5 år, så bliver det et ”nej” til tidsubegrænset opholdskort, selvom hun har haft opholdskort i de 5 år.