Tilbagerejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hugo

Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af hugo » 12.12.2011 12:10:21

Min kone og jeg har søgt om forlængelse af tidsbegrænset (midlertidig) opholdstilladelse i efteråret. Som jeg kan læse i dette forum og efter telefonisk kontakt med Udlændingeservice, er der en længere ventetid på sagsbehandlingen.... min kone vil gerne rejse til sit gamle hjemland i starten af det nye år og være der i et par måneder eller fire.

Mit spørgsmål går ud på: hvis hun endnu ikke har fået godkendt forlængelsen af sin opholdstilladelse, inden hun tager afsted, vil hun selvfølgelig ansøge for en tilbagerejsetilladelse... men er der nogle, som ved, om der er restriktioner på sådan en tilladelse? Fx at hun skal være tilbage til Danmark indenfor en måned eller lignende..

Tak på forhånd.

oz2mia

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af oz2mia » 12.12.2011 18:04:43

En tilbagerejse tilladelse gælder i max 3 måneder.

Din kone kan godt rejse til sit hjemland i længere tid end 3 måneder men
det betyder at hun skal ansøge om tilbagerejse tilladelse på den danske ambassaden i sit hjem land.
Gebyret er her 1000kr.

Men jeg vil anbefale at hun rejser i max 3 måneder og får tilbagerejse tilladelsen inden hun tager af sted.

Min kone skulle sidste år have en tilbagerejse tilladelse på den danske ambassade i Bangkok,
ambassaden nægtede her at udstede denne fordi den skulle hun have i Danmark.
US nægtede samtidig at lave den fordi min kone ikke var i Danmark.
Efter en klage til udenrigsministeriet kunne ambassade så lige pludseligt godt lave en tilbagerejse tilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.12.2011 20:22:36

Hvis rejsen varer så længe, er det vel sandsynligt, at en ny opholdstilladelse er udstedt, før hun skal tilbage til Danmark. Og så kan den vel bare sendes til den danske ambassade? Det burde I måske lige undersøge hos US....

BeSe

Indlæg af BeSe » 12.12.2011 20:35:03

Min kone fik en tilbagerejse tilladelse, der var lige godt 3 måneder. Vi søgte om forlængelse at tidsbegrænset opholds tilladelse 19.04 i år, i dag d. 12.12, fik jeg at vide at jeg skuller regne med yderligere 2 måneder, og at der i øvrigt ikke var noget galt, men at det var pga. recurse mangel.
Det gik meget nemt at søge tilbagerejse tilladelse, det skal du gøre på nærmeste politisation.

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 12.12.2011 22:23:56

Det gik meget nemt at søge tilbagerejse tilladelse, det skal du gøre på nærmeste politisation.
Hvor lang tid tager det? Er den udstedt af politiet selv eller er ansøgningen sendt videre til US? Hvad skal man have med til politistationen, når man ansøger?

BeSe

Indlæg af BeSe » 12.12.2011 22:35:26

Du henter blanketten ved på Us hjemmeside, Udfylder den og afleverer den sammen med passet. Vi havde ikke bestilt biletter på det tidspunkt, Politiet sender passet til US, og du får en sms, når de har modtaget det. det tog omkring 10 dage.

hugo

Indlæg af hugo » 17.03.2012 18:58:17

En opdatering:

Da min kone ikke fik sin opholdstilladelse færdigbehandlet en måned før afrejse til sit gamle hjemland, valgte vi at ansøge om tilbagerejsetilladelse. På dette tidspunkt havde vi allerede købt flybilletten og taget udgangspunkt i max tre måneder. Men da jeg lige tjekkede flybilletten, kunne jeg se, at det samlet antal dage udenfor Danmarks grænser var på 91 dage (!) Anyways, vi udfyldte skemaet til tilbagerejsetilladelsen og skrev afrejse- og hjemkomstdato på og afleverede det til politiets udlændingekontor sammen med hendes pas. Herefter tog det mindre end en uge, hvor min kone fik besked på at hente sit pas. Da hun hentede passet, kom min mistanke til frygt: i "stickeren" for tilbagerejsetilladelsen stod der 90 dage.

Jeg valgte så at ringe til Udlændingestyrelsen og forklarede sagen. Denne "sagsbehandler" var yderst flink og efter at have undersøgt/spurgt en overordnet, svarede denne, at en ekstra dag ville være i orden. I deres system var dog skrevet den rette afrejse- og hjemkomstdato, så sagsbehandleren skulle ringe til (det lokale) udlændingekontor og forklare om situationen. Et par dage senere i åbningstiden ved det lokale politis udlændingekontor afleverede min kone igen hendes pas og efter ca. 15 minutter fik hun en ny sticker i passet på en ekstra dag (!) Udlændingekontorens sagsbehandler skulle selvfølgelig kommentere på situationen "det plejer vi ikke at gøre.. du er meget heldig.. husk at tjekke næste gang.. blabla..". Min kone følte et vis misbehag og svarede derfor ikke tilbage.

På en måde var vi heldige, for vi skulle have dobbelttjekket flybilletten og udlændingestyrelsen var meget "large". Omvendt er sagsbehandlingstiden mht. forlængelse af opholdstilladelse under alt kritik og derfor burde der være en større forståelse for vores sag (og de frække kommentarer være foruden).

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 25.03.2012 10:54:10

Bliver tilbagerejsetilladelse udstedt kun på særlige grunde?

Er det kun en gang pr. processuelt ophold, eller kun en gang pr. hele livet, man må få en? dvs. har jeg allerede opbrugt min eneste mulighed for det, da jeg skulle rejse hjem i 2004?

Jeg har været på processuelt ophold flere gange pga langsom behandlingstid, siden jeg kom til Danmark, og jeg kan godt forestille mig, at der kan godt opstå grunde til det flere end en gang i løbet af de mange år, man skal forlænge og forlænge og forlænge.

DBS

Indlæg af DBS » 25.03.2012 11:06:08

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 26.03.2012 21:47:53

Tusind tak, Hugo, jeg kunne ikke finde det, da jeg søgte på nyidanmark.

Men der står ingenting om, hvor mange gange man må få en tilbagerejsetilladelse. Er der nogen, som ved? Jeg har set i andre indlæg, at det er kun tilladt en gang, men er det en gang pr. processuelt ophold, eller en gang i hele livet?

soreng

Indlæg af soreng » 27.03.2012 09:21:52

Det er der ikke nogle regler om. Ved første ansøgning om familiesammenføring, kan man få det hvis ganske særlige forhold af humanitær karakter taler for det.

Lad os for eksemplets skyld forestille os situationen at en person, der har ansøgt om FS, og derfor er her på processuelt ophold, får det skrækkelige opkald af far eller mor er død. Der vil i det tilfælde, som udgangspunkt, blive en tilbagerejsetilladelse til at personen kan tage hjem og tage del i begravelsen.

En måned senere (og personen er hjemme i danmark igen), får personen desværre igen et opkald om at søsteren er død i en trafikulykke...Der vil nu igen, som udgangspunkt, blive givet en tilbagerejsetilladelse igen til at personen kan tage hjem og tage del i begravelsen.

Læg mærke til at jeg skriver "som udgangspunkt". Det er en konkret vurdering fra gang til gang, om særlige forhold af humanitær karakter taler for at give tilladelsen.

Men at få en tilbagerejsetilladelse fordi at ens bror skal giftes...Det får man ikke hvis man er her på processuelt ophold i forbindelse med en ansøgning om FS.

Når man senere søger om forlængelse, er en tilbagerejsetilladelse noget der gives med rimelig let hånd af US, så længe der ikke umiddelbart er noget der taler for at ens opholdstilladelse ikke kan forlænges.

Det er præcis det samme der står på siden på det link du fik.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 09:49:38

Som tilføjelse til Sørens forklaring vil en udlænding, der ikke har opholdstilladelse i Danmark, f.eks. en person der søger om FS og aldrig har boet her, normalt kunne få en tilbagerejsetilladelse, hvis han/hun har ventet i mere end 3 måneder på en afgørelse, også selvom der ikke er tale om en akut begivenhed i den nærmeste familie.

Jeg synes, man må sige, at disse regler administreres på en meget human måde. Problemet ligger et helt andet sted, nemlig at US er så længe om at behandle ansøgninger om forlængelse, og at loven siger, at de først må modtage en sådan ansøgning 2 måneder før, opholdstilladelsen udløber. Det er de også ekstremt trætte af i Udlændingestyrelsen, for de kommer jo ikke mindre bagud med deres arbejde af at skulle sidde og behandle alle de ansøgninger om tilbagerejsetilladelse.

hugo

Indlæg af hugo » 28.03.2012 10:30:01

Som fundiver199 siger, vil jeg også påpage (på baggrund af mine erfaringer), at US administrerer tilbagerejsetilladelser på en human måde.

Min kone og jeg blev først gift i Danmark og herefter søgte vi om familiesammenføring. Da vi også ville afholde en bryllupsceremoni i konens hjemland, mens hun var på processuelt ophold, ansøgte vi om tilbagerejsetilladelse for en to ugers periode. Det fik vi uden nogle anmærkninger.

I vores tilfælde har det altså kunne lade sig gøre at få to tilbagerejsetilladelser, én da vi ansøgte om familiesammenføring og én da vi ansøgte om forlængelse af opholdstilladelse. Det eneste min kone er lidt utilfreds med, er, at hun nu har tre stickers i sit pas, som fylder tre sider.. men mon ikke det går :wink:

Besvar