Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
Men som jeg ser det ændrer det nok ikke på at ansøgninger afleveret nu eller som i eksemplet ovenfor 1. marts, kan komme ind under de nye regler med US behandlingstider.
-
fundiver199
Nej bestemt ikke. Og jeg har svært ved at forestille mig, at det hele går fuldstændig i havet. Regeringen har trods alt bundet en del prestige op på at afskaffe pointsystemet, som angiveligt er et udtryk for "uddannelsessnobberi". Så hvis der ikke er mulighed for at få LA med, må man regne med, at de gør det med Enhedslisten alene.
Hej.
Vi fik brev sidste uge fra US at de havde modtaget vores ansøgning, og der forventes en behandlingstid op til 7 mdr. .... men ser på min netbank idag at der overført kr. 8000 til min konto fra US. Så nu venter vi på brevet fra US
Vi fik brev sidste uge fra US at de havde modtaget vores ansøgning, og der forventes en behandlingstid op til 7 mdr. .... men ser på min netbank idag at der overført kr. 8000 til min konto fra US. Så nu venter vi på brevet fra US
Stod der nogen årsag til at i får gebyret tilbage? Og 7 mdr lyder godt nok af lang tid? For hvis I får gebyr tilbage må det vel skyldes noget dispensation og så burde ansøgningen da hurtigt kunne behandles
Ja pga.sygdom og handicap sagde damen jeg talte med hos US, men vores ansøgning er stadig under behandling mht. hvad der vil blive dispenseret for ... lyder lidt underligt.Helate skrev:Stod der nogen årsag til at i får gebyret tilbage? Og 7 mdr lyder godt nok af lang tid? For hvis I får gebyr tilbage må det vel skyldes noget dispensation og så burde ansøgningen da hurtigt kunne behandles
Som de skriver i brevet:
Tilbagebetaling af gebyr. (der henvises til paragraf 9 stk 1.1. mv) Fritagelse for gebyr kan eksempelvis ske, når den herboende person:
... lider af alvorlig sygdom eller alvorligt handicap og ikke kan tage ophold i et andet land ....
Så US har allerede taget stilling til at jeg ikke kan tage ophold i et andet land, så jeg regner da med at min kones opholdstilladelse kommer snart
Vi venter bare og nyder det gode vejr
Gad vide hvordan de vurderer hvornår det er et handicap? Hvis man får førtidspension pga et handicap, burde dette i sig selv vel være baggrund nok for en dispensation..
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ menneske, det er ikke en selvfølge at lidelser, der berettiger til førtidspension også bevirker, at man ikke kan henvises til at flytte til et andet land.
Jeg får fx førtidspension pga. at min arbejdsevne er nedsat til under 10 t/uge, og det jeg fejler kan ikke behandles medicinsk, men det forhindrer mig jo så netop ikke i at bo andre steder end i DK. Og det gør jeg jo altså også.
Jeg får fx førtidspension pga. at min arbejdsevne er nedsat til under 10 t/uge, og det jeg fejler kan ikke behandles medicinsk, men det forhindrer mig jo så netop ikke i at bo andre steder end i DK. Og det gør jeg jo altså også.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej
Nu undrede jeg mig tidligere over at Finn fik besked om at der kunne gå 7 måneder inden der var en afgørelse, da US officielle servicemål er 3 måneder (men kan selvfølgelig være at Finns ansøgning er kompliceret, hvor målet så er 7 måneder).
Det pudsige er at da vi lige idag har indleveret ansøgning sagde den søde dame ved udlændingekontoret i Århus, at "ja der kan jo gå op til et år før i får svar". Det lød lidt voldsomt i mine ører ift US servicemål og hvad jeg ellers læser herinde.
Men måske hun ikke helt havde styr på det, for hun startede også med at sige at hun nu ville inddrage min kæreste nuværende opholdstilladelse (som au pair) indtil jeg gjorde opmærksom på at en opholdstilladelse er gyldig indtil US aktivt har inddraget den...så fik min kæreste den tilbage.
Nu undrede jeg mig tidligere over at Finn fik besked om at der kunne gå 7 måneder inden der var en afgørelse, da US officielle servicemål er 3 måneder (men kan selvfølgelig være at Finns ansøgning er kompliceret, hvor målet så er 7 måneder).
Det pudsige er at da vi lige idag har indleveret ansøgning sagde den søde dame ved udlændingekontoret i Århus, at "ja der kan jo gå op til et år før i får svar". Det lød lidt voldsomt i mine ører ift US servicemål og hvad jeg ellers læser herinde.
Men måske hun ikke helt havde styr på det, for hun startede også med at sige at hun nu ville inddrage min kæreste nuværende opholdstilladelse (som au pair) indtil jeg gjorde opmærksom på at en opholdstilladelse er gyldig indtil US aktivt har inddraget den...så fik min kæreste den tilbage.
-
fundiver199
Hvis 1% af alle sagerne tager mere end 12 måneder, så er det jo rigtigt, at der kan "gå op til 1 år". Men det betyder så omvendt ikke, at det er den forventede eller gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Hvad en dame i en skranke siger, skal man som regel ikke tage så tungt....
Nej jeg tror heller ikke man skal gå så højt op i hvad de siger i skranken. Vi fik info at vi skulle vente 2-3 uger til vi ville modtage det første brev fra dem. Der er så gået en måned, vi har netop modtaget det, men her står der vi skal forvente behandlingstid på 3 måneder fra den dag den er indleveret og hvis de bliver mere end en måned forsinket vil vi modtage nyt brev... Vi behøver dog at de tager vores efter de nye regler, så venter spændt på at det bliver besluttet om lovforslaget bliver vedtaget så vi kan kontakte dem og sige det skal behandles efter de nye regler, vi opfylder nemlig ikke pointkravet.
-
torbenjensen
Hej!
Jeg er ny her på sitet og har med interesse fulgt med i diskussionen af de nye ægtefællesammenføringsregler. Jeg har et enkelt spørgsmål, som jeg ikke har fundet svar på, men som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med.
Jeg er en 35-årig dansker, der snart har været gift i 7 år med en 27-årig amerikaner. Vi har en lille dreng på snart tre måneder. Vi tager til Danmark i juni og ønsker at søge om familiesammenføring for min kone.
Med de gamle (nuværende) regler var der en undtagelse der gjorde, at min kone som amerikansk statsborger IKKE skulle deltage i indvandringsprøven, men derimod blot skulle opfylde penge- og boligkravet for at få lov at blive i Danmark. Mit spørgsmål er så: gælder den undtagelse (for borgere fra USA, Japan, Sydkorea, Australien og et par andre lande) stadig i de nye regler? Eller skal min kone klare den danske stop-prøve for at få lov at blive i landet efter hun har fået tilladelsen til at blive her?
Og et spørgsmål mere: helt nøjagtig hvor lille må en lejlighed være, som min kone og jeg og vores baby lejer være for at vi opfylder minimumskravet om et vist antal kvadratmeter?? Og gælder reglerne om, at en lejlighed IKKE må være fremleje stadig i de nye regler??
Nå det blev så til tre spørgsmål - jeg håber ikke de allerede er blevet besvaret. Og jeg håber på jeres venlige hjælp!
Venlig hilsen Torben
Jeg er ny her på sitet og har med interesse fulgt med i diskussionen af de nye ægtefællesammenføringsregler. Jeg har et enkelt spørgsmål, som jeg ikke har fundet svar på, men som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med.
Jeg er en 35-årig dansker, der snart har været gift i 7 år med en 27-årig amerikaner. Vi har en lille dreng på snart tre måneder. Vi tager til Danmark i juni og ønsker at søge om familiesammenføring for min kone.
Med de gamle (nuværende) regler var der en undtagelse der gjorde, at min kone som amerikansk statsborger IKKE skulle deltage i indvandringsprøven, men derimod blot skulle opfylde penge- og boligkravet for at få lov at blive i Danmark. Mit spørgsmål er så: gælder den undtagelse (for borgere fra USA, Japan, Sydkorea, Australien og et par andre lande) stadig i de nye regler? Eller skal min kone klare den danske stop-prøve for at få lov at blive i landet efter hun har fået tilladelsen til at blive her?
Og et spørgsmål mere: helt nøjagtig hvor lille må en lejlighed være, som min kone og jeg og vores baby lejer være for at vi opfylder minimumskravet om et vist antal kvadratmeter?? Og gælder reglerne om, at en lejlighed IKKE må være fremleje stadig i de nye regler??
Nå det blev så til tre spørgsmål - jeg håber ikke de allerede er blevet besvaret. Og jeg håber på jeres venlige hjælp!
Venlig hilsen Torben
Hvis de nye regler bliver til noget så skal alle bestå stopprøven .
Boligkravet er at der max. må være 2 personer i hvert rum eller 20 km pr. person .. Og fremleje dur ikke da lejemålet skal være min 3 år og en fremleje kan max være på 2 år .
Boligkravet er at der max. må være 2 personer i hvert rum eller 20 km pr. person .. Og fremleje dur ikke da lejemålet skal være min 3 år og en fremleje kan max være på 2 år .
-
torbenjensen
closed1 skrev:Hvis de nye regler bliver til noget så skal alle bestå stopprøven .
Så skal det forstås sådan, at vi SKAL have en lejlighed der er mindst 60kvm, da vi nu har en baby på nogle få måneder??
Eller kan vores baby og en af os "bo" i det ene rum og den anden ægtefælle i det andet og dermed skal lejligheden kun være minimum 40kvm?
Tak for venlige svar!
Venlig hilsen Torben
Nej , man skal ikke opfylde både 20 km pr person og max 2 personer pr rum .
Feks er en 1 værelses på 60 km ok og det er en 2 værelses på 50 km også .
en 2 værelses på 38 km er også ok da der jo ikke er over 2 personer pr rum
Feks er en 1 værelses på 60 km ok og det er en 2 værelses på 50 km også .
en 2 værelses på 38 km er også ok da der jo ikke er over 2 personer pr rum
Hej
Vil blot fortælle at efter min kone og jeg indlevere vores ansøgning 26 marts (med for "få" point) har jeg selvfølgelig gået og irriteret mig over at vi ikke kan få en klar tilbagemelding om at sager feks kan sættes i bero (som JM gjorde uden problemer med sager om børn). Derfor har jeg skrevet til Zenia Stampe og Johannes Schmidt Nielsen, som jeg tidligere har skrevet med, og bedt dem om en status+en gang trækning i tråde for at presse JM til at melde ud nu og ikke imorgen.
Selvom jeg har stor tiltro til at vi nok skal få sneget os ind under de nye regler, er jeg typen der hellere vil kæmpe for at få mere sikkerhed.
Vil blot fortælle at efter min kone og jeg indlevere vores ansøgning 26 marts (med for "få" point) har jeg selvfølgelig gået og irriteret mig over at vi ikke kan få en klar tilbagemelding om at sager feks kan sættes i bero (som JM gjorde uden problemer med sager om børn). Derfor har jeg skrevet til Zenia Stampe og Johannes Schmidt Nielsen, som jeg tidligere har skrevet med, og bedt dem om en status+en gang trækning i tråde for at presse JM til at melde ud nu og ikke imorgen.
Selvom jeg har stor tiltro til at vi nok skal få sneget os ind under de nye regler, er jeg typen der hellere vil kæmpe for at få mere sikkerhed.