Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
det lyder godt. vil hellere give 8000kr og være sammen med konen. tak for det hurtige svar.
Betyder valget af sagsbehandling efter de nye regler ved ansøgning før d. 15. maj at ens sag også bliver færdigbehandlet det hurtigere? Hvis man f.eks. ansøger d. 15. marts, bliver ens sag så færdigbehandlet d. 15. juni? Eller blåt sat i bero og først sættes i behandling d. 15. maj og dermed færdigbehandlet d. 15. august?
-
fundiver199
Sandsynligvis det sidste.
Har ikke lige kunne finde om det er blevet svaret, men har set dette
"hvis man foretrækker at tage den nye danskprøve i stedet for indvandringsprøven"
Hvad er forskellen egentlig ?
"hvis man foretrækker at tage den nye danskprøve i stedet for indvandringsprøven"
Hvad er forskellen egentlig ?
-
fundiver199
Den nye danskprøve bliver en mundtlig prøve i dansk på niveau A1 og bliver en "stopprøve", der skal være bestået senest 9 måneder efter, at man har fået sin opholdstilladelse. Indvandringsprøven skal omvendt være bestået, før man overhovedet kan få en opholdstilladelse. Indvandringsprøven er en mundtlig prøve i dansk på niveau A1 minus, men herudover er det også en prøve (som afholdes på dansk) i kendskab til danske samfundsforhold mm. I denne del af prøven skal man f.eks. svare på spørgsmål som følger:
"Må man tæske sin kone og omskære sin datter i Danmark?"
Og her skal man så selvfølgelig helst svare "nej".
I begge tilfælde er konsekvensen af en dumpet prøve, at man må rejse hjem og så indgive en helt ny ansøgning om opholdstilladelse på et senere tidspunkt.
"Må man tæske sin kone og omskære sin datter i Danmark?"
Og her skal man så selvfølgelig helst svare "nej".
I begge tilfælde er konsekvensen af en dumpet prøve, at man må rejse hjem og så indgive en helt ny ansøgning om opholdstilladelse på et senere tidspunkt.
@Fundiver
Hvis man indgiver en ansøgning den 15. maj og ens ægtefælle opholder sig i sit hjemland, har du så nogen ide om, hvor lang tid der går, før ægtefællen bliver bevilliget et visum til processuelt ophold i DK? Er det ikke noget med, at det skal ske rimeligt hurtigt?
Og hvis man indgiver en ansøgning før den 15. maj, men beder US om at behandle ens sag efter de nye regler, kan man så godt få visum med det samme alligevel - eller må man pænt vente?
Mange hilsner
Mirtris
Hvis man indgiver en ansøgning den 15. maj og ens ægtefælle opholder sig i sit hjemland, har du så nogen ide om, hvor lang tid der går, før ægtefællen bliver bevilliget et visum til processuelt ophold i DK? Er det ikke noget med, at det skal ske rimeligt hurtigt?
Og hvis man indgiver en ansøgning før den 15. maj, men beder US om at behandle ens sag efter de nye regler, kan man så godt få visum med det samme alligevel - eller må man pænt vente?
Mange hilsner
Mirtris
Hvorfor søger din kone ikke bare et ferie visum på 90 dage og så inden det udløber så sender i ansøgning om fs til us . Så har din kone processuelt ophold mens us behandler ansøgningen !
@closed1closed1 skrev:Hvorfor søger din kone ikke bare et ferie visum på 90 dage og så inden det udløber så sender i ansøgning om fs til us . Så har din kone processuelt ophold mens us behandler ansøgningen !
Hvis det er mit indlæg du henviser til, så er det fordi min mand var i DK på turistvisum i efteråret (han tog hjem den 8. december 2011) og ja så skal vi jo vente 6 mdr. før han kan få et nyt turistvisum. Så ja jeg ville lige høre, da det haster for os at få lov til at være sammen, idet vi venter vores første barn til juli. Derfor mit spg.
Det hjælper ikke på visum ansøgninger eller på¨sagsbehandlingen for fs at du er gravid . Det burde så være muligt at din mand kan komme i juni . Inden jeres barn kommer til verden .
Ja, jeg ved godt ikke hjælper at være gravid. Jeg er bare ude i en overvejelse om det bedst kan betale sig at søge turistvisum (hvor min mand så kan komme i starten af juni) eller om vi ligeså godt kan ansøge om FS den 15. maj (hvilket alligevel var planen). Jeg vil bare gerne have ham til DK så hurtigt som muligt, men er i tvivl om hvor lang tid US er at udstede et processuelt visum. Ved du det?closed1 skrev:Det hjælper ikke på visum ansøgninger eller på¨sagsbehandlingen for fs at du er gravid . Det burde så være muligt at din mand kan komme i juni . Inden jeres barn kommer til verden .
Det bedste er at han søger turist visa , han kan ikke få visa før de 6 måneder er gået.
Når han er her skal i indgive ansøgning om fs til us inden de 90 dage er gået og så har han lov til at være her indtil us har behandlet fs sagen .
Når han er her skal i indgive ansøgning om fs til us inden de 90 dage er gået og så har han lov til at være her indtil us har behandlet fs sagen .
I det øjeblik i har indgivet ansøgningen om FS i Danmark, så har din mand i princippet en processuel opholdstilladelse, mens jeres ansøgning bliver behandlet.
jeg skriver "i princippet" da der er nogle enkelte ting der kan gøre at man får inddraget den med tilbagevirkende kraft, så at sige. Men det er kun noget som der kan ske hvis ens ansøgning helt åbentlyst ikke lever op til kravene, som at man f.eks ikke er gift.
Men søger man om fs på en ambasade, så er sagsbehandlingstiden jo lidt afhængig af om sagen er simpel eller mere kompliceret. Men en 3-6 måneder skal du/i nok regne med.
Da din mand var her i december på turistvisum, hvor længe var han her så?
jeg skriver "i princippet" da der er nogle enkelte ting der kan gøre at man får inddraget den med tilbagevirkende kraft, så at sige. Men det er kun noget som der kan ske hvis ens ansøgning helt åbentlyst ikke lever op til kravene, som at man f.eks ikke er gift.
Men søger man om fs på en ambasade, så er sagsbehandlingstiden jo lidt afhængig af om sagen er simpel eller mere kompliceret. Men en 3-6 måneder skal du/i nok regne med.
Tænker på vores sag bliver nok afgjort her den 10 maj, hvorefter min kone har 3 mdr til at bestå invandringsprøven. samt jeg skal betale de da gældende 62.500kr.
Så tænkte på om det var en fordel at sprøge efter de nye regler, hvilken type prøve der er "nemmest" skal jeg ikke kunne sige.
Så tænkte på om det var en fordel at sprøge efter de nye regler, hvilken type prøve der er "nemmest" skal jeg ikke kunne sige.
Jeg er lidt i tvivl om hvad du skriver?
Vil du/i gerne have behandlet jeres sag efter de "nye" regler, eller efter de "gamle" regler? Jeg tror ikke at du får lov til at plukke lidt fra hver hylde.
Hvad får dig til at sige at jeres sag vil være behandlet færdigt den 10. maj? Er det fordi at i indgav jeres ansøgning den 10. februar så det er 3 måneder efter? I så fald ville jeg nok ikke bestille rejsen til at fejre det den 11. maj allerede.
US overholder godt nok nogen gange deres egne servicemål, men det er bestemt ikke altid (og så er det vist sagt lidt blidt). 
Vil du/i gerne have behandlet jeres sag efter de "nye" regler, eller efter de "gamle" regler? Jeg tror ikke at du får lov til at plukke lidt fra hver hylde.
Hvad får dig til at sige at jeres sag vil være behandlet færdigt den 10. maj? Er det fordi at i indgav jeres ansøgning den 10. februar så det er 3 måneder efter? I så fald ville jeg nok ikke bestille rejsen til at fejre det den 11. maj allerede.
@Soreng.soreng skrev:I det øjeblik i har indgivet ansøgningen om FS i Danmark, så har din mand i princippet en processuel opholdstilladelse, mens jeres ansøgning bliver behandlet.
Han var her i 3 mdr (89 dage helt præcist), så der er desværre ikke mere at tage af. Men måske er der noget jeg har helt misforstået ift. FS - jeg troede man ville få udstedt et visum til processuelt ophold umiddelbart efter ens ansøgning er indgivet, og at man så havde 3 mdr til at bestå sprogprøven (de nuværende regler)?
Efter min bedste overbevisning bør vores sag være en af de mere simple. For os har det været et økonomisk spg. at vi ikke har søgt før idet jeg ikke havde de 100.000 + kr, det kræver.
Jamen, så virker det som om det rigtige er at søge om turistvisum og så inden de 90 dage er gået søge om FS.