Familiesammenføring - tager det virkelig 3-7 måneder?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Basse666

Familiesammenføring - tager det virkelig 3-7 måneder?

Indlæg af Basse666 » 28.03.2008 16:22:09

Jeg har lige fået at vide af en knap så venlig dame hos US, at familiesammenføring tager minimum 3 måneder uanset hvad, og at man skal forvente op til 7 måneder...

Kan det virkelig passe? Jeg mener da at have læst om folk herinde, der har fået det på langt kortere tid...Måske der sidder folk med helt konkrete oplevelser af denne behandlingstid?

Min kæreste kommer til Danmark på mandag, og vi satser på at gifte os lige med det samme, så vi kan få det her store tunge bureaukratiske apperat sat i omdrejninger så hurtigt som muligt.

Jeg er godt klar over, at hun får processuelt ophold så længe det varer, men det ville jo immervæk være dejligt for os, hvis hun ikke bare skal sidde her og kukkelure indtil det er gået igennem. Jeg havde tænkt på at smide hende på noget dansk kursus, så må jeg jo bare betale indtil familiesammenføringen bliver gennemført......

keff

Indlæg af keff » 28.03.2008 20:06:03

Jeg ved altså ikke hvor kompetende nogle i us er. Jeg ringede og spurgte om noget visum og jeg sagde specifikt MIN KONE,pludselig sagde han.. Du ved godt at du skal have bank-garanti..??? Da jeg sagde NEJ måtte han spørge en kollega ..
Jeg håber virkelig ikke det er sandt med 3-7 måneder.. Flere herinde har fået OT på under 2 måneder..

Barros

Indlæg af Barros » 29.03.2008 01:03:14

Hejsa

For vores vedkommende tog det ca. 9 mdr. og andre har ventet endnu længere. Jeg tror ikke på, at US har sagsbehandlere, der ikke er kompetente. Men nogen har måske deres egen måde at gøre tingene på og i deres eget tempo. Så det er nok mere et spørgsmål om, hvilken sagsbehandler du får.
Og det med den knap så venlige dame.. Der sidder jo "sure kællinger" :) på stort hvert eneste kontor i hele landet. Og det skulle da heller ikke undre mig, om vi får svar fra et par stykker af dem :lol: .

Mvh Barros

keff

Indlæg af keff » 30.03.2008 01:35:43

Barros
Var der nogen speciel grund til at sagerne tog så lang tid..
Jeg har jo ikke prøvet det endnu men jeg håber at disse sagsbehandlingstider holder stik..
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Statisti ... ngstid.htm

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 30.03.2008 08:17:50

Hej Basse

Der er stor variation i hvor lang tid sagerne tager. Du kan dog gøre en del for at sagsbehandlingen går så hurtigt som muligt. Sørg for at lave en gennemarbejdet ansøgning og vedlæg relevant materiale, så sagsbehandleren nemt kan overskue jeres sag.

Vores sagsbehandling to 23 dage! Jeg kender et par som lige har fået bevilget FS, og deres sag tog ligeledes 3 uger.

Når det er sagt, kan man selvfølgelig være uheldig at lande på en meget travl sagsbehandlers bord. Men generelt har Udlændinge Service virkelig oppet sig på det seneste.

Held og lykke med ansøgningen.

Mvh.

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

keff

Re: Familiesammenføring - tager det virkelig 3-7 måneder?

Indlæg af keff » 30.03.2008 14:20:26

Basse666 skrev:
Jeg er godt klar over, at hun får processuelt ophold så længe det varer, men det ville jo immervæk være dejligt for os, hvis hun ikke bare skal sidde her og kukkelure indtil det er gået igennem. Jeg havde tænkt på at smide hende på noget dansk kursus, så må jeg jo bare betale indtil familiesammenføringen bliver gennemført......
Ja de bruger jo en helvedes masse penge på integration og når man selv vil spare staten for det,så bliver man straffet med langsommelig sagsbehandling.. :D

Barros

Indlæg af Barros » 30.03.2008 21:36:34

Hej keff og Basse

SIHA har stort set svaret på spørgsmålet og kan kun give hende ret. Vores sag var ikke mere anderledes end så mange andre. Men jeg tror nok, man havde en del at gøre hos US på dette tidspunkt, p.g.a. uroglighederne i Libanon i sommeren 2006, hvor mange kom til DK.
Basse siger, du kan tilmelde din kone til dansk undervisning. I så fald skal det være helt privat. Hvis kommunen skal blandes ind i det, behøver I et CPR no., og det får hun ikke, før end I har FS. Så lad os håbe på, at sagsbehandlingstiden er blevet mindsket generelt, hvad meget tyder på, at de er.

Mvh Barros

aida

Indlæg af aida » 31.03.2008 07:41:47

Hejsa

Min ven og hans kone er stadig under behandling, de har nu ventet i præcis 1,6 år, og har stadig ikke hørt noget som helst. Men på den anden side kan man sige at det er jo holdbart, da de er sammen under hele processen.
ADMAN & AIDA

ZB

Indlæg af ZB » 31.03.2008 10:04:59

Hej

Det er som alle tidligere har skrevet meget vekslende. Nogle tager 1 uge , andre år. Vores tog lidt over 2,5 måned fra den blev indleveret på ambassaden i Kairo. Det var væsentlig hurtigere end gennemsnittet, der dengang lå på 4-7 måneder fik vi af vide.

Det man kort kan sige om de tider der oplyses er at det er en guideline. Ca. 3 måneder som du må pålægges at forvente for ægtefælle FS og 7 md for FS med børn såfremt ansøgning IKKE er mangelfuld. Så gør US arbejdet indenfor den tid og ofte hurtigere.

Der er også noget gratis dansk hun kan følge i kbh ell. århus ....

Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Nicolai » 31.03.2008 19:40:06

Vi indleverer vores ansøgning om en uges tid.

Vi har samlet det hele i et ringbind, så det skulle være ret overskueligt for dem. Men jeg håber sgu ikke det tager ret meget mere end 3-7 måneder. :o

tristani

Indlæg af tristani » 02.04.2008 15:29:40

Ja, og måske længere..???

Vi har ventet på vores FS i snart 6 mdr. Jeg opfylder umiddelbart kravene til FS, og har en længerevarende videregåendeuddannelse indenfor sundhedssektoren. Min kone kommer fra Singapore, er veluddannet, har en længerevarende universitetsuddannelse indenfor IT. Hun er pt ansat i en stor international bank i Singapore, som mellemleder med 20 under sig.
Hun har fået 12 tilbud om at komme til job-samtale fra flere store danske og international virksomheder her i danmark. Samt et konkret tilbud om job, men US er total ligeglad de "behandler vores ansøgning om FS og ikke en ansøgning om arbejdstilladelser".

Min konen har i sit pas en opholds- og arbejdstilladelse til USA og en til Kina, det tog hende kun kort tid at få disse.
Så hun forstår ikke reglerne i dk, det gør jeg nu heller ikke, men jeg har forsøgt at forklare hende at det er meget anderledes i dk, og at det ikke er nemt at få tilladelse til ophold i dk på baggrund af en FS-ansøgning .
Reglerne her i dk har gjort os meget utrygge. Vi ønsker ikke længere at vores evt familieliv i dk skal knyttes til en arbejdstillandelse, men til en FS, da vi frygter at min kone blive deporteret fra dk, hvis hun kortvarig af en eller anden årsag miste sit arbejde.

Vi overvejer nu, enten at tage til et trejde land eller at jeg rejser til Singapore pga den vanvittig bahandling man får ifm ansøgning om FS her i dk. Jeg tror ikke kun at det er lovgivningen der afgør om eller hvor hurtig man får FS, men også i høj grad hvordan US vælger at forvalte lovgivningen i forhold til den enkelt ansøgning.

Inden vi ansøgte om FS, havde jeg læst flere fortvivlet beretninger her i dette forum, men tænkte at det nok var lidt overdrevet, den frygt for deres sagsbehandling i US flere gav udtryk for, men må sande at det lader til at være velbegrundet.

Man føler at US har den holdning, at man godt kan behandle ansøgere utroligt dårligt, de skal nok vente tålmodigt og finde sig i den dårlig behandling, for der findes ikke noget "alternativ" til en FS i dk.
De mener åbenbart, at et dansk CPR-nummer er "Guds gave", og at der findes ikke andre ting i denne verden der kan konkurrere med dette....men det er der måske alligevel...?:)

Vi ønsker dig held og lykke med din FS-ansøgning, selvom vores historie måske ikke virker særlig opmuntrende...

Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Nicolai » 03.04.2008 16:46:50

Jammen tak for det... det skal nu nok lykkedes :)

keff

Indlæg af keff » 03.04.2008 17:14:55

tristani skrev:Ja, og måske længere..???

Vi har ventet på vores FS i snart 6 mdr. Jeg opfylder umiddelbart kravene til FS, og har en længerevarende videregåendeuddannelse indenfor sundhedssektoren. Min kone kommer fra Singapore, er veluddannet, har en længerevarende universitetsuddannelse indenfor IT. Hun er pt ansat i en stor international bank i Singapore, som mellemleder med 20 under sig.
Hun har fået 12 tilbud om at komme til job-samtale fra flere store danske og international virksomheder her i danmark. Samt et konkret tilbud om job, men US er total ligeglad de "behandler vores ansøgning om FS og ikke en ansøgning om arbejdstilladelser".

Min konen har i sit pas en opholds- og arbejdstilladelse til USA og en til Kina, det tog hende kun kort tid at få disse.
Så hun forstår ikke reglerne i dk, det gør jeg nu heller ikke, men jeg har forsøgt at forklare hende at det er meget anderledes i dk, og at det ikke er nemt at få tilladelse til ophold i dk på baggrund af en FS-ansøgning .
Reglerne her i dk har gjort os meget utrygge. Vi ønsker ikke længere at vores evt familieliv i dk skal knyttes til en arbejdstillandelse, men til en FS, da vi frygter at min kone blive deporteret fra dk, hvis hun kortvarig af en eller anden årsag miste sit arbejde.

Vi overvejer nu, enten at tage til et trejde land eller at jeg rejser til Singapore pga den vanvittig bahandling man får ifm ansøgning om FS her i dk. Jeg tror ikke kun at det er lovgivningen der afgør om eller hvor hurtig man får FS, men også i høj grad hvordan US vælger at forvalte lovgivningen i forhold til den enkelt ansøgning.

Inden vi ansøgte om FS, havde jeg læst flere fortvivlet beretninger her i dette forum, men tænkte at det nok var lidt overdrevet, den frygt for deres sagsbehandling i US flere gav udtryk for, men må sande at det lader til at være velbegrundet.

Man føler at US har den holdning, at man godt kan behandle ansøgere utroligt dårligt, de skal nok vente tålmodigt og finde sig i den dårlig behandling, for der findes ikke noget "alternativ" til en FS i dk.
De mener åbenbart, at et dansk CPR-nummer er "Guds gave", og at der findes ikke andre ting i denne verden der kan konkurrere med dette....men det er der måske alligevel...?:)

Vi ønsker dig held og lykke med din FS-ansøgning, selvom vores historie måske ikke virker særlig opmuntrende...
Tristani..
Jeg er dog kun nået til visum-stadiet men det har altså også taget dobbelt så lang tid som "gennemsnittet" , kun pga sløv sagsbehandling..
Og hvem kan man klage til..? Ingen..
Jeg tror at de mange gange håber at man mister tålmodigheden og trækker sin ansøgning tilbage..
Det er da bare synd for Danmark at man ikke byder din kone velkommen så vi kan få nogle "kloge hoveder" ind..

JensLyn
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af JensLyn » 03.04.2008 17:40:56

keff skrev: Tristani..
Jeg er dog kun nået til visum-stadiet men det har altså også taget dobbelt så lang tid som "gennemsnittet" , kun pga sløv sagsbehandling..
Og hvem kan man klage til..? Ingen..
Jeg tror at de mange gange håber at man mister tålmodigheden og trækker sin ansøgning tilbage..
Det er da bare synd for Danmark at man ikke byder din kone velkommen så vi kan få nogle "kloge hoveder" ind..
Hej Keff.

Jeg tør dårligt nok at spørge om hvor lang tid det er.
Jeg selv har en forlovet som er ved at opgive at blive gift med mig og komme her til DK. Allerede vi er startet på at søge... =(

Med venlig hilsen,
JensLyn.

keff

Indlæg af keff » 03.04.2008 21:42:32

JensLyn skrev:
Hej Keff.

Jeg tør dårligt nok at spørge om hvor lang tid det er.
Jeg selv har en forlovet som er ved at opgive at blive gift med mig og komme her til DK. Allerede vi er startet på at søge... =(

Med venlig hilsen,
JensLyn.
Hej Jens
I skal begge to være klar til langsommelig ansøgning af visum of FS.
Hun må ikke tvivle på dig, for du sætter også meget på spil,da us altid vil se på tidligere ægteskaber og ansøgninger.
Fortæl hende at penge ikke hjælper og at dette vil tage tid.
Sig til hende at det vil tage 1 år,så kan hun kun blive glædeligt overrasket.Og hvis hun ikke acceptere det,ja så er hun nok ikke klar til at flytte til DK med alt hvad det indebærer..
Jeg ved hvor frustreret det kan føles..
keff

Besvar