Hej,
min kæreste fra Nordafrika har netop modtaget afslag på asyl fra US. Selvom han får en sidste chance i Flygtningenævnet, må vi nok se i øjnene, at der snart skal handles. Der er netop åbnet op for tvangsudsendelser af afviste asylansøgere fra hans land. Så nu hviler det på mig, kvinde, dansk statsborger, ledig dagpengemodtager og i øvrigt temmelig forgældet - om at hjælpe ham til en anstændig tilværelse.
Men jeg er virkelig træt af læse om og til hudløshed diskutere de forskellige muligheder for FS i Sverige med ham. Han er desperat, og jeg er udmattet af et meget krævende parforhold.
Derfor håber jeg at du, der læser det her, måske kan give mig nye ideer, håb og input. Har jeg overset noget?
Som jeg ser det, har vi reelt kun én mulighed, hvis han skal have et ordentligt liv: Jeg skal snarest finde et fuldtidsjob i Sverige, finde en egnet bolig og arbejde der i mindst et halvt år. Jeg synes, det lyder frygteligt krævende og indviklet og med mange mulige faldgruber.
Hvad nu fx, hvis politiet tvangsudsender ham, før vi er flyttet til Sverige? Og hvad med min a-kasse? Man bliver jo udmeldt af sin a-kasse, når man flytter til udlandet. Jeg kan ikke under nogen omstændigheder miste min dagpengeret, da jeg er fattig og andelshaver og derfor ikke kan få kontanthjælp.
Jeg kan ansøge om at få mine dagpenge med til Sverige og søge job i tre måneder. Men det kan jeg først til maj (længere forklaring udelades). Og tre måneders ophold er ikke nok - har jeg læst - til at give ham opholdskort. Så den metode er udelukket.
Har du selv været - eller kender du nogen - der har været i en lignende situation, hører jeg meget gerne fra dig.
Er der fx jobs til højt uddannede i Malmø?...kan man finde en bolig?...kan man få overført sin a-kasse-anciennitet til en svensk a-kasse...? Og hvad stiller jeg op, hvis jeg mister mit job i Sverige? Dækker min svenske a-kasse så og fra hvornår?
På forhånd 1 million gange tak for ethvert input,
Karina
Overblik over muligheder ønskes
-
fundiver199
Re: Overblik over muligheder ønskes
Hej Karina
Prøv at start med at læse "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark". I kan ikke blive gift i Danmark. Men hvis I f.eks. gifter jer i Sverige, kan du tage dagpenge og mand med dig til et hvilket som helst andet EU-land i 3 måneder med henblik på jobsøgning.
Din mand vil ikke få udstedt et opholdskort i det andet EU-land, men det er jo også fuldstændig ligegyldigt, hvis I gerne vil videre til Danmark. Så har han jo alligevel ikke noget at bruge et portugisisk eller polsk opholdskort til - andet end at rejse lovligt ind i Danmark uden at behøve søge om visum.
Alternativt kan I søge FS efter de danske regler ved, at din mand afleverer sin del af ansøgningen på den danske ambassade i sit hjemland. Det kræver dog også, at I er blevet gift et andet sted end i Danmark f.eks. i hans hjemland. Og desuden at han har samarbejdet om sin udrejse, så han ikke bliver udvist med et egentligt indrejseforbud i x antal år.
Ud fra den måde, du skriver dit indlæg, skal du måske lige tænke over, om du gør det her, fordi du gerne vil leve sammen med ham, eller for at han - med dine egne ord - "kan få et ordentligt liv". Det sidste virker ikke rigtig som en god grund til at gifte sig, og umiddelbart er hans muligheder for at få "et ordentligt liv" i hans eget land vel ikke ringere, end det er for alle de andre mennesker, som bor i det samme land.
Prøv at start med at læse "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark". I kan ikke blive gift i Danmark. Men hvis I f.eks. gifter jer i Sverige, kan du tage dagpenge og mand med dig til et hvilket som helst andet EU-land i 3 måneder med henblik på jobsøgning.
Din mand vil ikke få udstedt et opholdskort i det andet EU-land, men det er jo også fuldstændig ligegyldigt, hvis I gerne vil videre til Danmark. Så har han jo alligevel ikke noget at bruge et portugisisk eller polsk opholdskort til - andet end at rejse lovligt ind i Danmark uden at behøve søge om visum.
Alternativt kan I søge FS efter de danske regler ved, at din mand afleverer sin del af ansøgningen på den danske ambassade i sit hjemland. Det kræver dog også, at I er blevet gift et andet sted end i Danmark f.eks. i hans hjemland. Og desuden at han har samarbejdet om sin udrejse, så han ikke bliver udvist med et egentligt indrejseforbud i x antal år.
Ud fra den måde, du skriver dit indlæg, skal du måske lige tænke over, om du gør det her, fordi du gerne vil leve sammen med ham, eller for at han - med dine egne ord - "kan få et ordentligt liv". Det sidste virker ikke rigtig som en god grund til at gifte sig, og umiddelbart er hans muligheder for at få "et ordentligt liv" i hans eget land vel ikke ringere, end det er for alle de andre mennesker, som bor i det samme land.
Re: Overblik over muligheder ønskes
Jeg vil bare supplere lidt. Der en også den mulighed, at du arbejder i Köbenhavn eller en anden dansk by, som du hver dag kan pendle til fra Sverige. Jeg bor i Malmö og arbejder i Hvidovre. Så länge du arbejder i DK beholder du også din danske A-kasse.
I kan ikke blive gift i DK - men I kan godt blive gift i SE, da Sverige ikke kräver lovligt ophold. Det kräver dog, at din käreste har sit pas (eller legaliserede kopier af det) samt en attest fra sit hjemland som angiver, at han ikke er gift. Herefter tager en hindersprövning op til 6 uger (myndighederne undersögelse af om der er noget til hinder for at I gifter jer).
Hvis I når at gifte jer - men ikke at flytte, inden han tvangsudsendes - kan han komme tilbage til Sverige, når du er flyttet.
Lige som Fundriver falder jeg dogogså over sätninger som bl.a.: "og jeg er udmattet af et meget krævende parforhold" og bliver lidt bekymret for dig.
Held og lykke til jer begge
I kan ikke blive gift i DK - men I kan godt blive gift i SE, da Sverige ikke kräver lovligt ophold. Det kräver dog, at din käreste har sit pas (eller legaliserede kopier af det) samt en attest fra sit hjemland som angiver, at han ikke er gift. Herefter tager en hindersprövning op til 6 uger (myndighederne undersögelse af om der er noget til hinder for at I gifter jer).
Hvis I når at gifte jer - men ikke at flytte, inden han tvangsudsendes - kan han komme tilbage til Sverige, når du er flyttet.
Lige som Fundriver falder jeg dogogså over sätninger som bl.a.: "og jeg er udmattet af et meget krævende parforhold" og bliver lidt bekymret for dig.
Held og lykke til jer begge