Det blev så en lidt tidligere morgen end planlagt - men så får man selvfoelgelig også mere ud af dagen
Min mand er fra Libyen og har her i Sverige oprindelig fået afslag på asyl. I fölge det sidste brev fra Migrationsverket revurderes hans ansögning dog på grund af den forvärrede situation i landet. Indtil der träffes beslutning kan han väre i SE og får udbetalt 63 kr. om dagen. Han har i den forbindelse overholdt alle aftaler med Migrationsverket, har afleveret sit pas, sin adresse m.m..
For 2 uger siden indleverede vi en ansögning om opholdstilladelse efter EU-reglerne - denne er endnu ikke registreret.
I morgen blev vi så väkket af politiet, som af Migrationsverket var blevet bedt om at finde min mand og sätte ham i forvaring, da Migrationsverket "igennem längere tid ikke havde kunne finde ham".
Det var vi lidt overrasket over, da de hele tiden har haft hans adresse. Han havde desuden for 3 dage siden väret på Migrationsverket og fået et nyt LMA-kort (ID-kort for asyl ansögere, som skal udskiftes hver 3. måned). Ligeledes kunne vi fremvise et brev fra Migrationsverket modtaget i går i forbindelse med en ansögning om briller. Brevet var adresseret til vores adresse - ligesom de mange andre breve som vi kunne fremvise.
Vi forklarede desuden, at vi har indgivet et ansögning efter EU-reglerne og fremviste ansögningen og alt den dokumentation, som vi havde afleveret til Migrationsverket - herunder selvfölgelig også vores vielsesattest. Forklarede også EU reglerne. Politiet har adgang til Migrationsverkets oplysninger og da ansögningen ikke var registreret - kunne de ikke godtage den som dokumentation for opholdstilladelse. Heller ikke selvom alt dokumentationen viste, at jeg var EU-borger med tilsträkkelige midler og han er gift med mig.
Der er egentligt ikke nogen spörgsmål i dette - bare en lille fortälling og jeg tänker at dele med jer, hvad politiet kommer frem til indenfor de näste 6 timer - specielt i forhold til EU-reglerne. Måske kan nogen senere bruge erfaringerne.
En god weekend til jer
Gitte