Tilbagerejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LBH

Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af LBH » 23.11.2011 19:53:03

Jeg har før hørt at man ikke kan tage på ferie i sagsbehandlingstiden ved familiesammenføring.
Vi har i starten af september indgivet ansøgningen (EU regler) men har stadig ikke fået svar. Mine forældre rejser til min kones hjemland i december og vi vil gerne afsted samtidig. Men da vi ikke har fået svar valgte jeg at ringe og spørge til ansøgningen hos US. De fortalte mig at jeg ikke kunne forvente at have den til 6 dec.
Jeg spurgte så om det var muligt at udrejse og når der så var svar på ansøgningen vende hjem. Dette mente damen fra US var en meget dårlig idé da vi jo ikke kunne forvente at der var svar inden 6 uger fra 6 dec.... hmmm. Troede at der skulle være svar inden 3 mdr.

Nå men den flinke dame fortalte mig at vi kunne søge om en tilbagerejsetilladelse og på den måde få lov at tage på ferie.

Da jeg tidligere er blevet informeret her på forumet at man ikke kan dette vil jeg dog lige spørge ind til US forslag?

Linket er her:http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... _3_003.pdf

closed1

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af closed1 » 23.11.2011 21:09:08

Jeg syntes du skulle gå til det lokale politi og spørge dem , og bede dem om at lave et tilbagerejse tilladelse.

LBH

Indlæg af LBH » 24.11.2011 16:20:10

Jeg var hos politiet i dag og de siger at det tager 2-3 arb. dage at få en tilbagerejsetilladelse. Men hun vidste ikke om man måtte gøre brug af den under EU-reglerne for familiesammenføring.
Desuden kunne hun oplyse mig om at når min kone ikke var svensk eller havde svensk statsborgerskab kunne vi slet ikke søge familiesammenføring under EU-reglerne.. Jeg var lige ved at tabe underkæben efter hendes udmelding og forsøgte at forklare hende at det var mig der havde haft ophold i Sverige sammen med min kone og at vi derfor kunne gøre brug af disse regler. Hun fastholdte at min kone skulle være Eu-borger...
Derfor skal man ikke altid sætte sin lid til hvad der bliver sagt i det offentlige. Jeg vil ihvertfald hellere spørge 2 gange....:)

Jeg ringer og spørger US i Kbh i morgen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.11.2011 21:27:57

DET var da noget af en misforståelse - hvis din kone var svensk statsborger, hvad i alverden skulle hun så med en familiesammenføring efter EU-reglerne? Årh, hvor kan jeg ikke snuppe folk, der plaprer om noget, de ikke hverken har forstand på eller nogen som helst grund til at ytre sig om!
mh
Rådgiver for ÆUG

Pandaball

Indlæg af Pandaball » 24.11.2011 23:03:09

Hejsa.

Fandt du ud af hvordan det forløb med tilbagerejsetilladelsen?
Jeg skal nemlig også søge efter EU reglerne i midten af næste måned, men vi skal rejse i midten af januar til min kones hjemland i Kina. Jeg regner ikke med at jeg får svar på et måned fra US. Vi bliver boende i Sverige indtil vi får svar fra US.

Når man søger FS efter EU reglerne, tager de så begge vores pas?
Håber at høre fra jer om hvad proceduren er.

Mvh Pandaball

LBH

Indlæg af LBH » 25.11.2011 00:56:14

Ja det var en special tolkning af EU-reglerne... Jeg er stadig rystet!

Pandaball: Jeg har lige søgt om den i dag! Jeg ringer til US i KBH i morgen bare lige for at være helt sikker på hvordan vi står hvis al ulykke skulle komme og vi ikke får EU-familiesammenføring. Jeg vil nødig sidde i Thailand og vide at jeg skal rejse alene hjem!

Vi ville egentligt også ha blevet i Sverige til vi fik svar fra US. Men pga. min dårlige ryg måtte vi tage hjem efter 5 måneder hvor af vi den sidste måned ikke var meget i Sverige.

De tager hverken dit eller din partners pas. Du kan som EU-borger rejse lige så tosset du vil, men din partner kan ikke rejse nogen steder så snart visum udløber. Eller som Fundiver199 en gang skrev til mig... Naturligvis kan din kone rejse hjem på ferie. HUN KAN BARE IKKE REJSE TILBAGE....;-) Men det er jo så der Tilbagerejsetilladelsen kommer ind i billedet.
Sidst min Kone var hjemme var mens vi boede i Sverige og måske har de ikke den Tilbagerejsetilladelse som Danmark har og det så er grunden til at Fundiver199 ikke nævnte den. Det må du spørge Fundiver199 om hvis i stadig er i Sverige når i skal rejse.

Jeg skal nok lige skrive hvad US kbh siger i morgen samt skal jeg nok også lige fortælle når vi får svar på ansøgningen om Tilbagerejsetilladelse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.11.2011 07:00:09

Det har været nævnt flere gange, at Sverige ikke har det system med tilbagerejsetilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pandaball

Indlæg af Pandaball » 25.11.2011 20:10:48

Jamen tak for svaret.
Glæder mig til at høre fra dig.

Min kone og jeg bor stadig i Sverige mens vi er ude og rejse, og samtidig søger om FS efter EU regler.
Jamen hvis de ikke tager vores Pas og der ikke er et forbud mod at tage på ferie mens man søger, så burde min kone med sit opholdskort i Sverige vel godt kunne komme hjem til DK & SE uden problemer vel.

Jeg håber du får et positivt svar

Mvh Pandaball

LBH

Indlæg af LBH » 25.11.2011 20:29:28

Pandaball:
Mh har allerede svaret på om du kan tage afsted når i bor i Sverige. Hvis hun har modtaget opholdskort kan hun rejse og ellers ikke.

Samtidig fik jeg svar på det med at Fundiver199 ikke havde nævnt den mulighed. Netop fordi Sverige ikke har muligheden for tilbagerejsetilladelse...:)

Men har din kone Opholdskort kan hun rejse inden for Eu og uden for. Min kone var et smut i Thailand mens vi var i Sverige. Hun rejste fra Cph og landede der igen. Så intet problem.
God tur...:D

Besvar