Personnummer i sverige, EU regler og rækkefølge??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

MSH

Re: Personnummer i sverige, EU regler og rækkefølge??

Indlæg af MSH » 15.11.2011 20:50:56

Du skal bare lade dig registrere på Skatteverket, enten som selvforsørgende med egne midler (hvis du arbejder i DK men bor i SE) eller som arbejdstager, hvis du både bor og arbejder i SE. I den forbindelse skal du dokumentere din opholdsret som EU-borger ved lønsedler, ansættelseskontrakt og dit gule sygesikringsbevis.

Når du så har fået dit svenske personnummer og din hustru har fået sit EU-opholdskort fra Migrationsverket, så skal du gå ned på Skatteverket igen sammen med din hustru og dokumentere alt en gang til, hvorefter din hustru så endelig kan få HENDES svenske personnummer.

Dumt og bureaukratisk, men ikke desto mindre er det arbejdsgangen i SE. Man skulle jo tro, at et svensk EU-opholdskort for din hustru automatisk samtidig udløste et svensk personnummer, men det gør det så bare IKKE.

MVH,

Martin.

GitteK

Indlæg af GitteK » 16.11.2011 09:58:29

Hej :)

http://www.skatteverket.se/privat/folkb ... 18617.html

Står der omkring det at registrere sig på skatteverket og få personnummer:

"Även familjemedlemmar till en EES-medborgare som har uppehållsrätt kan själva ha uppehållsrätt och behöver i sådana fall inte ha uppehållstillstånd. Om du följer med en familjemedlem som har uppehållsrätt, eller flyttar till en i Sverige redan bosatt familjemedlem som har uppehållsrätt, behöver du kunna visa att ni är släkt eller sambo. Det kan du göra genom att visa upp exempelvis ett vigselbevis eller ett födelsebevis."

Jeg har tænkt mig at forsøge at indlevere ansøgning efter EU-reglerne til Migrationsverket og samtidig ansøgning om svensk personnr. til min mand på Skatteverket og se, om det kan lade sig gøre.

Jeg læser ovenstående som om, at man ikke behøver at afvente opholdstilladelsen fra Migrationsverket - men kan ansøge ved at vise vielsesatttest og så selvfølgelig den dokumentation som fremgår af ovestående link.

Jeg bor allerede i Sverige og har svensk cpr.nr.

Jeg skal gerne give erfaringen videre, når jeg har forsøgt. Måske nogle allerede har erfaring med at gøre begge dele samtidig ?

En dejlig dag til alle
Gitte

closed1

Indlæg af closed1 » 16.11.2011 10:06:53

Du skal endelig ikke prøve at få personnummer til din kone på samme tid som dig selv for så går der kage i den og det kan tage meget lang tid at få dit personnummer , for skatteverket kan finde på at vente med at give dig et nummer til din kone har fået opholdskort.

DBS

Indlæg af DBS » 16.11.2011 10:21:15

Vi gjorde brug af ovenstående !

Jeg havde dog som closed1, skriver personnummer før end min kone, men efter min kone hvade været på migrationsverket, slog vi et slag forbi skatteverket, og afleverde samme papirer der, det var under protest fra dem, og krævede et par høflige opringninger, med det lykkedes.

mvh DBS

DBS

Indlæg af DBS » 16.11.2011 10:47:44

Hvis du er dansk statsborger, så tropper du bare op, og siger du er flyttet til Sverige, fordi du synes, det er så dejligt et land, og at du har tænkt dig at bor der mere end et år.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2011 14:40:26

Hvis din kone allerede er hos dig i Sverige, når du folkebogfører dig, er det vel rimeligt at krydse af ved, at du er gift og vil bo med din ægtefælle, hvis de da ellers spørger om den slags. Men hvis det først er meningen, at hun vil slutte sig til dig senere, ville jeg ikke nævne noget om det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2011 13:39:55

Som dansker er du jo omfattet af aftalen mellem de nordiske lande om gensidig fri bevægelighed, så det er derfor, at du ikke bliver bedt om dokumentation for din økonomi. Det ville en tysk eller polsk statsborger blive bedt om, lige som disse skal have udstedt et registreringsbevis hos Migrationsverket.

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 17.11.2011 15:54:02

Som jeg læser det ud fra: http://www.migrationsverket.se/info/3421.html

aflevere følgende:
När du lämnar in din ansökan ska du även ta med:

ditt pass
vigselbevis eller äktenskapsbevis (gäller gifta par och registrerad partner)
personbevis (av typen familjebevis) för personen som bor i Sverige
folkbokföringsbevis, hyreskontrakt eller köpebevis för bostad eller andra dokument som visar att ni bott tillsammans (gäller personer som bott tillsammans i annat land än Sverige)
födelse- eller släktskapsbevis (gäller barn under 18 år)
skriftligt medgivande från vårdnadshavare (gäller barn under 18 år)
dokument som visar hur ni är släkt med varandra (gäller andra nära släktingar)
intyg som visar att du och din släkting är beroende av varandra och har svårt att leva åtskilda, t ex. av sociala, känslomässiga eller ekonomiska skäl, detta beroende ska ha funnits sedan tidigare (gäller andra nära släktingar)
dokument som visar att du bott tillsammans med din släkting omedelbart innan han eller hon flyttade till Sverige (gäller andra nära släktingar).
Dvs.
Pas
Personbevis
Vielsesattest

Vi har ingen børn og jeg har netop fået personnummer i Sverige. Kan det passe det er alt de skal se?

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 17.11.2011 22:27:27

så jeg har lige et spørgsmål. Min amerikanske forlovede og jeg bliver gift den 21 januar, og flytter sammen til sverige den 1 februar.. Da har han ca. 1 måned tilbage af sit visum.. Kan vi ikke søge svensk personnummer på samme tid?, og derefter skal vi søge om opholdskort til ham ikke sandt`? kunne jeg evt. søge om svesk personnummer før jeg er flyttet dertil?

closed1

Indlæg af closed1 » 17.11.2011 22:58:50

Du skal søge svensk personnummer først og det først når du er flyttet til sverige . når du har fået dit personnummer så søg til din partner .
Hvis i søger på samme tid kan der gå kage i det og du får ingen nr før migrationsverket har kikket på din partners ansøgning om opholdskort.

Først flyt til sverige , søg personnummer .
Inden din partners visum udløber søg opholdskort på migrationsverket.
hvis du ikke har fået personnummer inden så må du efter sende det til migrationsverket.
Når du har fået dit person nummer kan i søge til din partner .

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 17.11.2011 23:20:45

Hvad hvis min mands visum udløber før jeg har fået mit personnummer.. Hvad skal jeg så gøre??? Når vi kommer til Sverige har vi ikke så lang tid at løbe på.. kun omkring 3½-4 uger, før hans visum udløber, og det er endda kun hvis alt går efter planen at vi kan flytte til den 1. februar

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 17.11.2011 23:22:08

undskyld jeg læste lige beskeden igen, så du sagde at jeg kunne søge om opholdskort alligevel og så bare eftersende mit personnummer når jeg modtager det? :)

closed1

Indlæg af closed1 » 18.11.2011 09:35:34

selvom du ikke har fået personnummer , så tager i på migrationsverket inden din mands visum udløber og søger opholdskort ,og fortæller dem at du ikke har fået dit personnummer men sender det til dem når du har fået det. Formularen til ansøgning kan du finde på migrationsverket.se den hedder flytte til en eu/ eøs medborger.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 18.11.2011 21:04:22

Tusind tak for oplysningen :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.11.2011 08:08:23

Hvad sprog er din vielsesattest på? Sverige accepterer fransk, engelsk og tysk-, foruden dansk, norsk og islandsk-sprogede dokumenter uden oversættelse. Andre sprog skal oversættes, og muligvis vil Sverige kræve at se en legalisering eller en apostille (læs, hvad det er her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/) Det afhænger nok af, hvor I blev viet, om Sverige vil se en legalisering.

Sverige vil sikkert, ligesom andre lande, acceptere kopi under disse forudsætninger:
- Kopien er hæftet sammen med oversættelse, og der er stempel fra oversætteren på sammenhæftningen, og kopi samt oversættelse er notarbekræftet, eller
- kopien er notarbekræftet eller på anden måde verificeret af en person med bemyndigelse til at verificere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar