Opholdskort eller Opholdstilladesle i Sverige til forældrer?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Mister Boy

Opholdskort eller Opholdstilladesle i Sverige til forældrer?

Indlæg af Mister Boy » 05.09.2011 13:16:58

Hej,

Jeg har virkelig brug for hjælp!!

Jeg bor i Sverige og har åbnet permanent opholdstiladelse efter Asyl og fik en rejse dokument hvor de kalder den for resedokument.

Nu har jeg min mor på besøg fra Tyrkiet hun fik 3 mndrs, visum og nu vil jeg gerne have hende her.
Skal hun rejse tilbage og søge der fra?

- Men risikerer hun så ikke at ikke få et visum ved et anden turist visum ansøgning?
- For at så hvidt jeg ved, når de ser at personen vil bosætte dig sig i Sverige så vil de ikke bevilge ansøgningerne.

Jeg ved ikke hvad jeg skal.

På migrationsverkets hjemmesiden kan jeg læse at opholdskort ( Uppehållskort) er lettere at få end Opholdstilladelse.
Men kræver de at jeg skal være EU eller EES statsborgere for at få det ti min mor?

- Kan hun få opholdsret pga noget andet så?

nogen der kan hjælpe?

- Jeg kan godt dokumentere at hun økonomisk er afhængige i mig osv.
Men lyder bare lidt svært at få positivt svar når det er forældrerne det drejer sig om..

Tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskort eller Opholdstilladesle i Sverige til foræld

Indlæg af mh1 » 05.09.2011 13:58:31

mh
Rådgiver for ÆUG

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 06.09.2011 21:56:59

Hej..
Tak for svaret.. men kan alligevel ikke fatte dette.

Jeg tror ikke det er så muligt at få opholdstilladelse for min mor da jeg jo har fået min permanent ophl. ca for 3-4 år siden. Og på hjemmesiden står at jeg skulle søge med det samme så snart jeg fik mit tilladelse til at blive her.

Jeg tænker nu mere på måske at forlænge hendes turistvisum.. Men tror i så det kan lade sig at gøre?
tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2011 06:10:25

Der er jo ikke tale om ophold efter EU-reglerne, når du er flygtning og dermed statsborger i et land uden for EU. Jeg kender desværre ikke noget til de svenske regler for, at flygtninge kan hente deres forældre til Sverige. Og helt generelt er ÆUG`s forum nok ikke det rigtige sted at søge råd og vejledning om netop det emne. Det falder således noget uden for det, der er forumbrugernes primære viden og interesse: Nemlig at komme til at bo sammen med sin ægtefælle/partner og evt. børn.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 18.10.2011 19:04:06

Hej igen,

Jeg har i dag faet et mail fra sagsbahandler og han skriver at min mor har faet afslag dog ingen avvisning.\jHan skriver dessuden at hvis jeg har nogle ting som jeg gerne vil tage ekstra sa skal jeg klage over.

Jeg ved ikke hvad jeg skal. jeg er bange for at hun ikke far lov til at rejse ind igen til sverige.
kan en afslag koste hende at hun ikke far lov til indrejse igen efter invitation heller ?

Og hvis jeg laver en klage, hvad sker der sa?
Han skriver i mail at han ikke har givet avvisning, men risikerer hun at fa det efter klage?
Jeg har det sa skidt! Jeg havde fuld motivation.
Og min mor er sa depressiv og har haft selvmordsforsog en gang selvom jeg har dokumenteret at hun er sa syg, blev svaret ikke positivt.
Han skriver at han har taget hensyn til laegeerklaeringer.

:-(
Vh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2011 10:26:35

Prøv at skriv til ÆUG´s rådgivning og vedhæft brevet fra Migrationsverket som en scannet fil. Vi er næsten nødt til at læse selve brevet, hvis vi skal hjælpe dig med at tyde det og komme med et bud på, hvad I nu kan gøre.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.10.2011 10:45:22

Afvisning kan du oversætte med deportation eller hjemsendelse. Din mor har altså fået afslag på sin ansøgning om ophold, men hun kan frit søge om et nyt besøgsvisum efter de gældende regler.

Og ja, hvis man søger ophold efter national svensk lovgivning, skal ansøgningen fra de pårørende familiemedlemmer til dig være indgivet inden for et år efter, at du selv kom til Sverige, så tidsfristen er ikke overholdt og derfor får din mor afslag.

Hvis I er parate til at flytte over en landegrænse, kan I derimod gøre brug af EU-regler, men det kræver en del, fx at I først flytter sammen med din mor i hendes hjemland, dernæst samlet flytter til et EU-land, fx Sverige, og endelig St du kan dokumentere, at din mor er økonomisk afhængig af dig for hendes forsørgelse

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2011 14:56:12

@skaanebo

Jeg er ikke sikker på, at det er en mulighed at bruge EU-regler, da Misterboy jo er flygtning. I hvert fald skal han så først blive svensk statsborger og dermed unionsborger.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 19.10.2011 22:48:31

Hej Skaanebo og Fundiver,

Jeg har det sa skidt lige nu.
Min mor er meget ked af det og jeg er selv meget bange og bekymret for hende da hun fór haft selvmords forsog.

Jeg skal nok scanne og sende den til jer pa jeres mail adresse. Tak fordi i vil hjaelpe.
I dag efter lidt undersogelse fik jeg at vide, at jeg en gang ikke kan sende invatation igen til hende sa hun kan rejse ind i sverige igen med det samme. Sa dvs. at nar hun rejser tilbage til Tyrkiet, sa skal hun vente 3 mandr og give et ansogning for turistvisum bagefter.

Jeg forstar det virkelig ikke at de ikk kan tage hensyn til et laegeerklaering. Nar der tydeligt star at hun er i risiko pga af hendes tunge depresioner og har sucidiale tanker.
Jeg har det svaert ved at konsantrere mig til mit job. Jeg er selv uddanaet som sosu/ass og arbejder pa psykiatrisk afdl. og nar jeg ser pa min patienter kommer jeg hele tiden min mor i mine tanker.

Skaanebo <
Jeg tror faktisk heller ikke at jeg kan flytte til et andet land. Jeg har svensk rejse dokument. med perm. ophold.
Sa den mulighed kan jeg desvaerre heller ikke bruge.

Nu er jeg bange for at, hun aldrig kan komme til sverige igen. Fordi at vi har soget pa UT for besog her.
Svenskeambsasseder i udlande tager altid hensyn til migrationsverket nok :-(

Vh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2011 06:37:38

@Misterboy

Du kan godt sende brevet til ÆUG´s rådgivning, men jeg er bange for, at du allerede har fået et korrekt svar fra skaanebo, der (som navnet siger), også bor i Sverige. Og indholdet af det svar er, at det ikke vil være muligt for din mor at få en opholdstilladelse i Sverige.

Men hun kan besøge dig i Sverige i op til 90 dage pr. 6 måneder. Og hvis hun udrejser til tiden, vil der næppe være problemer med at få et nyt visum, når hun har været hjemme i Tyrkiet i 3 måneder.

Hvis I mener, at der burde have været taget hensyn til din mors psykiske tilstand, kan I klage over afgørelsen. Og det burde heller ikke betyde, at din mor mister muligheden for senere at komme til Sverige på visum. I hvert fald ikke, hvis hun overholder den udrejsefrist, man må have givet hende? For hendes visum er vel udløbet?

For at klage skal I nok have hjælp fra en svensk advokat eller i hvert fald nogen, der ved mere om svensk lovgivning, end ÆUG gør. ÆUG er jo således en dansk organisation og ved derfor primært noget om dansk lovgivning ikke svensk.

Og det vi ved om svensk lovgivning er mest det, der berører ÆUG`s medlemmer direkte dvs. reglerne for ægtefællesammenføring i Sverige. Dine problemer har slet ikke noget med det emne at gøre og falder derfor noget uden for ÆUG`s kompetenceområde. Så jeg vil ærlig talt opfordre dig til at søge hjælp med sagen hos nogen, der ved mere om andre dele af den svenske udlændingelovgivning, end vi gør.

Jeg kan fortælle, at i Danmark er familiesammenføring af forældre slet ikke en mulighed overhovedet. Så hvis du boede i Danmark ville svaret til dig være, at hvis din mor ikke kan klare sig uden at være sammen med dig, så må du flytte til Tyrkiet, så du kan tage dig af hende der. Barskt, men sådan er det altså her.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 21.10.2011 17:06:11

Hej Igen,

Ja. Jeg skal lige fa afgorelsen foerst og laese.
Men skal nok sende den til jer tror jeg alligevel.

Jeg er godt klar over at dette forum kun hjaelper dem som er partner osv. Men taenkt at der er vel maske andre der har proevet det foer og vil dele erfaringer.

Jeg har i dag ringet til sagsbehandleren og han siger, at min mor har ret til at klage over og ogsa lave en omprovning. Hvad vil det sige?

Han siger at omprovning kan ogsa vaerne en ide hvis jeg ikke er tilfreds med hans afgoerelse, sa skal jeg bare skrive dettil dem. Og isaer hvis jeg ikke vil migrationdomsteleen skal kigge pa..

Hvad for en er bedst?
Skal jeg klage og fa domstolen til at tjekke eller lave en omprovning.?

Min mor har visum til 27.11 derfor er der ingen avvisnig siger han.
Ellers havde hun faet det.

Mvh

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.10.2011 21:14:54

Du bør få en svensk advokat til at se på din mors sag for at vurdere, om der overhovedet er en chance.

Ellers må din mor jo rejse hjem, og så kan hun søge om et nyt visum og komme på besøg igen efter 3 måneder hjemme

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 22.10.2011 09:34:40

skaanebo skrev:Afvisning kan du oversætte med deportation eller hjemsendelse. Din mor har altså fået afslag på sin ansøgning om ophold, men hun kan frit søge om et nyt besøgsvisum efter de gældende regler.

Og ja, hvis man søger ophold efter national svensk lovgivning, skal ansøgningen fra de pårørende familiemedlemmer til dig være indgivet inden for et år efter, at du selv kom til Sverige, så tidsfristen er ikke overholdt og derfor får din mor afslag.

Hvis I er parate til at flytte over en landegrænse, kan I derimod gøre brug af EU-regler, men det kræver en del, fx at I først flytter sammen med din mor i hendes hjemland, dernæst samlet flytter til et EU-land, fx Sverige, og endelig St du kan dokumentere, at din mor er økonomisk afhængig af dig for hendes forsørgelse

Hej Saanebo,
Du skrev sidst at hvis vi er parate til at flytte til min mors hjemmeland sa har jeg mulighed for at hente hende.
Kan du skrive lidt mere om det? eller vedhaefte en link?
Hvor laenge skal man bo i udlandet sammen ?

tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.10.2011 10:19:01

Jeg tror nok, at skaanebo i sit tidligere svar gik ud fra, at du var dansk eller svensk statsborger. Hvis du flytter til Tyrkiet uden at have svensk statsborgerskab, så mister du formentlig din opholdstilladelse i Sverige og kan slet ikke vende tilbage igen, medmindre du har mulighed for at leve op til betingelserne for at få en helt ny opholdstilladelse.

Som skaanebo skrev: Du bør søge råd og vejledning fra en svensk advokat, så du kan få overblik over, hvilke muligheder der i det hele taget er. Din sag går langt ud over, hvad vi som frivillige skribenter i ÆUG`s forum har sikker nok viden til at hjælpe dig med.

Det eneste råd, jeg kan give dig udover at opsøge en advokat, er, at din mor - medmindre I har fundet en løsning inden da - skal rejse hjem, før hendes visum udløber, så hun ikke får et indrejseforbud i Sverige. Et indrejseforbud vil jo således blot gøre jeres situation endnu værre.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.10.2011 10:25:23

PS. Hvis din mor er helt nede pt., så kan du jo tage ferie og ledsage hende på rejsen tilbage til Tyrkiet, uden at det påvirker din ret til ophold i Sverige.

Det forvirrer mig dog en smule, at du skriver, at du har asyl i Sverige, og at din mor er fra Tyrkiet. Tyrkiet er således ikke et land, hvis borgere normalt kan få asyl i andre lande.

Danmark har en "regel" om, at flygtninge de første 10 år ikke må rejse på ferie til det land, som de har fået asyl, fordi det formodes at være farligt for dem at være i. Så hvis du selv er fra Tyrkiet, skal du måske lige undersøge, hvordan svensk lovgivning er på det område, før du rejser tilbage til det land, du er flygtet fra. Hvis du er fra et andet land end Tyrkiet, er det dog naturligvis ikke noget problem, at du rejser på ferie til Tyrkiet for at holde din mor med selskab, indtil hun er kommet sig over sin depression.

Besvar