Jeg var en tur på MV igår. Nu er det sådan at min syriske mand og jeg ansøger om FS (nationale regler) fra Tyrkiet hvor han har opholdstilladelse frem til 3. januar. Vi har knoklet for at forlænge hans opholdstilladelse, og finde en måde at gøre det på men det er indtil videre ikke lykkedes.
Han skal til interview på det svenske konsulat i Istanbul den 2. november, og hans ansøgning blev afleveret den 4. august. Dvs. at MV teknisk set har frem til maj 2012 at træffe en beslutning. Jeg har været på MV tidligere, de fandt hans dokumenter og forsikrede mig om at alting ser ud som det skal.
Igår tog jeg på MV igen, fordi det endnu ikke er lykkedes for os at finde en måde at forlænge hans opholdstilladelse i Tyrkiet. Jeg ville spørge om der var mulighed for at få prioritet eller bare få fremskyndt beslutningsprocessen på nogen måde fra vores side.
Det jeg blev mødt af gav mig store håb som virker for godt til at være sandt. Jeg fik besked på at min mand kan søge om Schengen visum og få det, og at han kan blive i Sverige med mig indtil afgørelsen kommer. De sagde at han endda kan blive interviewet her i stedet for at være i Istanbul.
Jeg spurgte om det vil have nogen konsekvenser for afgørelsen at han ikke befinder sig i det land han ansøger fra og der blev svaret nej. Vores største frygt er at i tilfælde af en afvisning at de sender ham tilbage til Syrien.
Jeg har stirret og tjekket Utlänningslagen hele natten, men er bange for at misforstå noget siden mine juridiske evner er ikke særlig udviklede. Jeg spurgste også beslutningstageren (MV) om hans forslag ikke modsiger
men han sagde nej."Du får inte befinna dig i Sverige när Migrationsverket prövar din ansökan"
Jeg vil bare så gerne være sikker at dette er en reel mulighed og ikke bare en brøler.
Er der nogen der evt. kan hjælpe med lidt afklaring?
Tusind tak på forhånd!
Ida.