Udstationering / tjenesterejse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

OSHE

Udstationering / tjenesterejse

Indlæg af OSHE » 04.10.2011 19:06:52

Jeg var ellers, ved megen læsen af dette forum, ved at have godt styr på Malmö modellen, da mit danske firma tilbød mig at arbejde på et projekt i Stockholm i 3-4 måneder med start i midten af november eller starten af december.

Min tvivl består så i, at firmaet kun betragter ophold på over 6 måneder som udstationeringer med tilhørende kontrakt. Ophold på under 6 måneder bliver betragtet som tjenesterejser og køres via vores regnskabsprogram. Tjenesterejserne kan dokumenteres med afrejse, hjemkomst, opholdets formål, by og land. Vil en sådan dokumentation være tilstrækkelig?

Jeg hælder selv til, at det ikke er tilstrækkeligt ud fra fundiver199's svar i følgende indlæg, men vil lige være sikker på, at jeg ikke har misforstået noget:
viewtopic.php?f=12&t=8151

fundiver199

Re: Udstationering / tjenesterejse

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 19:29:54

Det er vist det, som man kalder for et rigtigt godt spørgsmål. Jeg vil sige det sådan, at ud fra en generel tolkning af EU-retten, så må din kone vel have lov til at ledsage dig under din tjenesterejse, uanset hvor kort eller lang den er. Så i Sverige kan jeg ikke forestille mig, at der vil blive nogen problem.

Spørgsmålet er så, hvad man vil sige, når I vender tilbage til Danmark? Jeg har simpelthen trods 2-3 års deltagelse i ÆUG´s rådgivning og forum aldrig hørt om fortilfælde. Så derfor vil jeg da også næsten sige: Jamen hvorfor ikke forsøge? At tage konen med til Stockholm er vel ikke nogen "straf" for nogen af jer?

Og når I kommer tilbage til Danmark, så er de nye og mere lempelige regler for FS vel trådt i kraft. Så med mindre I også har problemer med dem, så kan det vel ikke gå værre end, at I bare kommer til at søge efter de danske regler, når I kommer "hjem" fra Stockholm?

Når jeg i den nævnte tråd skrev om "tjenesterejser", så tænkte jeg på ophold, som varer i væsentligt kortere tid. Det interessante ved din "sag" er, at du skal være afsted i så lang tid, at du ville være arbejdstager i EU-retlig forstand, hvis arbejdet blev udført for en "lokal" arbejdsgiver. Og så burde det måske i princippet være ligegyldigt, om din danske arbejdsgiver kalder det for en "tjenesterejse" eller en udstationering.

closed1

Indlæg af closed1 » 04.10.2011 19:46:29

fundiver

nu bliver jeg i tvivl , du skriver at han ville være arbejdstager i eu retslig forstand hvis det var en lokal arbejdsgiver , er man ikke arbejdstager i eu retslig forstand hvis det er en dansk arbejdsgiver der beder en om at arbejde i sverige selvom lønnen kommer fra dk? Sådan forstod jeg det på et svar du har givet mig før? eller er det bare mig der misforstår noget?
Jeg har mulighed for at arbejde for et dansk firma her i sverige i min 12 timer om ugen i 10 uger hvor de sidste 2 uger er på 37 timer om ugen. og så ville jeg vende næsen hjem til dk igen.
Ps da jeg meldte mig ind her på dette fortræffelige foretagende ÆUG skrev jeg angående kontingent ? hvordan med det?

DBS

Indlæg af DBS » 04.10.2011 20:05:24

Jamen, er det ikke et spørgsmål, om hvor du bor ?

Du vil formoder jeg, have adr. i stockholm, og derfor "rejser" du ikke på arbejde, men tager på arbejde hver dag, fra din hjemme adr. og hjem igen ?
Du vil således på denne måde, så ikke være berettiget til diæter.
Så din arbejdesgiver har sådan set bare en ansat, der bor i Stockholm, og arbejder i Stockholm.

Hvis du derimod, stadig har adr, i DK, er du jo aldrig rejst ud af DK !, og vil jo så bare være på rejse for firmaet.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 07:20:08

Jeg tror, at der er to ting, som er afgørende her:

1) Hvor man har folkeregisteradresse

2) Hvor man er skattepligtig

OSHE vil under sin 3½ måned lange tjenesterejse til Stockholm fortsat være skattepligtig i Danmark, og kan ikke bliver folkebogført i Sverige, da den planlagte varighed af opholdet er for kort. Begge dele taler imod, at hans kone vil kunne FS i Danmark efter EU-reglerne, men afhængig af parrets situation kan det da være forsøget værd.

closed1 kan derimod bliver folkebogført i Sverige, da hans ansættelse er midlertidig, og han derfor ikke er nødt til at flytte tilbage til Danmark inden for 12 måneder for at passe sit job. Da "lønnen kommer fra Danmark" bliver han imidlertid ikke svensk skattepligtig men kommer derimod under Øresundsskatteordningen. Og vil derfor være "person med tilstrækkelige midler", uanset at arbejdet fysisk udføres i Sverige. Så hvis det eneste formål med at tage jobbet er at få rettigheder som arbejdstager, så vil det være spild af tid. Sådanne rettigheder kan closed1 formentlig kun opnå, hvis han tager imod et job, hvor han bliver svensk skattepligtig.

closed1

Indlæg af closed1 » 05.10.2011 07:56:26

Tak for svaret , fundriver , når du skriver formentlig mener du så det er værd at skrive til us og spørge hvordan det hænger sammen eller er det lige meget?
Jeg er folkebogført i sverige .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 08:51:05

@closed1

Det er jo sådan, at ”reglerne” på området alene er afhængig af en fortolkning af nogle få domme, som EU-domstolen har afsagt. Så når US får en ansøgning, skal de vurdere, om der findes noget i disse få domme, der har relevans for den konkrete sag. Og vi andre kan så kun gætte på, hvordan de vil fortolke disse domme og hvilken konklusion, de vil nå frem til.

US har beskrevet nogle generelle retningslinier for, hvordan de tolker, og de har offentliggjort konkrete ek-sempler på afgørelser i konkrete sager. Men det siger sig selv, at der alligevel er en stor gråzone, hvor US formentlig ikke engang selv ved, hvordan de vil tolke, før de har fået lejlighed til at tage stilling til det i en helt konkret sag. Og det arrangement, du beskriver, rammer lige midt ned i gråzonen.

Derfor er de svar, som du får her, ret vævende. Og derfor vil de svar, som du får, hvis du spørger US, sandsynligvis være endnu mere vævende. US må således ikke skrive noget som helst, der kan opfattes som en slags ”godkendelse” af det, du har tænkt dig at gøre.

Den sikre løsning, hvis du vil anerkendes som arbejdstager, er at tage et job, hvor du bliver svensk skattepligtig. Men har du lyst til at prøve grænserne for regelsættet af, og er det ikke afgørende for dig, om du bliver arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler, så er det da forsøget værd.

@OSHE

Som en tilføjelse til det, jeg allerede har skrevet, så vil det vel være din danske arbejdsgiver, der sørger for din indkvartering under opholdet i Stockholm. F.eks. i en lejlighed, som firmaet lejer. Og det vil så yderligere tale imod, at man kan opfatte det som en ”faktisk og reel flytning” til Sverige.

Men omvendt er tjenesterejsen jo så lang, at du faktisk skulle søge om registreringsbevis, hvis du ikke var nordisk statsborger, og dermed er der vel en forbindelse til den fri bevægelighed i EU. Ovenstående bemærkninger om ”gråzone” gælder derfor også i høj grad for jeres sag.

Som sagt: Gør dog forsøget, hvis tjenesterejsen til Stockholm af andre grunde passer ind i jeres planer. Men hvis formålet primært er at opnå FS efter EU-reglerne, så vælg en anden og mere sikker løsning.

closed1

Indlæg af closed1 » 05.10.2011 09:38:23

fundriver

Der er lige så meget arbejde at finde her i sverige som i dk øvøv det er mega svært også selvom man er villig til at lave hvad det skal være.
det ville jo være bedst at have været arbejdstager , men har også muligheden at søge fs med de dansle regler med særbørn , såved ikke lige hvad der er bedst .
Nogen ide ?
Søge fs dk regler og disp pga særbørm?
Søge fs eu regler person med tilstrækkelige midler?
Søge fs eu regler som arbejdstager selvom arbejdsgiveren er et dansk firma?
Nogle ider til hvad man kunne sige til arbejdsgiveren, til en formulering af ansættelses kontragten som ville styrke den påstand at man er arbejdstager over for us ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 11:15:16

Når du har særbørn, forstår jeg ikke helt, hvorfor du overhovedet gør dig al den ulejlighed med at komme under EU-reglerne? Nu er du jo flyttet til Sverige allerede, men det lyder ærlig talt, som om det ikke var nogen helt gennemtænkt beslutning?

Som jeg ser det, er du da gået over åen efter vand. Og det endda sådan helt bogstaveligt :D

Desuden mister I jo muligheden for at få dispensation, hvis samværet med dine særbørn er blevet afbrudt pga. din flytning til Sverige. Så det håber jeg da virkelig ikke er tilfældet?

closed1

Indlæg af closed1 » 05.10.2011 14:43:51

jeg havde slet ikke troet at det for mig var muligt at søge disp . pga sær barn .
( indvandringsrådgivningen gav mig ikke den rigtige forklaring ) Nej mit samværd med mit barn er da ikke afbrudt over hovedet , min søn kommer ca hver anden 3 weekend og er her så i 4 dage , så der er ingen problem .
Men nu er det jo så sådan at vi er her i sverige og der er jo også dejligt her over på den anden side af åen ( hahahaha)

Hvilke regler ville så være bedst at søge efter når vi kommer hjem efter 13 uger her ovre på den anden side af åen? :D

OSHE

Indlæg af OSHE » 05.10.2011 18:38:30

Tak for de mange indledende svar. Jeg har dog brug for lidt vejledning til de mulige scenarier dette kan ende i.

Vores nuværende forløb vil blive, at jeg tager til Kina i denne måned for at blive gift med min tilkommende. Hun bliver i Kina til udgangen af det Kinesiske nytår som næste gang er i slutningen af januar. Jeg tager så til Stockholm og hun vil slutte sig til mig omkring midten af februar.

Der er så yderligere den hage ved vores tjenesterejse system, at de vil blive afsluttet, så snart jeg er ude af Sverige f.eks. hvis jeg tager til DK til jul og nytår. Der vil så blive oprettet en ny tjenesterejse i vores system for næste del. Det var også vores plan, at jeg skulle tage til Kina i februar for at hente hende. Så er spørgsmålet om det ville tælle for meget imod vores sag, at jeg har 3 afbrudte rejser selvom jeg ikke arbejder i den tid jeg er ude af Sverige. Alternativet er, at jeg ikke tager til Kina for at hente hende (eller til DK til jul/nytår) og så har fuld tid i Stockholm fra efter jul eller nytår og frem til afslutningen.

fundiver du har ret i, at det er firmaet der står for mine boligforhold samt yderligere også udgifter til forplejning. Hvis jeg kan overtale firmaet til at lave en kontrakt i stedet for på mit ophold i Stockholm ville bolig stadig være en del af aftalen, men forplejningen skal jeg selv stå for.

fundiver du nævner også, at jeg ikke kan blive folkebogført i Sverige. Vil min kone så overhovedet kunne søge om opholdstilladelse? Der skal vi jo kunne fremvise svensk cpr nummer, personbevis m.m. Og nu bliver jeg lige nervøs for, om hun kan søge om Schengen visum til en EU borger der gør brug af sin ret til fri bevægelse?

Med hensyn til:
Og når I kommer tilbage til Danmark, så er de nye og mere lempelige regler for FS vel trådt i kraft. Så med mindre I også har problemer med dem, så kan det vel ikke gå værre end, at I bare kommer til at søge efter de danske regler, når I kommer "hjem" fra Stockholm?
Mener du, at vi kan afvente de nye regler og så evt. søge efter de danske regler i stedet for EU-reglerne når vi vender tilbage? Hun er meget imod den indledende indvandreprøve.

Hvis vi søger efter EU-reglerne og får et afslag, hvad er de mulige scenarier så?
- At indgive en klage afhænger vel af årsagen til afslaget.
- Kan vi søge efter de danske regler lige efter?
- Kan vi flytte reelt til Malmö og prøve igen efter EU-reglerne efter 3-4 måneder?

Vi vil selvfølgelig godt prøve at gøre bedst mulig brug af denne mulighed jeg er blevet givet.

closed1

Indlæg af closed1 » 05.10.2011 19:36:53

Hmm men nu må vi jo så have 2 muligheder for at søge fs , ganske rigtigt det er ikke altid , alting her i livet er 100% gennemtænkt , ja ellers også er man bare uvidende på nogle punkter.

1 på de danske regler og søge disp pga særbørn !

1på eu regler som person men tilstrækkelige midler!

Er der nogen som , kan kort beskrive forskellen og hvad der ville være at foretrække at søge efter ?

Eller behandler us efter begge regler hvis man skriver det i ansøgningen?
eller skal man søge den en af gangen ? så man har 2 skud i bøssen ?

Igen mange tak til ÆUG

DBS

Indlæg af DBS » 05.10.2011 20:32:17

@OSHE

Du skal jo folkregisteres i Sverige, altså flytte til Sverige, for at kan blive EU borger.
Du vil være skattepligtig i DK.
Din tjensterejse, vil være med udgang fra din bopæl, altså i Sverige.

Hvis du vil prøve at lave en tjensterejse fra din DK bopæl, og bo i Sverige (folkebokföring), så vil du enten få problemmer med Skat eller US

Men du kan selvfølgelig godt være på tjensterejse fra din bopæl i Kiruna (eksemple) til Stockholm.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2011 06:53:36

@OSHE

Som sagt anser jeg det for meget tvivlsomt, om en tjenesterejse kan give mulighed for FS efter EU-reglerne, når du vender tilbage til Danmark. US lægger jo meget vægt på det, de kalder "faktisk og reelt ophold", og det skal vel oversættes til, at man er "flyttet" til et andet land. Og det er man altså ikke, hvis man er sendt på tjenesterejse, og firmaet sørger for ens indkvartering.

Derimod har man jo altid rettigheder direkte efter opholdsdirektivet i de andre EU-lande end sit eget, så der er ingen tvivl om, at din kone har lov til at være der sammen med dig. Men hun vil hverken få udstedt svensk opholdskort eller svensk personnummer. Hun vil bare få lov at være der. Senest 3 måneder efter sin ankomst skal hun søge svensk opholdskort. Og til den tid vil man så konstatere, at I forlader Sverige 14 dage senere, og så vil man selvfølgelig ikke udstede det. Din kone vil så til den tid have det problem, at hendes visum er udløbet, hvorfor hun ikke lovligt kan rejse andre steder hen end ud af Schengen. Ellers skal hun have udstedt et nyt nationalt begrænset visum til Danmark.

Der er ingen begrænsninger på, hvor ofte man kan søge FS. Men man kan ikke få lov at aflevere en ansøgning efter danske regler i Danmark, hvis man kun opholder sig i Danmark på et "processuelt ophold". Så hvis en ansøgning efter EU-reglerne bliver afslået, vil din kone være nødt til at forlade Danmark, før hun kan søge igen.

Det kan så enten ske ved, at hun flyver hjem til Kina, eller ved at I flytter til Sverige. Med lidt held kan indvandringsprøven være væk, før din tjenesterejse til Stockholm er slut. Jeg kan godt forstå, at din kone føler sig stødt på manchetterne over på den måde at skulle måles og vejes for at blive kendt "værdig" til at bo sammen med sin egen mand i hans eget land. Så gudskelov at den ny regering afskaffer den. Det har en stor symbolsk betydning ud over den konkrete betydning, at der så ikke længere er nogen, der får afslag af den grund.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2011 06:57:08

@closed1

Fordele og ulemper ved de to regelsæt er stadig beskrevet under "jeg vil.... familiesammenføres". Nederst i teksten. Alle de krav, som der dispenseres fra, skal du så selvfølgelig bare se bort fra i listen. Altså pointsystem, tilknytning, bankgaranti, forsørgelse og så videre.

Retten til at modtage SU, forsørgelseskrav ved EU-regler (hvis man er person med tilstrækkelige midler) samt regler for permanent opholdstilladelse vil være de springende punkter.

Besvar