Migrationsverket
Migrationsverket
Jeg har i længere tid fulgt med herinde, men dette er mit første indlæg.
Tak for denne hjemmeside og organisationen!
Min mand og jeg er ved at være godt trætte af migrationsverket og deres ringe service.
Vi har for 2 uger siden søgt om opholdskort og har nu fået brev fra vores sagsbehandler, hun skal vide om jeg arbejder.
Men eftersom min mand og jeg har søgt om opholdskort, hvor jeg er person med tilstrækkelige midler, kan jeg ikke se at dette er relevant.
I vores ansøgning havde vi følgende dokumenter:
- kopi af vores pas
- kopi af min mands dåbsattest
- print fra MinSU (SU styrelsens hjemmeside) der viser at jeg får SU hele året (de viser kun for et år af gangen)
- Kopi af brev fra universitet (yderligere dokumentation for at jeg er studerende i DK)
- Bankudskrifter fra de sidste 3 måneder
- Papirer fra bank der viser at jeg har en stor opsparing (over 150.000 dkr)
- Kopi af mit pendlerkort
- kopi af vores vielsesattest (oversat til dansk med apostillestempel og det hele)
- Udskrift fra skatteverket med alle mine personoplysninger (mit svenske personnummer, at jeg er gift, min mands navn osv)
Inden vi afleverede ansøgningen forhørte vi os på migrationsverket om vi skulle dokumnetere mere og vi fik afvide at det var en komplet ansøgning, men hvis de manglede mere ville de kontakte os.
I brevet fra vores sagsbehandler er der ikke opgivet kontaktoplysninger. Vi henvendte os nede på migrationsverket for at få hendes nr. Vi har forgæves prøvet at ringe til vores sagsbehandler hele dagen i går men kan stadig ikke få fat i hende.
Mine spørsgmål er:
- Når man søger om opholdskort fremgår det vel af ens papirer hvordan man søger - eftersom der ikke er noget felt til at krydse af...
- Når man søger som person med tilstrækkelige midler er det jo netop fordi man ikke har noget job - hvordan kan de så kræve at se dokumentation for at man arbejder??
- Jeg har netop i dag fået et jobtilbud som jeg har sagt ja til - jeg begynder dog først om 1 måned og kontrakten bliver ikke underskrevet før om 2 uger. Vil det så sige at vi skal sende yderligere dokumentation ind og at behandlingstiden nu vil være de ca. 6 måneder...
- Vi talte med personalet nede på migrationsverket ang brevet fra vores sagsbehandler, de fortalte os at det ikke lød helt rimeligt, at der blev krævet yderligere dokumentation og at vi evt kunne aftale et møde med sagsbehandleren og protestere.
Hvordan skal vi forholde os til svaret
Tak for denne hjemmeside og organisationen!
Min mand og jeg er ved at være godt trætte af migrationsverket og deres ringe service.
Vi har for 2 uger siden søgt om opholdskort og har nu fået brev fra vores sagsbehandler, hun skal vide om jeg arbejder.
Men eftersom min mand og jeg har søgt om opholdskort, hvor jeg er person med tilstrækkelige midler, kan jeg ikke se at dette er relevant.
I vores ansøgning havde vi følgende dokumenter:
- kopi af vores pas
- kopi af min mands dåbsattest
- print fra MinSU (SU styrelsens hjemmeside) der viser at jeg får SU hele året (de viser kun for et år af gangen)
- Kopi af brev fra universitet (yderligere dokumentation for at jeg er studerende i DK)
- Bankudskrifter fra de sidste 3 måneder
- Papirer fra bank der viser at jeg har en stor opsparing (over 150.000 dkr)
- Kopi af mit pendlerkort
- kopi af vores vielsesattest (oversat til dansk med apostillestempel og det hele)
- Udskrift fra skatteverket med alle mine personoplysninger (mit svenske personnummer, at jeg er gift, min mands navn osv)
Inden vi afleverede ansøgningen forhørte vi os på migrationsverket om vi skulle dokumnetere mere og vi fik afvide at det var en komplet ansøgning, men hvis de manglede mere ville de kontakte os.
I brevet fra vores sagsbehandler er der ikke opgivet kontaktoplysninger. Vi henvendte os nede på migrationsverket for at få hendes nr. Vi har forgæves prøvet at ringe til vores sagsbehandler hele dagen i går men kan stadig ikke få fat i hende.
Mine spørsgmål er:
- Når man søger om opholdskort fremgår det vel af ens papirer hvordan man søger - eftersom der ikke er noget felt til at krydse af...
- Når man søger som person med tilstrækkelige midler er det jo netop fordi man ikke har noget job - hvordan kan de så kræve at se dokumentation for at man arbejder??
- Jeg har netop i dag fået et jobtilbud som jeg har sagt ja til - jeg begynder dog først om 1 måned og kontrakten bliver ikke underskrevet før om 2 uger. Vil det så sige at vi skal sende yderligere dokumentation ind og at behandlingstiden nu vil være de ca. 6 måneder...
- Vi talte med personalet nede på migrationsverket ang brevet fra vores sagsbehandler, de fortalte os at det ikke lød helt rimeligt, at der blev krævet yderligere dokumentation og at vi evt kunne aftale et møde med sagsbehandleren og protestere.
Hvordan skal vi forholde os til svaret
-
Nordstjernen
- Geografisk sted: Sverige
Re: Migrationsverket
Kors, hvor jeg kender det! Gad vide, om det er den samme sagsbehandler, vi havde. Hvad hedder hun?
Vi sad i samme situation, og det virker unægteligt, som om det bliver betragtet som næsten lidt mærkeligt at søge som person med tilstrækkelige midler. Det tog også ret lang tid at få det i hus, men til sidst lykkedes det i hvert fald, hvis det kan trøste dig lidt.
Nej, det er ikke rimeligt at blive behandlet sådan, men eksperterne herinde er nok bedre til at bedømme, hvad du bør gøre.
Held og lykke med det!
Vi sad i samme situation, og det virker unægteligt, som om det bliver betragtet som næsten lidt mærkeligt at søge som person med tilstrækkelige midler. Det tog også ret lang tid at få det i hus, men til sidst lykkedes det i hvert fald, hvis det kan trøste dig lidt.
Nej, det er ikke rimeligt at blive behandlet sådan, men eksperterne herinde er nok bedre til at bedømme, hvad du bør gøre.
Held og lykke med det!
Hvor er det rart at vide at det ikke kun er os der har haft den dårlige oplevelse 
Hun hedder Linda Malmberg. Vi har endelig fået kontakt til hende (iøvrigt virkede hun ganske sød i telefonen) og hun sagde at det ikke ville tage lang tid - dog uden at kunne fortælle om det drejer sig om dage, uger eller måneder...
Da du søgte om opholdskort angav du da at du var person med tilstrækkelige midler ved at krydse af i et felt?
Jeg undrer mig meget over at skulle dokumentere dette yderligere, jeg sendte jo kontoudskrifter hvor det tydeligt fremgår at jeg ikke får løn men SU. Jeg mener derfor at vi har sendt en komplet ansøgning og det burde derfor også være ligetil at give os det opholdskort som vi så desperat går og venter på...
Hun hedder Linda Malmberg. Vi har endelig fået kontakt til hende (iøvrigt virkede hun ganske sød i telefonen) og hun sagde at det ikke ville tage lang tid - dog uden at kunne fortælle om det drejer sig om dage, uger eller måneder...
Da du søgte om opholdskort angav du da at du var person med tilstrækkelige midler ved at krydse af i et felt?
Jeg undrer mig meget over at skulle dokumentere dette yderligere, jeg sendte jo kontoudskrifter hvor det tydeligt fremgår at jeg ikke får løn men SU. Jeg mener derfor at vi har sendt en komplet ansøgning og det burde derfor også være ligetil at give os det opholdskort som vi så desperat går og venter på...
-
Nordstjernen
- Geografisk sted: Sverige
Det kan jeg desværre ikke huske, det er også næsten tre år siden. Kiggede på Migrationsverket og det ser ud, som om, at der faktisk er et sted, man krydser af. Se her på første side: http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdfoptimista skrev:Hvor er det rart at vide at det ikke kun er os der har haft den dårlige oplevelse
Nu boede jeg her i forvejen, så måske er det derfor, jeg ikke kan huske det. Har du måske skrevet, at du var studerende? Og nu ser jeg, at du har skrevet, at du har en bankkonto med over 150000 kr. Er du sikker på, at det er nok? Er jeres faste udgifter dækkede inden denne sum indregnes?
Det er ikke samme sagsbehandler, heldigvis for jer, var jeg lige ved at sige! Generelt virker det, som om Sverige behandler arbejdstagere bedre end andre folkegrupper, måske gælder det alle lande?
Nå, jeg håber, I får det opholdskort snart. Der er ikke noget værre end at gå rundt i månedsvis i uvished.
-
fundiver199
Sagsbehandleren vil vel bare være sikker på, om du har nogen indtægt ud over din SU. Hvis det ikke er tilfældet, så må du jo bare skrive til hende, at det har du ikke, og så må hun træffe en afgørelse på det grundlag. Det er nok en god ide, hvis du i brevet gør opmærksom på din formue og skriver, at I planlægger at supplere din SU med træk på formuen, indtil du finder et fritidsjob.
Der er ingen faste regler for, hvor stor en formue skal være for, at man har "tilstrækkelige midler", men især når du trods alt har en vis indtægt hver måned, så burde 150.000 DKK efter min mening være nok.
Der er ingen faste regler for, hvor stor en formue skal være for, at man har "tilstrækkelige midler", men især når du trods alt har en vis indtægt hver måned, så burde 150.000 DKK efter min mening være nok.
Hej folkens
Jeg var i Migrationsverket i dag og har nogen spørgsmål og håber på at I kan hjælpe
Vi søger efter EU regler. og håber på at vi kan flytte tilbage til DK efter 6 mdr.
1.Skal jeg udfylde blanket efter de svenske nationale regler eller efter EU, spørger informationsmanden?
2. Skal de ikke have et billede så de kan lave mit opholdskort?
3. Møder man ikke en sagsbehandler når jeg skal søge om opholdskort? Han sagde bare at jeg skulle udfylde de diverse papir og lægge det i en kuvert og i deres postkasser.
Men ud fra andres indlæg, så virker det som om man skal snakke med en sagsbehandler?
Jeg har derfor ikke givet dem nogen ansøgninger endnu.
Jeg havde en bilags liste med følgende:
Vielses attest fra DK
Registeringsbevis fra Skatteverket med vores personnumre
Paskopier
Kontoudtog for sidste 3 mdr.
Årsopgørelse for os begge
Forskudsopgørelsen for os begge
Noget vi har glemt ellers?
Kan man finde den korrekte blanket og printe den ud?
Jeg var i Migrationsverket i dag og har nogen spørgsmål og håber på at I kan hjælpe
Vi søger efter EU regler. og håber på at vi kan flytte tilbage til DK efter 6 mdr.
1.Skal jeg udfylde blanket efter de svenske nationale regler eller efter EU, spørger informationsmanden?
2. Skal de ikke have et billede så de kan lave mit opholdskort?
3. Møder man ikke en sagsbehandler når jeg skal søge om opholdskort? Han sagde bare at jeg skulle udfylde de diverse papir og lægge det i en kuvert og i deres postkasser.
Men ud fra andres indlæg, så virker det som om man skal snakke med en sagsbehandler?
Jeg har derfor ikke givet dem nogen ansøgninger endnu.
Jeg havde en bilags liste med følgende:
Vielses attest fra DK
Registeringsbevis fra Skatteverket med vores personnumre
Paskopier
Kontoudtog for sidste 3 mdr.
Årsopgørelse for os begge
Forskudsopgørelsen for os begge
Noget vi har glemt ellers?
Kan man finde den korrekte blanket og printe den ud?
-
fundiver199
Hvis din ægtefælle er statsborger i et EU/EØS-land, så skal I udfylde den blanket, som Nordstjernen har linket til. Hvis din ægtefælle derimod er statsborger i et land uden for EU/EØS, så skal I udfylde nedenstående blanket:
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdf
http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdf
Vi er nu blevet oplyst at vi er kommet nederst i bunken da vi ikke har oplyst at jeg ikke har et arbejde. Vi fik afvide at vi derfor kan forvente en behandlingstid på ca. 6 måneder fra den dag vi afleverede ansøgning...
Jeg vil nu stadig påstå at det netop fremgår af mine kontoudtog at jeg kun har SU som indkomst (foruden min opsparing).
Det kan da ikke passe at man skal dokumentere alt det man IKKE har/gør - så bliver det en uendelig liste...
Hvis jeg havde et job - havde jeg jo netop vedlagt en kontrakt og lønsedler.
Vi føler os virkelig uretfærdig behandlet. Kan det virkelig passe at det er sådan proceduren er.
Jeg vil nu stadig påstå at det netop fremgår af mine kontoudtog at jeg kun har SU som indkomst (foruden min opsparing).
Det kan da ikke passe at man skal dokumentere alt det man IKKE har/gør - så bliver det en uendelig liste...
Hvis jeg havde et job - havde jeg jo netop vedlagt en kontrakt og lønsedler.
Vi føler os virkelig uretfærdig behandlet. Kan det virkelig passe at det er sådan proceduren er.
6 måneder er helt normal praksis for ansøgning efter EU-retten, så jeg forstår ikke, hvad du er utilfreds med? En sag skal naturligvis være fuldtboplyst, for at myndighederne kan træffe en afførelse, derfor er du blevet bedt om yderligere dokumentation. Nu hvor du har afleveret, er det så bare at vente. Men din ægtefælle har jo alle rettigheder allerede og må fx begynde at arbejde.
Hej. 
først og fremmest, tak for et fantastisk forum, har virkelig brugt meget tid herinde til at læse og forstå..
og synes også lige jeg ville være med her..
Min mand og jeg bor i sverige hvor han har et turistvisum pt.
Vi regner med at søge SF efter EU-reglerne her næste mandag, men er lidt i tvivl om hvilke formularer og papirer der skal udfyldet..
når jeg læser på migrationsverket, er det som om vi skal udfylde formularerne på denne side http://www.migrationsverket.se/info/3979_en.html (altså extending your permit), men er det korrekt forstået af mig?
Og hvilke papirer skal vi medbringe?
jeg tænker at vores månedlige budget skal med (indtægter/udgifter)
kopier af pas
vielsespapirer
3 mdr bank (både dk og se)
kontrakt fra mit elevjob
sidste 3 lønsedler
vores svenske personnumre
mit injuban fra skatteverket
min mands nybestilte familiepapirer fra skatteverket,
er det for meget, for lidt?
håber der er nogle som måske kan forklare mig det, så jeg kan slappe lidt af og føle jeg har forstået det korrekt.
-Katia
først og fremmest, tak for et fantastisk forum, har virkelig brugt meget tid herinde til at læse og forstå..
og synes også lige jeg ville være med her..
Min mand og jeg bor i sverige hvor han har et turistvisum pt.
Vi regner med at søge SF efter EU-reglerne her næste mandag, men er lidt i tvivl om hvilke formularer og papirer der skal udfyldet..
når jeg læser på migrationsverket, er det som om vi skal udfylde formularerne på denne side http://www.migrationsverket.se/info/3979_en.html (altså extending your permit), men er det korrekt forstået af mig?
Og hvilke papirer skal vi medbringe?
jeg tænker at vores månedlige budget skal med (indtægter/udgifter)
kopier af pas
vielsespapirer
3 mdr bank (både dk og se)
kontrakt fra mit elevjob
sidste 3 lønsedler
vores svenske personnumre
mit injuban fra skatteverket
min mands nybestilte familiepapirer fra skatteverket,
er det for meget, for lidt?
håber der er nogle som måske kan forklare mig det, så jeg kan slappe lidt af og føle jeg har forstået det korrekt.
-Katia
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Som du kan se lidt længere oppe, skal I bruge denne blanket (ansökan om uppehållskort): http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdf
Hvis du har dansk sundhedskort som grænsegænger skal det også med.
Hvis du har dansk sundhedskort som grænsegænger skal det også med.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det kan jeg godt se at der står længere oppe, men bliver i tvivl, da jeg læser på migrationsverket..
Så det er det eneste jeg skal udfylde, ikke alle de blanketter på extension? for det er dem jeg har udfyldt..
Så det er den eneste blanket vi skal udfylde? bare så jeg er helt helt sikker på jeg gør det rigtgt, for ellers ville jeg jo have gjort det forkert...
Så det er det eneste jeg skal udfylde, ikke alle de blanketter på extension? for det er dem jeg har udfyldt..
Så det er den eneste blanket vi skal udfylde? bare så jeg er helt helt sikker på jeg gør det rigtgt, for ellers ville jeg jo have gjort det forkert...
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Den blanket, du har fundet, er til forlængelse af opholdstilladelse. Da din mand endnu ikke har en opholdstilladelse, så er der jo ikke noget der kan forlænges.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG