sygesikring under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dolle

sygesikring under processuelt ophold

Indlæg af Dolle » 26.08.2011 10:40:40

Min kone har fået processuelt ophold.
Men hvad nu med lægehjælp/hospitalsophold hvis der nu skulle blive behov derfor?
Jeg har haft kontaktet et forsikringsselskab, der ikke kunne hjælpe, fordi min kone ikke har et CPR nummer.
Endvidere har jeg haft kontaktet Gouda, da de har noget, der hedder Incoming forsikring.
Men, der er tilsyneladende heller ingen hjælp at få, da denne forsikring skal være tegnet INDEN man ankommer til DK.
(Det synes jeg ikke fremgår klart)
Jeg har en forsikring (Schengen Insurance´) hos AXA, der er tegnet fra 23/05/2011 til 04/09/2011.
Men nu meddeler AXA, at denne forsikring er udløbet!
Den dækker kun op til 90 dage, selv om policen siger, den er tegnet for mere end 90 dage
Og da denne forsikring er udløbet, meddeler Gouda, at jeg så ikke kan tegne en forsikring hos dem.
Og at jeg jo kunne have været "ude noget før/ i god tid!"
Måtte så meddele Gouda, at da policen dækker indtil 4 september, at jeg da mente, jeg dermed "var ude i god tid".

Jeg er tilsyneladende havnet i "ingenmandsland".
Udlændingeservice meddeler dette:
Citat:

.....og ens ret til lægehjælp er indskrænket. Hvis man har akut behov for lægehjælp eller hospitalsophold, kan man kontakte kommunen.

Citat slut.

Jeg har haft kontakt med min kommune, men der er ingen hjælp at hente, da de kun kan hjælpe, hvis min kone har fået et CPR nummer.

Hvad gør jeg nu, for at have min kone forsikret, indtil hun forhåbentlig snart består indvandrerprøven, og dermed opnår opholdstilladelse, og vel dermed et CPR nummer, og sundhedskort/sygesikringsbevis.
Venlig hilsen, John Steffensen

phombaa

Re: sygesikring under processuelt ophold

Indlæg af phombaa » 27.08.2011 23:28:27

Av den er svær. Har selv engang været fanget i et lignende forsikringshul og det kan være umuligt at finde en løsning på.

Nu er det heldigvis sådan at man stadig har ret til lægehjælp selvom man ikke er forsikret. Man skal bare selv betale.

Så det koster et par hundrede kroner at gå til lægen til en konsultation. Til gengæld er der frit valg blandt læger og lægevagten.

Selv en brækket arm finder man jo nok pengene til at betale for, hvis uheldet er ude. Og hospitalet skal behandle dig. Og sender så en regning.

Ryger man ind i et biluheld men det ikke er din egen skyld skal modpartens forsikring betale.

Worst case er selvfølgelig at man pludselig bliver akut alvorlig syg med en hjertefejl, og det kan ruinere jer...men den slags kunne også være sket i hjemlandet og så var man måske død af det. Risikoen for at løbe ind i noget meget dyrt mens man venter er dog meget lille, hvis man antager at din kone ikke er alt for gammel.

Egdk

Re: sygesikring under processuelt ophold

Indlæg af Egdk » 28.08.2011 09:03:11

Min mand og jeg står med samme problem. Hans forsikring udløber i morgen og ingen vil forsikre ham/forlænge hans nuværende forsikring.

Jeg har søgt lidt på sundhedsloven og der står:
§ 8: Personer, der ikke har bopæl her i landet, har under midlertidigt ophold ret til ydelser efter bestemmelserne i § 80.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler herom samt om, at lovens ydelser helt eller delvis skal tilkomme personer, der ikke har bopæl her i landet.
§ 80: Regionsrådet yder akut behandling til personer, som ikke har bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i regionen.
§ 81: Sygehusbehandling efter bestemmelserne i afsnit VI, VII og VIII er vederlagsfri for patienten, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Regionsrådet kan opkræve betaling af patienten for behandling efter § 80, stk. 2. Behandlingen kan dog ydes vederlagsfrit, når regionsrådet under de foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt.
Stk. 3. Hvor særlige forhold taler herfor, kan indenrigs- og sundhedsministeren uanset reglerne i §§ 79 og 80, fastsætte nærmere regler om, at regionsrådene vederlagsfrit skal yde visse behandlinger, uanset hvor patienten bor.
Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter der ydes personer, som midlertidigt opholder sig her i landet, vederlagsfri behandling ved det regionale sygehusvæsen.

Borger.dk om: Udlændinge, der opholder sig i Danmark:
* hvis du opholder dig i Danmark fx på ferie og bliver akut syg, har du ret til akut sygehusbehandling vederlagsfrit
https://www.borger.dk/Emner/udlaendinge ... KommuneId=

Og Århus kommune skriver på deres hjemmeside at:
"Hvis du opholder dig midlertidigt i Danmark for eksempel på ferie, og du bliver akut syg, har du ret til gratis behandling i det offentlige sundhedssystem. Du vil dog kun modtage en behandling, der gør dig i stand til at rejse hjem. Behandling ud over den akut nødvendige skal du betale for - eventuelt via en privat rejsesygeforsikring."
http://www.aarhus.dk/da/borger/sundhed- ... dinge.aspx

Vil lige nævne, at vores mænd og koner jo heller ikke er ansvarsforsikret, hvilket betyder, at hvis de gør skade på andre, så er vi virkelig på den. Så det er nok her jeg vil være mest nervøs...

Besvar