Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Stein
Kære Forum
Jeg er nu blevet gift med min dejlige kæreste og vi afleverer i morgen FS ansøgningen for såvel min kone som hendes 4 årige søn hos politiet. De er her begge på lovligt turistvisum. Så langt så godt

Jeg harforstået at min kone er fuldt skattepligtig fra det øjeblik vi søger FS og at jeg kan udnytte min kones personfradrag da hun endnu ikke har arbejde. Det vil jeg naturligvis gøre.
Jeg har også forstået at børnechecken følger skattepligten - altså at vi kan få børnepenge til hendes 4 årige søn fra og med næste kvartal. Det vil vi naturligvis også prøve at søge om.
Jeg har afleveret en ansøgning om børnehaveplads - og det lader til vi kan få en plads i løbet af nogle få uger - dejligt

Men er det rigtigt min kæreste ikke kan starte på sprogskole, før hun har et personnummer - dvs. først efter vi har fået FS? Hun vil jo gerne i gang med integration hurtigst muligt. Det foresvæver mig noget om, jeg har læst i en tråd et sted herinde at man kan få et midlertidigt personnummer - er det rigtigt?
Stein
-
Durmaz
- Geografisk sted: storkøbenhavn
Det er rigtig at din kone er skattepligtig fra hun indrejser/søger fs samt at i kan få børnepenge.... men dette gives først efter hun er beviliget opholdstilladelse.
Det gives med tilbagevirkning fra den dato hun indrejste, når hun har fået opholdstilladelse.
I må vente med at kunne benytte disse ting til den tid, men så kan man jo trøste sig med at det er med tilbagevirknekraft, det vil sige i forhold til fradraget er det det fulde fradrag fra det år hun indrejste, og det er da altid rart at se frem til.
Din kone kan sagtens gå på sprogskole i skal bare selv betale for det. I skal være opmærksom på at i forhold til de nye poinkrav skal din kone have haft et danskkursus på et vis niveau, samt bestå indvandringsprøven ( medmindre i får disp pga evt. særbarn)..
nu ved jeg ikke hvor i dk i bor men der findes en del gratise eller ret billige steder i kbh hvor man kan få undervisning, personlig kan jeg anbefale frelsens hær som min mand syntes bedst om, de virker ret profesionelle. Ellers er der jo muligheden for selv at betale i et af de private
-
Stein
Vi bor langt ude på landet ovre i Jylland, så det begrænser jo tingene lidt.
Men så har vi så mange andre goder

Vi har dog kontakt til en pensioneret dansklærer der hjælper os med dansktimer.
Men jeg vil nu lige prøve at kontakte den nærmeste sprogskole og se hvad vi kan finde ud af med dem.
Stein
-
Dolle
Stein skrev:Vi bor langt ude på landet ovre i Jylland, så det begrænser jo tingene lidt.
Men så har vi så mange andre goder

Vi har dog kontakt til en pensioneret dansklærer der hjælper os med dansktimer.
Men jeg vil nu lige prøve at kontakte den nærmeste sprogskole og se hvad vi kan finde ud af med dem.
Stein
Hej Stein.
Prøv at gå ind på
http://www.ny i danmark.dk
Der kan du finde flere gratis kurser i dansk.
Endvidere er der links til flere gode dansk kurser.
Det er da altid en begyndelse.
Hilsen, John Steffensen