de svenske nationale regler?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mervh

de svenske nationale regler?

Indlæg af mervh » 12.08.2011 20:19:56

Hej.

Jeg er igang med at kigge på hvad der kræves at flytte til sverige, og er kommet frem til at det er bedst at gøre det med sveriges nationale regler. mit spørgsmål er så, når man ikke er gift, hvor lang tid skal man have boet sammen for at blive betragtet som samlevende, efter de svenske regler?

Er der tilfældigvis nogle der ved om det er svært at finde arbejde i sverige indenfor dyr?

Tak for hjælpen!

Julie

fundiver199

Re: de svenske nationale regler?

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2011 09:18:43

Det mener jeg ikke, at Sverige har nogen faste regler om. De kigger mere på, hvor seriøst forholdet er og hvor længe det har stået på. Det vil således have postitiv betydning, hvis man har kendt hinanden gennem flere år, også selvom man ikke har boet fast sammen men har nøjedes med at besøge hinanden i ferier mm.

Man skal således ikke være samlevende for at blive familiesammenført efter de svenske regler, men kun have til hensigt at blive samlevende efter familiesammenføringen. Men kender du kun din "kæreste" fra 4 ugers chat på internettet, så vil I formentlig få afslag.

mervh

Indlæg af mervh » 13.08.2011 09:25:35

Tak for svaret.

Så burde vi have rimelig gode chancer. vi har kendt hinanden 6 år over nettet, men har været kærester i lidt over et år, og vi besøger hinanden så meget vi kan. og vi kommer til at bo i tyrkiet en kort periode først.

Jeg bliver jo helt forvirret over at de svenske regler er så nemme i forholde til danske, er det virkelig så nemt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2011 09:33:05

Ja det er det :D

Sverige har en fuldstændig anderledes udlændingepolitik end Danmark. De to lande ligger i hver sin yderste ende af skalaen, når man ser på, hvilke regler der gælder i forskellige vestlige lande. Ingen vestlige lande har familiesammenføringsregler, der er tilnærmelsesvis så indviklede og restriktive som de danske. Og kun få vestlige lande har regler, der er så simple og lempelige som de svenske.

Det skyldes helt grundlæggende, at de svenske politikere modsat de danske ikke er bange for indvandring og mener, at det er noget, der skal begrænses for enhver pris. Den svenske befolknings holdninger til spørgsmålet er dog ikke nødvendigvis meget anderledes end den danske befolknings, men holdningerne i de politiske partier i de to lande divergerer voldsomt.

mervh

Indlæg af mervh » 14.08.2011 13:42:10

Men når vi så skal tilbage til danmark, efter eu reglerne, skal jeg så have arbejdet i sverige, eller er det nok at have arbejdet i danmark?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.08.2011 13:55:21

Hvis du har arbejdet i DK, mens du boede i Sverige, anses du for person med tilstrækkelige midler ved tilbagevenden til DK. Læs under "Jeg vil ..."-afsnittet.

Hvis I til den tid fortsat er ugift, skal I have boet sammen i mindst 18 måneder for at kunne gøre brug af EU-retten.

Ang. job, så kik på Arbetsförmidlingens hjemmeside i Sverige.

thore71

Indlæg af thore71 » 27.08.2011 03:16:07

mervh skrev:Jeg bliver jo helt forvirret over at de svenske regler er så nemme i forholde til danske, er det virkelig så nemt?
En stor ulempe med de svenske nationale regler er at ansøgningen skal indleveres i den anden parts hjemland, eller nuværende permanente bopælsland. Man kan altså ikke som i danmark indlever ansøgningen under et turistophold.

Der kan også være meget lang ventetid før man kommer til samtale (som er en del af ansøgningsprocessen). Bestil derfor tid på den relevante svenske ambassade så hutigt som muligt hvis i overvejer at søge i henhold til nationale svenske regler.

Besvar