Visum til Danmark derefter flyt til Sverige?
Visum til Danmark derefter flyt til Sverige?
Hej
Et meget kort spørgsmål.
Jeg har købt en lejlighed i Sverige som jeg inden for 1 måned skal flytte til.
Er det muligt at min kone søger visum til Danmark og vi derefter flytter til Malmø sammen og sørger om opholdstilladese der?
Jeg sidder og tænker på om hvor lang vente tid der er hvis vi gøre det på denne måde?
Tager det mere end 1 måned for hende at få et visum til Danmark?
Ville der forekomme nogle problemmer efterfølgende?
Mvh
Hassan Abdi
Et meget kort spørgsmål.
Jeg har købt en lejlighed i Sverige som jeg inden for 1 måned skal flytte til.
Er det muligt at min kone søger visum til Danmark og vi derefter flytter til Malmø sammen og sørger om opholdstilladese der?
Jeg sidder og tænker på om hvor lang vente tid der er hvis vi gøre det på denne måde?
Tager det mere end 1 måned for hende at få et visum til Danmark?
Ville der forekomme nogle problemmer efterfølgende?
Mvh
Hassan Abdi
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Visum til Danmark derefter flyt til Sverige?
Der vil ikke være nogen problemer i det, hvis din kone når at få visum til DK og så flytter med dig til Sverige i visumperioden.
Problemet er kun, om hun kan nå at få et visum før du skal flytte. Det afhænger jo bl.a. af, hvilket land hun bor i nu. Læs om sagsbehandlingstider her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... stider.htm
Men hvis hun ikke søger visum til DK, kan hun først søge til Sverige NÅR du er flyttet dertil og har fået dit svenske personnummer. Du behøver ikke melde flytning til folkeregisteret i DK, når du melder dig TIL ved det svenske folkeregister sende de meddelelse til DK.
HAR du husket at registrere din vielse i Danmark? Jeg går ud fra, at du blev viet i udlandet, og det ved de danske myndigheder jo ikke uden videre. Hvis ikke, skal du gå til Borgerservice og få det gjort. Dermed vil du også i det svenske system komme til at stå som gift.
Problemet er kun, om hun kan nå at få et visum før du skal flytte. Det afhænger jo bl.a. af, hvilket land hun bor i nu. Læs om sagsbehandlingstider her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... stider.htm
Men hvis hun ikke søger visum til DK, kan hun først søge til Sverige NÅR du er flyttet dertil og har fået dit svenske personnummer. Du behøver ikke melde flytning til folkeregisteret i DK, når du melder dig TIL ved det svenske folkeregister sende de meddelelse til DK.
HAR du husket at registrere din vielse i Danmark? Jeg går ud fra, at du blev viet i udlandet, og det ved de danske myndigheder jo ikke uden videre. Hvis ikke, skal du gå til Borgerservice og få det gjort. Dermed vil du også i det svenske system komme til at stå som gift.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Det kan godt tage op til 60 dage at få udstedt et visum, men som hovedregel burde det ikke tage mere end 30 dage. Hvis sagen trækker ud, kunne du måske løse problemet ved at være lidt lang tid om at få meldt flytning til din nye svenske kommune. I en vis udstrækning har man vel lov til at have travlt i forbindelse med en flytning, således at der måske lige går et par uger eller tre, før man har "tid" til at tage hen på folkeregistreret.
Som mh skriver er det vigtigt, at du har registreret dit ægteskab i Danmark, før din kone søger visum. Ellers kan det i sig selv få behandlingen af ansøgningen til at trække ud. Verificering af, at I faktisk er gift, har nemlig betydning for, om visum overhovedet kan udstedes og/eller hvilke retningslinier, ansøgningen skal behandles efter.
Hersker der tvivl om ægteskabet, så kan I være stensikre på, at ambassaden ikke udsteder visum selv men sender sagen videre til US for afgørelse.
Som mh skriver er det vigtigt, at du har registreret dit ægteskab i Danmark, før din kone søger visum. Ellers kan det i sig selv få behandlingen af ansøgningen til at trække ud. Verificering af, at I faktisk er gift, har nemlig betydning for, om visum overhovedet kan udstedes og/eller hvilke retningslinier, ansøgningen skal behandles efter.
Hersker der tvivl om ægteskabet, så kan I være stensikre på, at ambassaden ikke udsteder visum selv men sender sagen videre til US for afgørelse.
Tak for svaret begge to.
Yeps jeg sendte mine oversatte vielsespapir til folkeregisteret lige da jeg kom hjem efter vores bryllup i Iran.
Og har også ringet og fået bekræftet at jeg er registeret som gift.
Ok.
Så det jeg skal gøre herfra hvis jeg gerne vil have hende til Danmark først, er at jeg sender hende de nødvendige dokumentationer som ambassaden skal have i Iran også skal hun tage der ned og bede om visum?
Jeg skal vel stadig sende hende en invitations brev.
Og skal hun stadig sige der nede at det er via EU reglerne eller?
Mvh
Hassan
Yeps jeg sendte mine oversatte vielsespapir til folkeregisteret lige da jeg kom hjem efter vores bryllup i Iran.
Og har også ringet og fået bekræftet at jeg er registeret som gift.
Ok.
Så det jeg skal gøre herfra hvis jeg gerne vil have hende til Danmark først, er at jeg sender hende de nødvendige dokumentationer som ambassaden skal have i Iran også skal hun tage der ned og bede om visum?
Jeg skal vel stadig sende hende en invitations brev.
Og skal hun stadig sige der nede at det er via EU reglerne eller?
Mvh
Hassan
-
fundiver199
EU-reglerne gælder kun for familiemedlemmer til unionsborgere, der udnytter retten til fri bevægelighed i et andet medlemsland end deres eget. Så de gælder ikke for din kone, hvis du er dansk statsborger og bor i Danmark.
Invitationsbrevet er i dag blevet til en invitationsblanket, som du kan finde et link til her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm
Invitationsbrevet er i dag blevet til en invitationsblanket, som du kan finde et link til her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm
Igen tak for hjælpen.
Et ekstra spørgsmål omkring invitationsbrevet.
I felt 4 på side 2
Står der Hvad formålet med besøget er.
Ville det være en dårlig ide at skrive at "Hun er min kone og vi vil gerne være sammen"
Hvis det er vi gerne vil undgå at sagen går igennem US?
Er det måske bedre at skrive at hun gerne vil besøge mig?
Et ekstra spørgsmål omkring invitationsbrevet.
I felt 4 på side 2
Står der Hvad formålet med besøget er.
Ville det være en dårlig ide at skrive at "Hun er min kone og vi vil gerne være sammen"
Hvis det er vi gerne vil undgå at sagen går igennem US?
Er det måske bedre at skrive at hun gerne vil besøge mig?
-
fundiver199
"Besøg hos ægtefælle" må være tilstrækkeligt og kræver bestemt ikke nogen nærmere forklaring eller begrundelse. Husk at ansøgningsskemaet bruges til alle visumansøgninger, så formålet med rejsen skal bare forklares meget overordnet f.eks. "deltagelse i konference", "deltagelse i sportsstævne", "besøg hos kunder", "turisme" eller "deltagelse i søsters bryllup".
Helt i orden
.
Så har jeg lige endnu et spørgsmål.
Når min kone og jeg flytter til Sverige og derefter hun så derefter får opholdskort.
Hvad gør jeg så med hendes Visum efter de 90 dage er ovre?
Skal jeg melde det et sted at hun nu har opholdskort i Sverige?
Så har jeg lige endnu et spørgsmål.
Når min kone og jeg flytter til Sverige og derefter hun så derefter får opholdskort.
Hvad gør jeg så med hendes Visum efter de 90 dage er ovre?
Skal jeg melde det et sted at hun nu har opholdskort i Sverige?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nej, det er ikke nødvendigt - det ved de relevante myndigheder jo, for det er dem selv, der har udstedt det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Der sidder ikke nogen myndigheder og holder øje med, om dem, der har fået et visum, er udrejst igen. Hvis nogen overskrider deres visum, så bliver det først opdaget, når de udrejser af Schengen med deres udløbne visum. Eller hvis politiet af anden grund kontrollerer deres identitet f.eks. fordi de er blevet snuppet under en razzia rettet mod sort arbejdskraft.
Ved nogen kontrollerer din kone, så har hun et opholdskort og kan dermed dokumentere, at hun har ret til at opholde sig i Schengen. Det er sådan set det, der er hele formålet med opholdskortet.
Ved nogen kontrollerer din kone, så har hun et opholdskort og kan dermed dokumentere, at hun har ret til at opholde sig i Schengen. Det er sådan set det, der er hele formålet med opholdskortet.
Det er jo fantastisk
.
Så er der en mindre ting at bekymrer sig om.
Idag har min kone prøvet at ringe til ambassaden i deres åbnings tid for at lave en aftale til visum interview.
Men uden held. Hun prøvede konstant i 3 timer uden at komme igennem.
Er der nogen af jer der evt ved om det er en mulighed at dukke op hos ambassaden for at lave en tid til interviewet?
Der står følgende på deres side:
"Appointment for interview : The applicant should contact the Embassy by phone only during the hours stated below. The Embassy does NOT contact the applicants.
The opening hours for the visa section of the Danish Embassy in Tehran are:
Hours: Monday through Thursday, 9-12. Phone hours Tuesdays and Thursdays 13.30 to 15.00. Closed on some Danish and Iranian public holidays"
De skriver man skal ringe, men så skriver de også at deres åbningstider til Visum afdelingen på ambassaden er fra Mandag til Torsdag 9 til 12. Vil det så sige at man kan møde op for at aftale en tid?
Det virker lidt håbløst at bruge 3 timer på at ringe og aldrig komme igennem.
Så er der en mindre ting at bekymrer sig om.
Idag har min kone prøvet at ringe til ambassaden i deres åbnings tid for at lave en aftale til visum interview.
Men uden held. Hun prøvede konstant i 3 timer uden at komme igennem.
Er der nogen af jer der evt ved om det er en mulighed at dukke op hos ambassaden for at lave en tid til interviewet?
Der står følgende på deres side:
"Appointment for interview : The applicant should contact the Embassy by phone only during the hours stated below. The Embassy does NOT contact the applicants.
The opening hours for the visa section of the Danish Embassy in Tehran are:
Hours: Monday through Thursday, 9-12. Phone hours Tuesdays and Thursdays 13.30 to 15.00. Closed on some Danish and Iranian public holidays"
De skriver man skal ringe, men så skriver de også at deres åbningstider til Visum afdelingen på ambassaden er fra Mandag til Torsdag 9 til 12. Vil det så sige at man kan møde op for at aftale en tid?
Det virker lidt håbløst at bruge 3 timer på at ringe og aldrig komme igennem.