fra danmark til sverige, blive skilt og gift igen...

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kasper SE

fra danmark til sverige, blive skilt og gift igen...

Indlæg af Kasper SE » 25.06.2011 23:30:15

Hej, og tak for jeres gode oplysende hjemmeside...

Jeg er dansker men bor i sverige, dog ikke pga ægteskab men fordi jeg havde lyst :) - jeg har fast job i danmark

jeg har mødt en pige fra kosovo i danmark der der er gift med en mand fra kosovo med dansk opholdstilladelse.

De lever kun "sammen" rent proforma og nu vil vi godt flytte sammen.

hun har fast arbejde i danmark, og har selvfølgelig ikke lyst til at miste sit arbejde eller skulle flytte til kosovo igen og vente på at komme til danmark / sverige igen.

Hvordan kan man nemmest lave sådan en transfer, så hun kan blive skilt, og så blive gift med mig og så flytte til min adresse i sverige?

jeg forestiller mig at hun måske kan søge arbejdsvisum i danmark og så blive skilt? så vi kan blive gift og ansøge om sammenføring i sverige?

Jeg er dog på total bar bund :/

Mvh Kasper

fundiver199

Re: fra danmark til sverige, blive skilt og gift igen...

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2011 07:59:59

Første skridt er naturligvis, at parret må blive skilt, og det kræver normalt, at man er separeret i 12 måneder. Herefter kan kvinden søge om, at hendes opholdstilladelse ikke skal bortfalde, fordi det vil være "særligt belastende" for hende:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ophoer.htm

Eller hun kan søge om at få en ny under kategorien "fastholdelse af arbejdskraft":

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... skraft.htm

Hun kan som udgangspunkt ikke fortsætte med at arbejde i Danmark, hvis hun flytter til Sverige, men hun har selvfølgelig lov til at søge om det.

Ligeledes kan hun naturligvis ikke få en opholdstilladelse i Sverige på baggrund af et forhold til dig, så længe hun er gift med en anden mand. Når hun først er blevet skilt, er der derimod intet i vejen for, at I kan gifte jer, og så har hun ret til ophold i Sverige efter EU-reglerne, som du kan læse om under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land".

Eller alternativt kan du jo bare flytte til Danmark, så I kan bo sammen her. Hvis hun får lov at bevare sin opholdstilladelse eller får en ny under "fastholdelse af arbejdskraft", er der jo sådan set ikke nogen grund til, at hun skal søge om en ny opholdstilladelse, bare fordi hun er gift med dig.

Og hvis hendes arbejde er her i Danmark, og hun ikke må beholde det, hvis hun flytter til Sverige, så var det måske mere oplagt, at du flyttede "hjem" til Danmark, end at hun flyttede til Sverige.

Men første skridt er altså at få igangsat skilsmissen, og så skal alle de andre detaljer såmænd nok falde på plads hen ad vejen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.06.2011 09:23:46

Da det formodentlig er sådan, at manden er indforstået med skilmisssen, vil det kunne klares med 1) separation efter fælles begæring
2) 6 mdr. + 1 dag senere skilsmisse efter fælles begæring.

Fremgangsmåden ses på: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6366

Hvis ingen af parterne har noget imod det, kan din kærestes mand også bede om omgående skilsmisse pga. hendes utroskab. Det vil kræve, at du skriver under på at I har et forhold, men der kommer ikke til at stå 'skilt pga. utroskab' på skilsmisseattesten :wink: De skal sørge for at skrive under på, at boet er skiftet (delt).

I sidste tilfælde kan du og kæresten gå ned og bestille vielse, så snart hun har skilsmisseattesten i hånden, og der bliver ingen problemer med opholdstilladelse,for så flytter hun jo bare med dig til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kasper SE

Indlæg af Kasper SE » 26.06.2011 10:19:19

hej tak for jeres gode svar :)

som jeg forstår det kan fremgangsmåden være følgende...

Min kæreste (der har begrænset opholdstilladelse) bliver skilt fra sin "mand" (der har ubegrænset opholstilladelse) pga. utroskab. = De bliver skilt på 1 dag?

Så snart de er skilt tager vi til sverige og bliver gift. = Hun må opholde sig i Sverige / EU og arbejde i Danmark?

PS. Jeg kan ikke bare flytte til danmark, da jeg ejer et hus i sverige. - og skylder mere i det end det er værd.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2011 10:28:49

Nej som udgangspunkt må din kæreste ikke arbejde i Danmark, hvis hun flytter til Sverige. Hun skal i givet fald søge om og opnå en arbejdstilladelse. Det er ikke en generel rettighed, hun har, når hun ikke er unionsborger.

Man kan godt sælge et hus, selvom man skylder mere i det, end det er værd. Det betyder bare, at du vil komme ud med en personlig gæld til banken, som du så må lave en aftale med dem om, hvordan du afvikler.

Hvis banken ikke er samarbejdsvillig, så kan du flytte ud af huset, holde op med at betale på dine lån og aflevere nøglerne nede i banken. Så må de jo selv om, hvordan de vil få deres penge hjem.

Kasper SE

Indlæg af Kasper SE » 26.06.2011 10:53:50

ja jeg er klar over de ting med mit hus, jeg ønsker heller ikke at bo i Danmark.

hvordan kan det være hun ikke må arbejde i Danmark, når hun bor i sverige? - har hun ikke automatisk opholdstilladelse i EU når hun er gift med mig?

- når hun nu har opholdstilladelse i Danmark, må hun feks heller ikke arbejde i sverige eller f.eks. Tyskland ?

Hvordan kan hun komme til at bo i Sverige og arbejde i Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2011 11:41:22

Nej hun har ret til ophold og til at arbejde i det EU-land, hvor du bor, men ikke i hele EU. Der er ganske vist nogle grænseoverskridende rettigheder for 3. lands borgere med fast bopæl i et EU-land, men de er en del af det retslige og indre samarbejde, som Danmark ikke deltager i pga. vores retsforbehold.

Det er også muligt, at den danske tolkning af EU-retten er forkert på dette punkt, og at din kone som omfattet af opholdsdirektivet i virkeligheden har ret til at arbejde i Danmark. Men sådan tolker Danmark altså ikke pt. reglerne, så hvis du er uenig i det, så må du lægge sag an ved domstolene imod den danske stat.

Der er fire måder, hvorpå din kone kan komme til at bo i Sverige og arbejde i Danmark:

1) Ved at søge og få en dansk arbejdstilladelse.
2) Ved at føre retssag imod den danske stat og vinde den (jævnfør ovenstående).
3) Ved at påklage den danske praksis til EU-kommissionen og få medhold, hvorefter den danske regering enten retter ind eller taber en sag ved EU-domstolen, som kommissionen har aflagt.
4) Ved at blive svensk statsborger efter 5 års ophold i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2011 12:05:35

Hvis I ønsker at bo i Sverige og begge arbejde i Danmark kan I bruge denne meddelelse fra EU-kommissionen til at argumentere over for de danske myndigheder for, at I har ret dertil:

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/app ... ACTE_f.pdf

Det relevante er teksten på side 4, hvor der står at:

"Grænsearbejdere er dækket af fællesskabsretten i begge lande (som vandrende arbejdstager i beskæftigelsesmedlemsstaten og som selvforsørgende person i bopælslandet)."

Hvis du er grænsearbejder, kan du altså argumentere for, at du er dækket af fællesskabsretten i både Sverige og Danmark. Og i så fald vil det samme gælde for din kone. Derimod kan dette argument ikke benyttes, hvis du arbejder i Sverige.

Det sker ret ofte, at denne problemstilling dukker op i forum. Så i grunden mener jeg, at det er på tide, at nogen tager kampen op med de danske myndigheder. Og hvis det skal være jer, så vil ÆUG gerne hjælpe jer med det.

Så kontakt rådgivningen, når I engang er kommet så langt. Dvs. når din kæreste er blevet skilt, når I er blevet gift, og når hun evt. har fået at vide, at hun ikke kan fortsætte med sit danske job, når hun er flyttet til Sverige og bor sammen med dig.

Der er jo intet sagligt argument for, at din kone ikke skulle have lov til at arbejde i Danmark, bare fordi I foretrækker at bo i Sverige, så det her er da (også) en kamp, som det er værd at tage op for både jer og ÆUG.

Kasper SE

Indlæg af Kasper SE » 26.06.2011 12:16:00

det er meget svært at beslutte fordi PT. har vi det jo godt, hun har taget en længere uddannelse og arbejder inden for sit fag, og har selvfølgelig ikke lyst til at miste sit arbejde, ELLER risikere at miste det.

jeg har ikke mulighed for at forsørge 2 personer, hvis hun ikke må arbejde i danmark.

Nødplanen er jo bare at hun beholder sin adresse i danmark og vi lever sammen som vi har gjort hidtil, men vi kan jo så bare ikke flytte sammen eller få børn.

Jeg må indrømme jeg ikke havde troet at det ville være så svært.

---- Hun har været i danmark i 6 år og kan om et lille år tage den der specialprøve så hun kan optjene de sidste 15 point, så hun opnår tidsubegrænset opholdstilladelse i danmark. Vil det hjælpe på noget som helst?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2011 14:48:41

Med de nye regler skal man kun have boet i 4 år i Danmark for at få tidsubegrænset opholdstilladelse. Så hvis din kæreste kun mangler at bestå medborgerskabsprøven for at have de krævede 100 point, så er det da ærlig talt bare om, at hun får meldt sig til den næste gang, og herefter søgt om tidsubegrænset opholdstilladelse.

Så er hendes opholdsgrundlag i Danmark da i hvert fald sikret. Men det ændrer så stadig ingen ting, hvis hun flytter til Sverige. Men mindre hun forinden også er blevet dansk statsborger.

Hvis din kæreste er højtuddannet, så er det jo også muligt, at hun slet og ret opfylder de helt almindelige betingelser for at få en arbejdstilladelse i Danmark, f.eks. positivlisten, beløbsordningen mm. Det kan du jo også undersøge på Nyidanmark.

Kasper SE

Indlæg af Kasper SE » 26.06.2011 15:20:40

Hej, hun er social og sundhed assistent.

der er noget om at hun ikke kan få ubegrænset opholdstilladelse pga. hun ikke har arbejdet fuld tid mere end 2 år (til juli)

fordi den øvrige tid har hun været under uddannelse.

Er der ikke også noget om at man skal have været gift i mere en 7 år for at måtte blive skilt og blive i danmark?

- hvad kræver det at blive dansk statsborger?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2011 15:31:29

Et job som social- og sundhedsassistent kan næppe give arbejdstilladelse i Danmark.

Reglerne for at få permanent opholdstilladelse er beskrevet her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/permanent-ophold/

Reglerne for at blive dansk statsborger er beskrevet her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integrat ... erskab.htm

Kasper SE

Indlæg af Kasper SE » 26.06.2011 21:46:02

ok jeg kan se at det kræver hun har boet i danmark i 9 år før hun kan søge om dansk statsborgerskab, er dette korrekt? - alle de andre ting lever hun allerede op til.

om et ½ år kan hun søge om permanent opholdstilladelse. Hjælper det på noget som helst?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.06.2011 07:16:35

En dansk permanent opholdstilladelse giver ingen ret til at flytte til Sverige, og den bortfalder, hvis man fraflytter Danmark i længere tid

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2011 07:48:57

Hvor længe, man skal have boet i Danmark for at kunne blive dansk statsborger, afhænger af en mængde ting, som du kan læse om i kapitel 3 i cirkulæreskrivelse om naturalisation:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=122009

Opholdskravet kan være alt fra 2 til 9 år afhængig af, hvem ansøgeren er. 9 år er altså det længste opholdskrav, men der er kortere opholdskrav for bla. udlændinge, som er gift med en dansk statsborger og udlændinge, som har taget en dansk uddannelse.

Der er også kortere opholdskrav for udlændinge, der er nordiske statsborgere, udlændinge der er kommet til Danmark som børn og udlændinge, der er flygtninge. Men intet af dette er vel relevant for din kæreste.

Besvar