Dansk arbejdsøgene i SE tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Dansk arbejdsøgene i SE tilbage til DK

Indlæg af skaanebo » 03.04.2011 10:41:06

Du skal nok passe lidt på i forhold til a-kassen, for du må jo ikke rejse udenlands, førend den dato, du er bevilget dagpenge fra af a-kassen.

Derfor burde du også have ventet med at folkeregistrere dig i Sverige til samme dato.

Hvis a-kassen nu får nys om, at du faktisk er rejst udenlands før den bevilgede dato, sidder du i saksen så at sige. Medmindre du da ligefrem har holdt ferie for egen regning i perioden.

Men det er nok for sent at ændre din folkeregistreringsdato nu

nbmadsen

Indlæg af nbmadsen » 12.06.2011 10:58:50

Hej igen :)

Vi har flyttet tilbage til DK d.11 maj og har sendt ansøgning via posten. Vi venter stadig på et brev eller en kvittering fra US, men skal der komme noget dokumentation på at de har modtaget vores ansøgning?

Vi har tænkt på at min kone vil åbne sit eget rengørings firma,mens hun venter på svaret fra US. Kan man gøre det? Hun har fået sit cpr nummer,fordi hun var au pair i Dk tidligere.

Og hvis hun bestemmer sig for at læse videre i Malmø, har hun så ret til at få SU og bruge hendes fradrag som pendler?

MVH,
nbmadsen

nbmadsen

Indlæg af nbmadsen » 19.06.2011 21:30:37

Hej!

Min kone har fået opholdskort efter EU-regler efter 2,5 uger fra den dato vi har indgivet ansøgningen. Der var noget galt med Danmarks posten,derfor vi ikke har fået brevet fra US første gang.

Tak til ægteskab uden grænser for hjælpen.

Held og lykke til de andre par som vil tage tilbage til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2011 06:10:14

Hej!

Af hensyn til alle dem, som pt. er i gang med processen, kunne du så ikke lige kort skitsere hovedtrækkene i jeres sag? Altså hvilken form for bolig havde I i Sverige, omtrent hvor længe boede I der, hvad levede I af, hvad gjorde du med din danske bolig, og hvilken form for dokumentation fremsendte I til US? Dette vil være en enorm stor hjælp, da alle famler rundt i blinde mht., præcis hvad US lægger vægt på i vurderingen af en ansøgning om FS efter EU-reglerne.

Du behøver naturligvis ikke at offentgøre detaljer som adresser eller præcise flyttedatoer eller erhverv, som kan føre til, at du mister din anonymitet. Bare noget i retning af:

"Jeg boede i lejebolig i Danmark og sagde den op, da jeg flyttede til Sverige. I Sverige havde jeg fremlejet en lejlighed for en periode på 1 år, men sagde den op og flyttede tilbage til Danmark efter 5 måneder. I Danmark flyttede vi ind i en ny andelslejlighed, som vi har købt. I hele periode levede vi af, at jeg arbejdede i Danmark. Ansøgningen var vedlagt kopi af vores lejekontrakt, huslejekvitteringer for 5 måneder, kopi af..... (og så videre)."

På forhånd tusind tak for hjælpen :D

nbmadsen

Indlæg af nbmadsen » 18.07.2011 12:49:39

Hej!

Vi har sendt :

- vielsesattest
-Lejekontrakt for lejlighed i Sverige, 12 måneder.
-Kvittering for overførsel af depositum på lejlighed.
-Kvitteringer for betalt husleje
- Brev om tilslutning til elnettet.
-Kvittering for betalt elregninger februar, marts, april og maj.
- Registerudskrifter fra Skatteverket modtaget i forbindelse med tildeling af personnummer, samt nyudskrevne personbeviser.
- Kvittering for indlevering af ansøgning om studievisa for min kone i Sverige.
- Kopi af Lejekontrakt for min lejlighed i KBH
- Dokumentation fra fagforening at jeg har ret til at søge job i EU.
- Dokumentation fra Sveriges arbejdsformilingen
- Kvitteringer at jeg får dagpenge fra dansk fagforening (3F)
-forsikringspolice, hemförsäkring(indboforsikring),hvor der står at jeg bor hos hende.
-Kvitteringer for betaling af internet og telefon, med udskrifter hvilket land jeg har brugt min telefon og internet
-Kontoudskrift fra konto i svensk bank.
-Breve til os begge vedr. tilknytning til lægehus.
-recepter samt kvittering for køb af udskreven medicin.
-Kopier af indkøbs kvitteringer i Malmø, samt regninger fra restauranter, pizzaer osv.

Vi har ansøgt om EU opholdskort til DK midt i maj og blev godkendt allerede efter 2,5 uger :D :D :D :D

Held og lykke til allesammen!

Besvar