Mangler hjælp

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Mangler hjælp

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2011 10:18:26

Jeg er så ikke sikker på, om kommunens beslutning eller praksis er ulovlig, skal det siges. Integrationsloven taler således kun om "erhvervsrettede tilbud" og forpligter mig bekendt ikke kommunen til at give det ene tilbud frem for det andet.

Så ved nærmere eftertanke er der måske ikke så meget "sag" at gå videre med, når kommunen har tilbudt en virksomhedspraktik. Virksomhedspraktik er således også et "erhvervsrettet tilbud".

Om det er værd at tage imod tilbuddet om at få lov at arbejde gratis for Netto i 3 måneder, det skal jeg ikke kunne sige.

Umiddelbart vil jeg dog mene, at ordningen virksomhedspraktik er mere relevant for mennesker med en noget højere uddannelse, som f.eks. kan aftale med virksomheden, at de gennemfører et konkret projekt.

Hvis din mands fremtid er at arbejde i den danske butikssektor, så er den barske sandhed måske bare, at det er der ikke udsigt til, før han er blevet så god til dansk, at han kan føre en helt ubesværet kommunikation med kunderne.

Lige pt. er der således ikke mangel på kandidater selv til lavstatusjobs som f.eks. dem i Netto. Og der er heller ikke udsigt til, at dette vil ændre sig nævneværdigt de næste 2-3 år.

Finanskrisen har medført, at 170.000 arbejdspladser er forsvundet i Danmark. Og mange af dem er ufaglærte, og mange af dem kommer aldrig igen, fordi de i stedet opstår i lande med et lavere lønniveau.

Så det er lidt barske tider for "blandede" familier, hvor den udenlandske ægtefælle ikke har en meget høj uddannelse. Og måske burde I helt seriøst overveje, om I kan få en mere lykkelig fremtid sammen i din mands hjemland, hvor det formentlig er langt nemmere for ham at finde et job.

Eller alternativt bør din mand måske indstille sig på, at han skal tage (endnu) en uddannelse, hvis jeres fremtid ligger her i Danmark. Som andre allerede har været inde på.

sandmonkey

Indlæg af sandmonkey » 17.05.2011 10:52:58

Det er sjovt, hvordan praksis i kommunerne er forskellige. Vores sagsbehandler sendte os en stak sedler med posten, som vi kunne lægge ved jobansøgningerne, om at min mand havde ret til løntilskud. Det gjorde hun helt uden at vi kendte noget til løntilskudskonceptet. Desværre har det ikke givet pote alligevel. Selvom at vi har skrevet over 200 ansøgninger - opfordrede og uopfordrede - har de færreste svaret, og endnu ingen postivt :(

Det kan være ret deprimerende og slide hårdt på min mands mentalitet og dermed også min. - Men vi vil ikke opgive håbet! Vi har dog valgt at skrue ned for forventningerne, og forkusere på danskuddannelsen nu. Så kan jobjagten begynde igen når det danske er blevet lidt bedre. For Gud hvor er det dog nedslidende at modtage afslag efter afslag. (Jeg er faktisk endda begyndt at logge på hans mail og slette afslagene inden han får dem læst for at skåne ham lidt). Så jo, han har ret til løntilskud, men for os har det ikke gjort nogen forskel.

Jeg håber dog at det vil gøre det for jeres vedkommende.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 20.05.2011 12:26:41

Nej det er ikke let, hvis pengene er små, derudover ville netto højst sandsynligt ikke tilbyde ham job bagefter. mne bare nyde der såkaldte gratis arbejdskraft... min søster har prøvede det da hun har været arbejdsløs i en periode og der er intet job inden for hendes felt...

Jeg forstår udenmærket godt marias mand, hvorfor blive i et land der i dengrad ikke gider en... min mand tænker det samme nogle gange. Han har desuden svært ved at forstå den måde vi søger job på heroppe som er meget langsomeligt.... samt hvorfor det er så svært at finde job heroppe. I hans land snakker man med sit netværk og der er altid nogen der er villig til at hjælpe en... herinde i københavns området (incl storkbh) er det meget anderledes, det er svært at opbygge et netværk, og komme ind på livet af folk, arbejde er svært at finde. vi kender et andet dansk/tyrkisk par som bor i jylland, han har allerede et godt netværk pga lokal klub/forening, De hjælper hinanden mere end man gør her...

derudover er gladsaxe kommune også fuldstændig ligeglad med en.... de forslog min mand at han jo kunne starte på tjener uddannelsen inde i kbh, da jeg pointerede at det hamoneree jo ret dårligt med vores familie, da jeg også arbejder inden for område med aften/nat arbejde og skiftende tider...Hvortil den flinke damen sagde at nu var det jo ikke det det drejede sig om men at han jo skulle have noget at lave, og hvis det var det han havde lyst til så var det jo ligemeget med hvad jeg mente eller hvad jeg mente kunne lade sig gøre i forhold til os som familie???????

tjaaaa jeg sagde til den svada at jeg kunne jo så pakere sønnen hos henne når vi begge to skal arbejde om aften og ingen kunne være hjemme.

Vi tænker på at finde en uddannelse som giver elevløn evt. inden for håndværkerbrancen..... det giver godt nok ikke det vilde i løn på kort sigt :-) men det giver lidt at rive i her og nu, samt mulighder i fremtiden for bedre job, men ikke at glemme forhåbentlig en bedre økonomisk fremtid for os alle....

Men først skal han lige færdiggøre dansk uddannelsen på KISS som vi forventer er afsluttet inden sommer næste år........

Nå ja og så leder vi efter det der berømte pengetræ nede i mosen der ligger hvor vi bor :-)

PS maria nu ved jeg ikke hvor din mand kommer fra eller hvor gammel i er. men du er velkomme til at skrive privat til mig herinde, vi kunne jo evt. udveksle erfaringer fra vores nærområde :-) det er nemlig rart at have en allirede der forstår en når det hele går at røv til

thore71

Indlæg af thore71 » 20.05.2011 13:55:35

Men først skal han lige færdiggøre dansk uddannelsen på KISS som vi forventer er afsluttet inden sommer næste år........
Og jeg som troede KISS var lukket ??!!

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 20.05.2011 14:20:13

Klogt at fokusere på dansk og en dansk håndværkeruddannelse, da konkurrencen på arbejdsmarkedet er benhård også for danskere.

En af mine gode venner "pæredansk" har lige afsluttet kontoruddannelsen med et gennemsnit på 11,5 men hun er også arbejdsløs og har sendt 100 vis af ansøgninger, så der er mange også danskere som "ingen gider".
Hendes mand er også lige blevet arbejdsløs, så de står i den situation at de sandsynligvis må sælge deres hus med tab, og finde noget billigt at leje.

Man skal nok være parat til at gå langt også på familiefronten for at få et arbejde, som tingene ser ud nu i DK.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 21.05.2011 00:39:19

thore71 Nej det består skam stadigvæk, den ligger nu tæt på kongs nytorv så den er rykkede fra nørrebro ( hvor den vist lå før). de er vist blevet ekstra strenge med optagelsen meeen de er til at tale med hvis eleven visser de rette talenter... min mand levede ikke op til de krav de har om min 12 års skolegang samt rigtige gode engelskkunskaber....

men efter 2 mdr i dk har han læret en del dansk af mig og sig sev både på skrift og tale,dette uden nogen form for prof undervisning. sååååå med en god potion overtalelses evne fik jeg både kommunen til aty betale og skolen til at optage ham..

Ja man skal have godt med tålmodighed for at finde et job her i dk..
selv havde jeg håbet på en elevplads inden for kontor og på trods af at jeg har 10 i alle fag i standpunkt samt 12 til den afsluttende prøve har jeg ingen elevplads fået efter snart 2 år..

sååå nu søger jeg ind på sosu ass skolen og her er jeg ovenikøbet nået så langt at jeg skal til samtale om plads i en kommune......Så hvis jeg kommer ind er lønnen sikret i 2 år... en uddannelse som forhåbentlig har lidt fremtidsperspektiv......og hvis intet job efter udd sååå er der dagpenge hvilket ville sige at de næste 4 år økonomisk ville være sikkeret :-)

Min mand ved godt det er svært heroppe.....

tror bare det er især svært for mange sydlandske mænd ikke at være det der er hovedforsørgeren, og ikke have noget job. der er ernormt meget præstige i at have et job, hvor heroppe er der jo mere præsitige i at få en god uddannelse.. det er der selvfølgelig også dernede, meeeeen de ligger en del mere af deres mandlige identitet i det at have et job og at bringe penge hjem til familien

Besvar