hej kan man som studerende i dk godt bo i en studiebolig i sverige, sammen med sin mand?
mvh, karima
studiebolig
-
neetheepan
Re: studiebolig
Hej Karima
Jeg tænkte om det var gået i orden med studenter boligen, for jeg har også fundet sådan en og vil bare vide om skatteverket har godkendt den.
MVH
Neetheepan
Jeg tænkte om det var gået i orden med studenter boligen, for jeg har også fundet sådan en og vil bare vide om skatteverket har godkendt den.
MVH
Neetheepan
-
fundiver199
Ja hvis man kan få tildelt en sådan bolig, så er der naturligvis intet i vejen for at bo i den. Når man benytter EU-regler må der jo ikke stilles nogen form for særkrav til ens bolig. Det ville jo være diskrimination på basis af nationalitet, og den slags er strengt forbudt efter EU-reglerne. Så hvis et svensk-svensk par kan bo i en studiebolig, så kan et dansk-brasiliansk par naturligvis også.
Så problemet kan alene være, om det er et krav for at få sådan en bolig, at man skal studere i Sverige.
Så problemet kan alene være, om det er et krav for at få sådan en bolig, at man skal studere i Sverige.
Det kan dog også være, at begge personer skal være studerende, for at man kan blive folkeregistreret der, eller at boligerne er så små, at de kun er beregnet til en person, og at ens partner derfor ikke kan blive folkeregistreret der. Derfor bør man sikre sig ved at spørge udlejer eller Folkbokföringen.
-
fundiver199
Naturligvis. Min pointe var alene, at ens ægtefælles nationalitet ikke er det, der er afgørende for, om man kan bo der eller ej. Det er kun ved ansøgninger om FS efter danske nationale regler, at der stilles et særligt boligkrav.