Shengvisum og indrejse i hvilkelande

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Shengvisum og indrejse i hvilkelande

Indlæg af Durmaz » 08.01.2011 22:08:42

Min mand og jeg ville gerne besøge hans famile her i EU nu er det sådan at den nærmeste lufthavn ligger i schweiz kan vi med hans shengvisum stadig indrejse til schweiz..

Har læst mig til at de deltager i samarbejdet, men ville lige være helt sikkere da jeg ikke har lyst til at spilde en flybillet hvis han ikke kan

Mvh Hr og Fru Durmaz

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Shengvisum og indrejse i hvilkelande

Indlæg af mh1 » 09.01.2011 08:10:29

Medmindre de har lavet nye regler, så kan din mand på gyldigt Schengenvisum indrejse i Schweiz - vi kunne ikke kontakte det schweiziske konsulat telefonisk og tog derfor fra Aarhus til København for at få det ekstra visum, som min mand i flg. deres hjemmeside skulle have (han havde da kun ca. 2 mdr. tilbage på sit Schengenvisum), men på konsulatet fortalte de os smilende, at det da slet ikke var nødvendigt, når bare Schengenvisum var gyldigt både ved ind- og udrejse, så var de tilfredse - og det viste sig at holde stik ved grænsen. Vi rejste i øvrigt med tog, og kom på udturen også et smut gennem Østrig, så han krydsede i alt 4 forskellige grænser uden problemer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 09.01.2011 17:55:17

:-) ja vi skal til freiburg i tyskland, og så er den tætteste lufthavn Basel Mulhouse, Basel Euroairport men har fundet ud af at den vist ligger lige på grænsen i frankrig og ikke schwiez, jeg er godt nok lidt spændt på den tur da det er med fly, reglerne er jo ligetil men det er jo ikke det samme som at vi ikke kan møde forhindringer i lufthavne.. :-)

tilgengæld da han skulle herop viste det sig det største problem var at få lov til at rejse ud af tyrkiet ikke ind i danmark :lol: . I tyrkiet var han gennem et 30 min langt forhør om hvad han skulle, hvor han havde fået visumet fra osv.de blev ved at stille de samme spg flere gange.....

Forreste kan forstå at der er faldet dom fra EU-domstol omkring tyrkiske statsborger, er det i forhold til alle eller er det stadig kun tyrkiske arbejdstager... For et eller andet sted føler jeg mig ret meget diskrimineret som dansk startsborger. Men det er jeg nu ved at vænne mig til.

Er der et sted hvor man kan læse dommen, og gerne på engelsk i et forståeligt sporg ( underforstået ikke alt for juridisk)... vi vil jo gerne se om vi ikke kunne få lov til at bo heroppe i en årrække, da vi jo godt kan se som du pointere at flytte derned er noget af en dyr omgang, og så er det død svært for mig at finde job som også giver løn :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2011 18:01:05

Svejts er i dag med i schengenområdet, så det er intet problem at besøge Svejts på et schengenvisum

Besvar