Prøver igen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hanseriknica

Prøver igen

Indlæg af hanseriknica » 30.12.2010 22:54:51

Jeg har været gift med min kone i 8 år og vi har i 5 af disse år boet sammen i Spanien, hvor jeg har rejst en del af arbejdsmæssige årsager. Min kone er fra Mellemamerika. Jeg fik som 60 årig min tjenestemandspension, det var i 2009. Jeg boede på det tidspunkt i Danmark, hvor jeg havde noget arbejde. I januar 2010 flyttede jeg igen til Spanien, hvor vi har boet sammen indtil dato.
I begyndelsen af 2009 ansøgte vi om familiesammenføring efter EU reglerne, men fik afslag, da jeg ikke kunne dokumentere noget arbejde i Spanien.
Vi vil nu forsøge igen, denne gang vil min status være "pensioneret arbejdstager" eller vil den. Sidder og udfylder papirerne i dette øjeblik og ser til min rædsel, at udlændingestyrelsen eller hvad det hedder, vil have oplyst hvornår jeg blev pensioneret i det andet EUland.

Så mine spørgsmål er følgende 2:

Giver det et problem for vores ansøgning, at vi tidligere har fået afslag, selvom grundlaget for den nye ansøgning dels er en anden tidsperiode og dels på at andet grundlag

Hvad er definitionen på "pensioneret arbejdstager" er det tilstrækkeligt at være pensioneret arbejdstager i Danmark og så tage til Spanien eller skal det være pensioneret arbejdstager i det andet EUland?

Håber I kan hjælpe mig

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Prøver igen

Indlæg af Kim P. Nyberg » 30.12.2010 23:12:05

Hejsa og velkommen på forum.

Du må i arkivet og finde ud af datoen for din overgang til pension. Ja, du er pensioneret arbejdstager, idet du har arbejdet i et andet medlemsland, end der hvor du er statsborger, og du i det pågældende medlemsland er overgået til pension.

Du kan ikke kalde dig pensioneret arbejdstager på baggrund af arbejde i hjemlandet, men udelukkende på baggrund af det arbejde du har udført i gæstelandet, i dit tilfælde Spanien. Arbejdstager-begrebet er nemlig et EU-retligt begreb.

At I tidligere har fået et afslag (hvor begrundelsen kunne være særdeles tvivlsom udfra din beskrivelse), har ingen betydning for jeres nye ansøgning. Når jeg siger tvivlsom, er det fordi EU-rettens regler om fri bevægelighed også gælder for ikke-erhvervsaktive, herunder pensionister. Det er dog nok for sent at klage over det nu, desværre.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

hanseriknica

Indlæg af hanseriknica » 04.01.2011 20:32:40

Hej KIm og tusind tak for dit svar.
Desværre er min situation, at min pension er dansk og altså ikke fra Spanien. Den stammer fra arbejde i det offentlige fra tidligere år.
Jeg kan se på ministeriets hjemmeside, at der også tales om
•pensioneret arbejdstager,
•pensioneret selvstændig erhvervsdrivende,
•pensioneret tjenesteyder,
Man kan sige, at det jeg har gjort i den aktuelle situation er, at jeg er rejst til Spanien efter at jeg har fået min tjenestemandspension, og nu vil tilbage til Danmark igen, og naturligvis meget gerne efter EUreglerne.
Er der så kun een udvej, nemlig at finde mig et arbejde inden jeg tager tilbage eller hvordan ser det ud?
På forhånd tak og godt nytår til alle!!

MSH

Indlæg af MSH » 05.01.2011 00:22:39

Hans,

du har opholdt dig i Spanien, bum færdig. Det er fuldstændig ligegyldigt i hvilken egenskab da du er EU-borger.

Det eneste du til gengæld skal være ekstremt opmærksom på, er dokumentation for dit ophold i form af huslejekvitteringer, el-og-tlf regninger og enhver anden tænkelig form for papirdokumentation du har, som beviser at du har befundet dig fysisk i Spanien.

Fik du ikke udstedt et registreringsbevis hos de spanske myndigheder da du flyttede dertil?

Et sådant er en rigtig god bekræftelse på, at Spanien har anerkendt din tilstedeværelse som EU-borger..

MVH,

MSH.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.01.2011 07:35:04

@ hanseriknica, du har ladet dig forvirre lidt af at det er den samme blanket DU skal udfylde, som fx en spansk statsborger der vil flytte til DK med sin fx mexicanske ægtefælle skal udfylde.

I dit tilfælde er 'det andet EU-land' Danmark, og det burde være enkelt at fremskaffe dokumentation for, hvornår du gik på pension.

Du har vel frameldt dig folkeregisteret i DK, da du flyttede til Spanien for et år siden? Og kan bede om at få en udskrift fra folkeregisteret på dette.

Da du har boet et helt år i Spanien har du sikkert rigelig dokumentation for dit ophold, og skulle der mangle en måneds huslejekvittering i bunken er det uden betydning. Og husk at du må jo godt have været i DK eller andre steder på ferie i løbet af året.

I er formodentlig registreret hos de spanske myndigheder som fastboende og har papir på det, som kan vedlægges i kopi.
mh
Rådgiver for ÆUG

hanseriknica

Indlæg af hanseriknica » 05.01.2011 15:57:31

Tusind tak for jeres svar. Joh skam, jeg er baade frameldt i Danmark og tilmeldt i Spanien, saa det skulle ikke blive noget problem. , men - undskyld - jeg er stadig lidt forvirret over min status i Spanien/EU. Skal jeg forstå det sådan, at ligegyldigt hvorfor og hvornår jeg er rejst til Spanien, alene det forhold, at jeg har boet i Spanien er tilstrækkeligt til at give min kone ret til familiesammenføring, og hvis det er sådan, hvad laver så de mange opremsninger på integrationmin. hjemmesider om i hvilke tilfælde man har ret til at vende tilbage efter EU reglerne?

Ja undskyld hvis jeg er lidt forvirret, men jeg skammer mig et eller andet sted sådan over, at jeg ikke bare kan sige til min kone: "kom vi tager til Danmark", og jeg vil ikke risikrere endnu engang, at blive afvist.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.01.2011 19:30:32

Der kan være lidt forskelle i de rettigheder I har, alt efter hvilken status du har haft ved dit ophold i Spanien. Så ja, det kan have nogen betydning.

Men i udgangspunktet er der ingen tvivl om, at du kan tage konen under armen, og flytte til Danmark som EU-borger.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.01.2011 19:31:50

JA, du er nu en EU-borger som har aktiveret alle dine rettigheder, herunder retten til at medbringe din ægtefælle, når du flytter til et andet EU-land, her Danmark. I kan vælge at søge om hendes danske opholdskort mens i er i Spanien, hvis i gerne vil være HELT sikre, men skal være opmærksomme på at det kan tage måneder at få det i hånden.

Når i søger, skal i sørge for:
- dokumentation for adresser, herunder udskrifter fra et folkeregister om, at ansøgeren (din ægtefælle) var bopælsregisteret,
- skøder på boligkøb, lejekontrakter for leje af bolig eller kvittering for huslejebetaling,
- dokumentation for, at den danske statsborger flyttede fra pågældendes tidligere (danske) bopæl, herunder dokumentation for, at pågældende opsagde lejemål, solgte sit hus, eller fremlejede sin bolig i en vis periode,
- indmeldelse af børn i skole, børnehave etc.(naturligvis kun, hvis der er børn)
- dokumentation for sygesikringsnummer, eller særlige sygeforsikringer
- i dit tilfælde også dokumentation for din pension.

Udlændingeservice vil i reglen endvidere gerne se dokumentation for en spansk bankkonto og for indkøb af dagligvarer, benzin o.l. med visa-kort (almindelig kasseboner duer ikke), medlemskort til foreninger o.l., som viser at man har etableret en tilværelse og ikke bare er på turistophold.

"Under alle omstændigheder foretager Udlændingeservice en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder.

En dansk statsborger, som ansøger om familiesammenføring i Danmark efter EU-retten, skal i forbindelse med ansøgningen på tro og love erklære, at han eller hun har haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land. Erklæringen indgår som en del af ansøgningsblanketten."
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2011 11:30:50

Hvis du bor i Spanien og laver af pension fra Danmark, så er du ”person med tilstrækkelige midler”. Uanset hvad du har levet af i Spanien (andet end sociale ydelser), har du ret til at tage din kone med dig til Danmark efter EU-reglerne, så det har kun en rent teoretisk interesse, om du er ”person med tilstrækkelige midler” eller ”pensioneret arbejdstager”.

hanseriknica

Indlæg af hanseriknica » 16.02.2011 16:04:38

Mange tak for hjælpen med denne del af mit problem, tror at jeg nu har styr på den side af sagen. Som sagt vil vi prøve at tage til DK igen sidst på året. Min kone er nu taget til sit hjemland for at afslutte nogle studier og kommer efter planen tilbage sidst på året. Så vidt jeg kan forstå er det så nødvendigt, at vi bor sammen i Spanien et stykke tid inden vi tager til Danmark. Da jeg jo så rigeligt har opfyldt min tid som "EUborger" ved at have boet i Spanien næsten 2 år her i sidste omgang, er spørgsmålet hvor lang tid min kone og jeg skal have boet sammen i EU-landet i denne omgang. Jeg forestiller mig at vi bliver i Spanien 6-8 uger efter hun er kommet tilbage, og derefter flytter til Danmark, men er det nok??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2011 16:25:45

Ja det vil være rigeligt, forudsat at de andre betingelser er opfyldt, primært at du kan dokumentere dit ophold i Spanien og din økonomi. For den sags skyld ville 6 dage også være nok, der findes ingen nedre grænse. Og din kone har vel også været hos dig i Spanien tidligere? Så længe hendes fravær fra Spanien er under 6 måneder om året, så regnes det slet ikke for en afbrydelse af hendes ophold.

hanseriknica

Indlæg af hanseriknica » 16.02.2011 16:34:00

Tusind tak for dit svar. Ja hun har været her tidligere, men denne gang smutter hun afsted 10 måneder og mister så sin opholdstilladelse i Spanien, eller rettere vi har valgt ikke at søge påny, da hendes gamle udløb, fordi hun alligevel skulle hjem at studere og fordi jeg har forstået, at det er helt ligegyldigt om hun har lovligt ophold eller ej i Spanien inden vi tager til Danmark. På den anden side kan man jo sige, at når hun kommer tilbage, så er hendes ophold lovligt de første 3 måneder, så den side af sagen skulle vistnok være i orden (hvis jeg da har forstået reglerne korrekt), og ydermere kommer hun til Danmark på lovligt ophold hvis vi kan tage afsed fra Spanien allerede efter 2-4 uger :)

Besvar