Hej allesammen .
Jeg håber i kan hjælpe mig. jeg har et par spørgsmål ang. ubetinget opholdskort/tilladelse til danmark. Altså efter man har fået opholdstilladelse på 5 år via. eu-reglerne. Hvad skal man opfylde for at få ubetinget opholdstilladelse? skal man have arbejdet i de 5 år, gået i sprogskole osv? Når man har fået ubetinget opholdstilladelse er man så på "ligefod" som os dansker? med kontanthjælp osv. Så efter man har fået ubetinget opholdstilaldelse til danmark, så kan man søge om danskstatsborgerskab?
Håber i kan hjælpe mig..
Hilsen cathrine
ang. ubetinget opholdstilladelse i dk.
Re: ang. ubetinget opholdstilladelse i dk.
Mener du POT? Hvis dette er tilfældet er der ingen krav om nogenting for at få POT via EU retten
så din mand kan sådan set ligge på sofaen de næste 5 år og få POT via EU retten
Derefter kan han søge dansk statsborgerskab efter ca 1 år med POT da han på daværende tidspunkt har været gift med dig i mere end 3 år. Han skal da opfylde de sædvandlige krav for at få DK statsborgerskab som du kan læse om på Nyidanmarks hjemmeside. Kontanthjælp ved jeg intet om.
så din mand kan sådan set ligge på sofaen de næste 5 år og få POT via EU retten
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: ang. ubetinget opholdstilladelse i dk.
Selv om man har fået et permanent opholdskort, og dermed har opfyldt kravet om at have permanent opholdstilladelse i Danmark, så er der er lang række yderligere krav, man skal opfylde for at få dansk indfødsret. Du kan læse om dem her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integrat ... sation.htm
Et af kravene er, at man ikke må have modtaget kontanthjælp i en periode på sammenlagt mere end 6 måneder inden for de sidste 5 år før man søger, og slet ikke inden for det seneste år. Desuden skal man bl.a. bestå sprog- og indfødsretsprøve, holde sig fri af kriminalitet og må ikke have skattegæld eller anden gæld til det offentlige.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integrat ... sation.htm
Et af kravene er, at man ikke må have modtaget kontanthjælp i en periode på sammenlagt mere end 6 måneder inden for de sidste 5 år før man søger, og slet ikke inden for det seneste år. Desuden skal man bl.a. bestå sprog- og indfødsretsprøve, holde sig fri af kriminalitet og må ikke have skattegæld eller anden gæld til det offentlige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG