min mand har svenskmedborgerskab,jeg har dansk, jeg overvejer at flytte tilbage til Danmark, men det vil min mand ikke, fordi han arbejder i Danmark så han får højfradrag.
jeg vil gerne ha at mine børn går i danske skole, og jeg vil få mig et arbejde, så vi har lagt en plan.
jeg og mine børn flytter til dk, og han bliver boende i sverige, jeg vil henvende mig til kommunen for at få starthjælp. bare i starten indtil jeg kan finde et arbejde.
kan det lade sig gøre, altså min adresse i dk og hans i sve????
kan det lade sig gøre??
Re: kan det lade sig gøre??
Ja, det kan godt lade sig gøre, men man skelner mellem om I er flyttet fra hinanden, fordi I ikke længere har et forhold, eller om det er sket af praktiske hensyn, og I stadig har et forhold, det som svenskerne kalder at være särbo, fordi man bor hver især.
Men når I stadig har et forhold, og der ikke er indledt separation eller skilsmisse, så vil din ægtefælle stadig skulle forsørge dig, og det betyder formentlig, at du ikke vil kunne få nogen form for socialhjælp i Danmark.
At befordringsfradraget er højt kan derfor hurtigt opvejes af udgiften ved at have to boliger. Så ud fra en økonomisk betragtning vil det nok bedst kunne betale sig for jer, at I flytter sammen til Danmark og dermed kun har en udgift til bolig og ikke to.
Men når I stadig har et forhold, og der ikke er indledt separation eller skilsmisse, så vil din ægtefælle stadig skulle forsørge dig, og det betyder formentlig, at du ikke vil kunne få nogen form for socialhjælp i Danmark.
At befordringsfradraget er højt kan derfor hurtigt opvejes af udgiften ved at have to boliger. Så ud fra en økonomisk betragtning vil det nok bedst kunne betale sig for jer, at I flytter sammen til Danmark og dermed kun har en udgift til bolig og ikke to.
og hva nu hvis jeg flytter sammen med mine børn til danmark og min mand beholder sin adresse i sverige, uden at jeg søger nogen form for socialhjælp i danmark. hvis jeg nu får et arbejde i danmark, og min mand fortsætter med at arbejde i dk og får højfradrag som grænsegænger. uden at vi skal gå fra hinanden...
kan det være lovligt???
kan det være lovligt???
Ja, I må naturligvis bo helt som I selv vil, men I har som nævnt forsørgelsespligt for hinanden, så der er formentlig ingen hjælp at få fra det offentlige.