Kære alle
Jeg fik frigivet resten af bankgarantien selvom min elskede ikke har fået permanent opholdstilladelse endnu.
I tidligere indlæg har jeg været meget vred over reglerne for permanent opholdstilladelse blev ændret i foråret (det er jeg iøvrigt stadig), men det har dog lykkes for mig at få frigivet min penge der har været låst i 7 år.
Jeg spurgte til det i US i juni, da vi søgte om forlængelse af min kone's opholdstilladelse. Jeg var noget overrasket over sagsbehandlerens svar om det havde de skam ikke noget med at gøre - jeg skulle kontakte kommunen. Med meget lille tro på succes henvendte jeg mig derfor i København kommunes borgerservice. De fandt lynhurtigt et papir med kontakt oplysninger m.v.. Jeg ringede til kommunens sagsbehandler, som sagde at hun ganske rigtig kunne se at jeg den 4. oktober ville få besked (kopi af brev til banken) om jeg ikke længere skulle stille bankgarantien og at dette ville blive sendt uanset om min kone fik permanent opholdstilladelse eller ej.
Jeg har derfor været meget spændt på om det jeg var blevet lovet mundtligt stadig ville gælde når det blev oktober. Jeg ventede en uge og ringede så til kommunen ... jo, min sag lå øverst i bunken og få dage efter modtog jeg brevet om jeg ikke længere skulle stille bankgarantien - HURRA!
Dette er derfor blot for at fortælle at det kan lykkedes!
Held og lykke
Osvald
Fik frigivet bankgarantien selvom ...
-
fundiver199
Re: Fik frigivet bankgarantien selvom ...
Det var dejligt at høre. Men der er nu også bare tale om, at loven er blevet fuldt. For uanset at 7 år og tidsubegrænset opholdstilladelse ikke længere har noget med hinanden at gøre, så skal bankgaranti stadig stilles i 7 år og hverken mere eller mindre. Den del af Udlændingeloven, som handler om bankgaranti, er slet og ret ikke blevet ændret.
Lidt mærkeligt og ulogisk, men sådan er det altså. Det betyder så omvendt også, at hvis nogle får tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 eller 5 år, så kan bankgarantien alligevel først frigives efter 7.
Lidt mærkeligt og ulogisk, men sådan er det altså. Det betyder så omvendt også, at hvis nogle får tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 eller 5 år, så kan bankgarantien alligevel først frigives efter 7.
Sorry, jeg skal lige spørge om efter man bor her i 7 år, kan man få penge frigivet selvom man ikke får PH? Hvis ja, hvordan kan man gøre det? Vi har spurgt banken og kommune, men de kaster bolden til hinanden. Jeg får ikke rigtig svar!:-(
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ kala
Se på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... kerhed.htm
"Alle henvendelser vedrørende nedsættelse eller frigivelse af sikkerhedsstillelsen skal rettes til bopælskommunen. Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle/partner har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen. Sikkerhedsstillelsen kan frigives, hvis ansøgeren
• har fået tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, eller
• har fået opholdstilladelse på et andet grundlag, eller
• er død
Sikkerhedsstillelsen kan også frigives, hvis ansøgerens opholdstilladelse er udløbet, bortfaldet, inddraget eller nægtet forlænget og det kan dokumenteres, at ansøgeren er udrejst af Danmark. Desuden skal eventuel økonomisk hjælp, der er udbetalt til ansøgeren, være inddrevet. Det er således ikke tilstrækkeligt, at ansøgeren og ægtefællen/partneren ikke længere lever sammen, eller at de har søgt om eller har fået bevilget separation/skilsmisse."
Kan din kommune ikke selv finde ud af at gå ind på denne side, kan du printe det ud og vise dem det
Se på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... kerhed.htm
"Alle henvendelser vedrørende nedsættelse eller frigivelse af sikkerhedsstillelsen skal rettes til bopælskommunen. Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle/partner har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen. Sikkerhedsstillelsen kan frigives, hvis ansøgeren
• har fået tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, eller
• har fået opholdstilladelse på et andet grundlag, eller
• er død
Sikkerhedsstillelsen kan også frigives, hvis ansøgerens opholdstilladelse er udløbet, bortfaldet, inddraget eller nægtet forlænget og det kan dokumenteres, at ansøgeren er udrejst af Danmark. Desuden skal eventuel økonomisk hjælp, der er udbetalt til ansøgeren, være inddrevet. Det er således ikke tilstrækkeligt, at ansøgeren og ægtefællen/partneren ikke længere lever sammen, eller at de har søgt om eller har fået bevilget separation/skilsmisse."
Kan din kommune ikke selv finde ud af at gå ind på denne side, kan du printe det ud og vise dem det
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svaret. Efter jeg har læst det, kan pengene først frigives når man har fået PH. Men er din elskede modtaget PH nu? jeg er ikke helt med hvordan I kan gøre det.