Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
lbexpert
fundiver199 skrev:Hvis du har boet i Sverige som jobsøgende med danske dagpenge, så ville det styrke sagen betydeligt, at du dokumenterer din aktive jobsøgning, d.v.s. de jobansøgninger, du har sendt til svenske arbejdsgivere, og de kvitteringsskrivelser eller afslag, som du har fået retur fra dem.
De andre ting, som du har fremsendt, må siges at være nok til, at du har dokumenteret, at du faktisk har opholdt dig i Sverige. Men den korte varighed af opholdet og det forhold, at du er vendt tilbage til den samme bolig i Danmark, gør tilsammen, at man måske vil karakterisere det som et ferieophold og ikke en reel flytning, hvis du ikke gør noget mere for at dokumentere, at formålet med din flytning var at søge arbejde i Sverige.
Jeg ville derfor i din situation eftersende dokumentation for svensk jobsøgning til US, inden de når at træffe en afgørelse i jeres sag. Kan du dokumentere din jobsøgning, så er jeres sag identisk med to afgørelser, som er offentliggjort på nyidanmark, og så tror jeg, det bliver meget svært for US at give jer afslag, da de to afgørelser er klassificeret som "afspejler fast praksis".
Til- og framelding hos arbejdsformidlingen er ikke dokumentation nok for aktiv jobsøgning, da det jo blot kræver et tryk på en knap på internettet.
Tak for det hurtige svar . Jeg forstår.
-
lbexpert
lbexpert skrev:fundiver199 skrev:Hvis du har boet i Sverige som jobsøgende med danske dagpenge, så ville det styrke sagen betydeligt, at du dokumenterer din aktive jobsøgning, d.v.s. de jobansøgninger, du har sendt til svenske arbejdsgivere, og de kvitteringsskrivelser eller afslag, som du har fået retur fra dem.
De andre ting, som du har fremsendt, må siges at være nok til, at du har dokumenteret, at du faktisk har opholdt dig i Sverige. Men den korte varighed af opholdet og det forhold, at du er vendt tilbage til den samme bolig i Danmark, gør tilsammen, at man måske vil karakterisere det som et ferieophold og ikke en reel flytning, hvis du ikke gør noget mere for at dokumentere, at formålet med din flytning var at søge arbejde i Sverige.
Jeg ville derfor i din situation eftersende dokumentation for svensk jobsøgning til US, inden de når at træffe en afgørelse i jeres sag. Kan du dokumentere din jobsøgning, så er jeres sag identisk med to afgørelser, som er offentliggjort på nyidanmark, og så tror jeg, det bliver meget svært for US at give jer afslag, da de to afgørelser er klassificeret som "afspejler fast praksis".
Til- og framelding hos arbejdsformidlingen er ikke dokumentation nok for aktiv jobsøgning, da det jo blot kræver et tryk på en knap på internettet.
Tak for det hurtige svar . Jeg forstår.
Hej igen
Hvad nu hvis jeg får AF i Sverige til at bekræfte at jeg var jobsøgende i Sverige, skulle dette styrke min jobsøgning ????
jjobsøgn
-
lbexpert
I forbiendelse med ophold i Sverige på dagpenge, skal man jo være aktiv jobsøgende før AF udbetaler dagpenge. Derfor mener jeg at jeg må værende aktiv jobsøgende ifølge dagpengeregelerne da jeg jo har modtaget dagpenge i den 10 ugers periode jeg opholdt mig i Sverige.
Hvis jeg for eksempel IKKE har modtaget dagpenge men har egne midler til forsørgelse, men kan stadigvæk dokumenterer mit ophold, er dette så ikke nok til at søge opholdskort via EU reglerne til min kone. Da min kone i sin tid søgte om EU opholdstilladelse i Sverige, fik de kun en udskrift fra min bank
der viste at jeg kunne forsørge hende. Ingen lønseddeler , ingen ansættelskontrakt, og ingen ting omkring dagpenge. Hun fik sit opholdstilladelse efter et par dage. Jeg ved godt at det var i Sverige, men med hensyn til udbetalt dagpenge, må US da for H..... acceptere at jeg var aktiv jobsøgende.
ellers ville jeg vel ikke få udbetalt dagpenge i Sverige. Regeler er jo de samme i DK og Sverige
vedrørende at være aktiv jobsøgende.
-
skaanebo
Når man får dagpenge fra en dansk a-kasse, skal man også hver tredje måned redgøre for, hvilke job man har søgt. Så du kan vel vedlægge en oversigt magen til den, din a-kasse har fået.
-
fundiver199
At andre instanser burde have udført en kontrol betyder ikke, at US blot tager deres afgørelse til efterretning. Din A-kasse kunne jo f.eks. have begået en fejl eller udført en for lempelig kontrol, og derfor har US lov til at udføre den samme kontrol selv (hvis de har en konkret mistanke om misbrug af rettigheder).
Det er helt den samme situation som, at US ikke tager et svensk opholdskort som tilstrækkelig dokumentation for, at den danske ægtefælle til dets indehaver har haft et "faktisk og reelt ophold" i Sverige.
Man skal være klar over, at US sagsbehandling på dette område ikke er objektiv men går ud på at begrænse antallet af opholdstilladelser efter EU-reglerne mest muligt for dermed at imødekomme regeringens bekymring over, at de danske regler "omgås".
Så kan US finde på en undskyldning for at give afslag, så gør det de helt sikkert.
-
lbexpert
fundiver199 skrev:At andre instanser burde have udført en kontrol betyder ikke, at US blot tager deres afgørelse til efterretning. Din A-kasse kunne jo f.eks. have begået en fejl eller udført en for lempelig kontrol, og derfor har US lov til at udføre den samme kontrol selv (hvis de har en konkret mistanke om misbrug af rettigheder).
Det er helt den samme situation som, at US ikke tager et svensk opholdskort som tilstrækkelig dokumentation for, at den danske ægtefælle til dets indehaver har haft et "faktisk og reelt ophold" i Sverige.
Man skal være klar over, at US sagsbehandling på dette område ikke er objektiv men går ud på at begrænse antallet af opholdstilladelser efter EU-reglerne mest muligt for dermed at imødekomme regeringens bekymring over, at de danske regler "omgås".
Så kan US finde på en undskyldning for at give afslag, så gør det de helt sikkert.
Først vil jeg sige tak til alle herinde for den gode vejling og hurtige svar jeg har modtaget gennem den sidste tid. Jeg vil hermed oplyse at idag har vi modtaget brev fra US der oplyser at min kone har fået
opholdstilladelse ifølge EU regelerne. Det man skal gøre er at man SKAL vedlægge ALT af dokumentaision man kan skaffe for at bevise at man virkelig har opholdt sig i et andet EU land.
-
fundiver199
Tak for tilbagemeldingen og rart at høre, at det stadig kan lade sig gøre