Det er eu-ret, så ting tager tid.
Først falder der dom, og så skal diverse politikere gnaske dommen igennem og se om de kan finde smuthuller så de kan tolke dommen mere restriktivt.
Men som Fundiver skrev længere oppe, så må sagen være ret fremskreden nu når generaladvokaten har givet sin anbefaling til kende.
Gerardo Ruiz Zambrano-sagen
-
fundiver199
Re: Gerardo Ruiz Zambrano-sagen
Jeg tror, at den omvendte diskrimination på sigt vil forsvinde, da den jo ikke kan retfærdiggøres hverken politisk eller moralsk på nogen måde. Men om det bliver i denne sag, at domstolen giver den dødsstødet, det tør jeg ikke gætte på.
I øvrigt enig i, at såfremt dommerne siger, at omvendt diskrimination er forbudt eller at unionsborgerskabet også kan hævdes af stationære borgere (som det allerede skete i Carpenter), så gælder det naturligvis ikke kun for børn.
Men den konkrete sag kan godt falde sådan ud, at det kun vil være par med børn, som allerede er vokset op i Danmark, der får gavn af den. Det er vel det "værste" udfald, man kan forestille sig med ÆUG-øjne.
I øvrigt enig i, at såfremt dommerne siger, at omvendt diskrimination er forbudt eller at unionsborgerskabet også kan hævdes af stationære borgere (som det allerede skete i Carpenter), så gælder det naturligvis ikke kun for børn.
Men den konkrete sag kan godt falde sådan ud, at det kun vil være par med børn, som allerede er vokset op i Danmark, der får gavn af den. Det er vel det "værste" udfald, man kan forestille sig med ÆUG-øjne.
kan sagen betyde noget for mig?
jeg er Belgisk statsborger, og bor nu i Belgien..jeg har en søn på 7 år som er dansk/belgisk statsborger. Han flyttede til DK sammen med sin dansk mor (ex kone) for 3 månedere siden. Kan jeg blive familiesammenført med ham??
jeg ved godt at som EU borger kan sagtens flytte til et andet EU land unden at blive familiesammenført med nogen som helst. men jeg vil vede om denne sag kan have noget betydning for mig.
på forhånd tak
jeg er Belgisk statsborger, og bor nu i Belgien..jeg har en søn på 7 år som er dansk/belgisk statsborger. Han flyttede til DK sammen med sin dansk mor (ex kone) for 3 månedere siden. Kan jeg blive familiesammenført med ham??
jeg ved godt at som EU borger kan sagtens flytte til et andet EU land unden at blive familiesammenført med nogen som helst. men jeg vil vede om denne sag kan have noget betydning for mig.
på forhånd tak
-
fundiver199
Umiddelbart nej men det er lidt svært at gennemskue den præcise rækkevidde af denne sag, og især så længe vi ikke kender dommernes kendelse.