Au Pair løsning ?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rimini

Au Pair løsning ?

Indlæg af rimini » 25.10.2010 16:56:31

Hej ÆUG,

Et teoretisk spørgsmål:

En fader der er blevet skilt, bor nu alene i eget hus og har fået fælles forældremyndighed over et mindreårigt barn, som nu bor hos ham.

På adressen er således kun ham selv og hans søn som er 2 år gammel.

Han møder så en Filippinsk pige på nettet på en datingsite. som han bliver "lun" på.

Her kommer spørgsmålet så: Denne filippinske pige han har mødt på nettet, kan hun uden videre komme op på et au pair visum med de danske au pair regler? På http://www.nyidanmark.dk fremgår det at et familiemedlem med et mindreårigt barn er tilstrækkeligt.

Ved det lyder helt galt, men kan det være rigtigt ? Så er det jo noget af en smutvej man kan tage som enlig alenefar hvis man har sine mindreårige børn boende og bliver netdating forelsket? Op som Au pair, nyd hinanden i 18 mdr og bliv så derefter gift ?

Håber på hurtigt svar....

Mvh P

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Au Pair løsning ?

Indlæg af mh1 » 26.10.2010 08:12:03

Det vil være i strid med formålet med au-pair ordningen og blive betragtet som misbrug. Bliver der opdaget, er der følgende konsekvenser:
"Hvis en udlænding arbejder ulovligt i Danmark, kan han/hun udvises af landet, og både udlændingen og arbejdsgiveren kan straffes med bøde eller fængsel.

Værtsfamilien kan desuden blive omfattet af en karensperiode som følge af misbrug af au pair-ordningen, så den ikke kan blive godkendt som værtsfamilie inden for en bestemt periode. Således kan værtsfamilien blive pålagt en 10-årig karensperiode som følge af vold m.v. udøvet mod en au pair-person, en 5-årig karensperiode som følge af ulovlig beskæftigelse af en au pair-person eller en 2-årig karensperiode som følge af andet misbrug af au pair-ordningen (fx overtrædelse af vilkårene for en au pair-persons arbejdsopgaver, arbejdstid, boligforhold og lommepengebeløb)."
mh
Rådgiver for ÆUG

rimini

Indlæg af rimini » 26.10.2010 08:22:00

Hejsa, jo men hvis det er en au pair han reelt ønsker, er det vel muligt.

Det undrer mig bare der er så store huller i den danske udlændingelov....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2010 11:51:14

Jeg ved nu ikke, om der er tale om et ”hul” i lovgivningen. Som alenefar eller alenemor kan man da have et (mindst) lige så stort behov for en au-pair som en familie, hvor der bor to forældre.

Men som mh skriver, så vil der være tale om et ulovligt misbrug af ordningen, hvis det primære formål med au-pair kontrakten er, at man gerne vil tilbringe tid sammen som kærester.

Man kan så selvfølgelig sige, at det kan være svært for myndighederne at bevise, hvad folks hensigter er. Men derfor vil det beskrevne arrangement ikke desto mindre være ulovligt, fordi hensigten fra begge parters side klart vil være en anden end et regulært au-pair ophold.

Og selvom det ikke er noget, jeg kender til eksempler på, så kunne man godt forestille sig, at parret vil løbe ind i problemer af den ene eller anden art, såfremt de senere gifter sig og søger om familiesammenføring. For så vil der jo dermed være en begrundet mistanke om, at der måske har været tale om misbrug af au-pair ordningen.

Parret kan selvfølgelig i den situation påstå, at de skam først blev forelskede i hinanden under au-pair opholdet, men personligt ville jeg godt nok ikke have lyst til at kaste mig ud i et sådant arrangement, hvor både jeg selv og min kæreste var tvunget til at lyve over for de danske myndigheder.

Jeg synes, at man skal holde sin sti ren, og der kan vel også let opstå nogle problemer i parforholdet, hvis en rolle som arbejdsgiver/arbejdstager i èt eller andet omfang bliver blandet sammen med rollen som kærester. Så alt i alt synes jeg, at det lyder som en meget skidt ide.

Men derimod kan kæresten naturligvis finde sig en reel værtsfamilie, og så kan parret jo se hinanden i deres fritid lige som alle mulige andre kærestepar. Det er dog næppe så populært hos de fleste værtsfamilier, at en au-pair har en dansk kæreste, allerede inden hun kommer hertil, så heller ikke dette arrangement er ganske uden problemer. Men problemerne er dog alt andet lige mindre end ved det skitserede, bl.a. fordi det som noget ret grundlæggende ikke vil være ulovligt.

Det bedste er dog så absolut at finde andre løsninger på ønsket om at tilbringe tid sammen, såsom visumophold og senere evt. familiesammenføring. Et studieophold på f.eks. en dansk Folkehøjskole kunne evt. også være en mulighed.

Og endelig kan den pågældende alenefar jo besøge sin kæreste på Filippinerne, når han har ferie. Det er nok under alle omstændigheder en rigtig god ide at gøre det, før han begynder at invitere hende til Danmark, også for at finde ud af, om der overhovedet er basis for et seriøst forhold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2010 11:54:09

P.S. Med hensyn til ”hul i lovgivningen” så er det også muligt at køre 120 km/t på landevejen mellem Randers og Hobro. Og hvis man gør det kl. 4 om natten, så er der sikkert ret begrænset risiko for at blive snuppet i en fartkontrol. Men det er da ikke det samme som, at der findes et ”hul i lovgivningen”. Det er blot et udtryk for, at man aldrig kan have så meget kontrol, at man afslører alle, der overtræder loven. Og helt den samme situation gør sig jo gældende her.

rimini

Indlæg af rimini » 26.10.2010 12:00:20

Grunden til at jeg spurgte er fordi jeg MÅLLØST har hørt om flere der har gjort det, og jeg kan bare ikke tro mine egne ører, og ville høre om det kan være sandt at det er så let...

Myndighederne har jo ikke en chance for at finde ud af noget, og sætter man det op mod de meget hårde familiesammenføringsregler og endda svære betingelser for at få et almindeligt turistvisum fra mange asiatiske lande, er det da netop efter min mening et megahul. Jeg har været mit igennem for 7 år siden med familiesammenføring på den helt legale og traditionelle måde, så jeg ved hvad jeg snakker om, det var ikke bare lige sådan....

Dette set i relief til at at au pairs fra disse områder (læs Thailand, Filippinerne osv) efterhånden ikke har noget med au pair at gøre men mere billig arbejdskraft, gør det da efter min opfattelse endnu mere skræmmende, myndighederne jo nærmest skriger efter at man lokkes til at misbruge ordningen på flere punkter .... Pigerne dernede er jo for de flestes vedkommende nærmest desperate for at komme ud af landet og tjene penge, eller finde en vesterlænding at gifte sig med ...

Jeg synes det er tankevækkende :!:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2010 15:33:48

Ja det er et blandt mange eksempler på, at der ikke er nogen særlig sammenhæng i den førte udlændingepolitik, og at der er et totalt overdrevent fokus på opholdstilladelser til dem, der er gift med en dansker, hvilket uvist af hvilken grund anses for at være noget særligt problematisk.

Skal man endelig forsvare politikerne, så kan man måske sige, at de fleste au-pairs trods alt rejser hjem igen. Men alligevel mener jeg, at det er helt korrekt set, at der ingen proportionalitet er mellem al den kontrol og alle de krav, der stilles i.f.m. familiesammenføring og så den øvrige udlændingepolitik.

Som det seneste eksempel forlyder det nu, at regeringen som led i sin ghettostrategi vil ændre boligkravet, så det ikke længere kan opfyldes ved at have en bolig i ghettoområderne.

Men som meget af den gældende lovgivning rammer dette forslag efter min mening helt ved siden af skiven.

Et ghetto er således defineret ved, at en uforholdsmæssig stor del af beboerne lever af offentlig forsørgelse, selvom de er i den arbejdsdygtige alder, f.eks. af bistandshjælp. Men bistandsklienter er jo i forvejen afskåret fra ægtefællesammenføring, med mindre de opfylder betingelserne for at få dispensation. Og gør de det, så kan man jo heller ikke give afslag med begundelsen, at de bor et "forkert" sted.

Så den eneste effekt af forslaget vil være, at man jager nogle af de få selvforsørgende borgere væk fra de såkaldte ghettoer og i øvrigt gør det endnu sværere for danskere at vende tilbage til Danmark efter et længere udlandsophold.

I forvejen kan fremlejede boliger jo ikke bruges til at opfylde boligkravet. Og får regeringen sin vilje, så kan man altså heller ikke fremover opfylde det ved at flytte ind i nogle af de få lejeboliger, som det er muligt at få uden at stå mange år på venteliste.

Det er jo nemlig typisk sådan, at de såkaldte "ghettoområder" samtidig er de steder, der har den korteste venteliste.

rimini

Indlæg af rimini » 26.10.2010 15:42:29

Jeg har rent faktisk også hørt at mange af de Au Pairs der kommer herop fra Filippinerne bliver her og arbejder sort efter deres deciderede au pair opholdstilladelse er udløbet, pudsigt nok er der ingen officielle tal for dette da det tilsyneladende ikke bliver registreret. Der er også mange der gifter sig (tit desperat fordi de ikke vil hjem) eller blot rykker videre til Norge for at tjene flere penge til familien, det har intet med au pair at gøre. De tror iøvrigt selv på Filippinerne at au pair er et decideret job, hvilket jo ikke er tilfældet.

Men målløs er jeg stadig over hvilke huller der efter min mening er i lovgivningen, som gør det så svært for de der skal gennem møllen hvis man finder en reel kæreste, og det skal gøres legalt ... øv :|

Jeg mener derfor ikke ordningen er ok som den er stykket sammen nu i forhold til lovgivningen omkring alm visum og familiesammenføring...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2010 15:54:35

Ja man kan kun undres over, hvor lidt der i grunden gøres for at styre og kontrollere illegal indvandring, sammenlignet med hvor mange ressourcer, der sættes ind på kontrol med dem, der er gift med en dansker. F.eks. om parret nu også har haft "reelt og faktisk ophold" i et andet EU-land, hvis de søger efter EU-reglerne, eller om danskeren har modtoget bistandshjælp for 2½ år siden, hvis der søges efter de nationale regler, og så videre.

Men hvad angår au-pair ordningen, så skal forklaringen nok findes i det forhold, at det er til gavn for regeringens kernevælgere at kunne have billige udenlandske stuepiger. Og samtidig generer deres tilstedeværelse ikke Dansk Folkeparti, for de fleste au-pairs er jo fra Filippinerne og er dermed ikke muslimer.

Og det meste af al hu-la-ba-luet omkring familiesammenføring handler jo om, at man fejlagtigt tror, at det overvejende er muslimer, der gifter sig og søger familiesammenføring, og at man i øvrigt mener, at islam er årsag til alle problemer med integration, kriminalitet og så videre.

Måske er det en lidt karrikeret fremstilling, men helt ved siden af er det efter min mening ikke.

rimini

Indlæg af rimini » 26.10.2010 16:06:44

Du har ret i den vurdering tror jeg....

Men synes simpelthen det er sørgeligt :|

Besvar