Her er min situation så:
Jeg skal giftes med min kæreste til sommer i Tyrkiet.
Vi har valgt at gøre brug af EU reglerne, bl.a. fordi de danske krav simpelthen er for stramme, urimelige, umenneskelige osv. Desuden er jeg fra Jylland, har ofte haft lyst til at bo i Sverige(pga. økonomiske overvejelser i forvejen), så EU reglerne passer os fint.
Jeg er 23(24 til den tid) og min kommende kone er 24.
Jeg er dansk statsborger og hun er tyrkisk statsborger.
Jeg har planer om at investere i et bostad lige før jeg tager til Tyrkiet(maj-juni) og bliver gift. Jeg har ca. lidt over 100.000DKK. Det burde være mere end nok til en udbetaling på 10%. Regner med at købe en bolig til ca. 6-700.000SEK, 2værelses.
Jeg skal arbejde i KBH som revisortrainee, da jeg til sommer bliver færdig med min HA i alm. erhversøkonomi. Jeg regner med at pendle frem og tilbage vha. tog. Min kone har en bachelorgrad fra et af de bedste universiteter i Tyrkiet (9 Eylül, Izmir). Det uheldige er så at hun er tyrkisklærer, hvilket man ikke rigtig kan bruge til noget her går jeg ud fra.
Hun bor i en by tæt på Izmir, hvor der befinder sig et dansk konsultat, som hun vil søge visum fra.
Her kommer så mine spørgsmål:
1. Kan jeg uden videre med mit dansk pas blive gift med hende i Tyrkiet, eller er der brug for andre papirer?
2. Efter at have fået min adresse i Malmö og er blevet gift med hende i Tyrkiet, kan jeg tage over med hende for at søge visum, eller skal jeg befinde mig i Sverige imens hun søger? (Jeg kunne nemlig rigtig godt tænke mig at rejse tilbage til Sverige med hende, altså at hun kunne få sit visum mens jeg er der og vi flyver tilbage sammen
3. Hvor lang tid tager det som regel at få et visum, fra den dag man søger? (nogen med erfaringer fra Tyrkiet?)
4. Skal hun lande i Sverige, eller må vi gerne tage flyet til KBH og videre til Malmö derfra?
5. Kan jeg få hendes ubenyttede fradrag fra den dag hun kommer til Sverige eller den dag hun får sit opholdskort?
6. Er det rigtigt at efter 4år, får hun svensk pas og derfor kan vi bare tage tilbage i Danmark som det passer os?
7. Hvilken bank skal jeg vælge til finansieringen af min boliglån? Jeg har Danske Bank pt, nogen som har erfaringer med deres svenske filialer?
8. For en bolig der har købspris på 700.000SEK og jeg laver en udbetaling på 70.000SEK, Avgift på ca. 3000SEK. Hvad vil jeg komme af med månedligt for dette samlet(altså avgift+lån) sådan ca.
9. Regner med at få lavet et afdragsfrit lån, og håber jeg kan bo der som til leje, helst lidt billigere end hvis jeg havde lejet mig ind. Men har jeg forsået det rigtigt at jeg betaler et samlet beløb til banken og de betaler mit avgift? Altså skal jeg ikke både betale avgift og betale af på mit lån?
10. Vil det være svært for mig at få et lån, da jeg er nyuddannet og på tidspunket for mit ønske om lån, vil jeg ikke have nogle lønsedler, men kun en ansættelseskontrakt. Regner med en løn på ca.18-19.000 førs skat.
11. Jeg hører ikke særlig gode ting om Rosengård og tror ikke jeg er så meget for at bo der. Jeg er mest til stille områder. Hvilke områder er bedst/billigst og hvor jeg både er tæt på sprogskolen? (Forresten, hvad er adressen på sprogskolen, kunne ikke finde den?)
12. Kan jeg få nogen penge tilbage af kommunen for de ca.1500DKK et månedskort til toget koster eller er det ud af egen lomme det hele? Hvordan er parkeringsmulighederne ved Malmö Syd og Malmö C?
Forresten vil jeg gerne i kontakt med personer der er i samme båd som jeg. Det kan være rart at have kontakt til personer som går/har gået i gennem de helt samme ting.
Hvis der er nogen flinke mennesker derude som vil svare på mine spørgsmål vil jeg være yders taknemmelig. Jeg takker fordi i har givet jer tid til at læse det her.
Det var alle de spørgsmål jeg havde, ser frem til at høre fra jer
Bizim ile ayni durumda olan türklerle yardimlasmak isterim.