Hvilke krav for at få svensk statsborgerskab?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hvilke krav for at få svensk statsborgerskab?

Indlæg af jerry » 24.09.2010 13:43:37

Hej.

Selvom der er 2.5 år til min mand kan söge puk og derefter svensk statsborgerskab, vil jeg gerne höre hvad der kräves for at opnå statsborgerskabet.

Som jeg har forstået det, kräves der at man som ansöger har integreret sig, i form af at läre sproget og have haft arbejde, eller i det mindste har sögt. Samt at man ikk har väret straffet i Sverige.

Er ovenstående korrekt?

Min mand og jeg kom til SE 2008 og min mand havde kun väret her 2 mdr da han fik job, og har haft job lige siden, samt gået på SFI og dermed lärt svensk til husbehov. Ville dette mon väre tilsträkkeligt. Går ikk ud fra at han skulle blive straffet herovre :D

Mit sidste spörgsmål er måske svärt at svare på. Men tror I herinde, at det vil få konsekvenser for vores udenlandske ägtefäller at Sverigedemokraterne er kommet ind i Riksdagen? Konsekvenser med hensyn til puk og senere statsborgerskab?

Hilsen Christina

skaanebo

Re: Hvilke krav for at få svensk statsborgerskab?

Indlæg af skaanebo » 24.09.2010 14:00:45

Kravene er som sådan blot, at man ikke må have forfalden gæld til det offentlige, samt at man ikke må have begået kriminalitet. Hvor lidt eller meget man skal have integreret sig er der som sådan ingen krav om. Heller ikke til, at man overhovedet skal kunne tale noget svensk. Kravene er også beskrevet på www.migrationsverket.se

Der er næppe nogen af de etablerede gamle partier, som i indeværende mandatperiode tør samarbejde med Sverigedemokraterna i Riksdagen af frygt for at miste vælgere, da man jo fra alle sider kategorisk har afvist at samarbejde med det parti, men det er jo svært at spå, især om fremtiden, så det kan da godt være, at de finder nogen samarbejdspartnere efter næste valg om 4 år, hvis Sverigedemokraterna ellers bliver genvalgt. Men det ligger jo et godt stykke ude i fremtiden. Så i indeværende mandatperiode på de næste 4 år ville jeg i hvert fald ikke være bange for, at Sverigedemokraterna ville få nogen som helst afgørende indflydelse.

jerry

Indlæg af jerry » 24.09.2010 15:51:01

Ok. Det lyder umiddelbart godt. Får dälme myrekryb af det parti. Grunden til at vi välger ikk at flytte til dk, er netop at vi ikk er interesseret i at bo i et land, hvor et parti som DF har så meget indflydelse.

Men må også indrömme at vi er faldet rigtig godt til herovre, og én af de ting som vi virkelig sätter pris på, er netop svenskernes imödekommenhed overfor indvandrer. Derfor kommer det også bag på mig(som det åbenbart også har gjort på svenskerne), at så mange svenskere valgte at stemme på dem.

Har oplevet Sverigedemokraterne gå gennem Landskrona med hagekors og hylde hitler, noget jeg aldrig havde troet jeg skulle opleve og som virkelig frastödte mig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.09.2010 13:48:25

I Sydsverige står SD omtrent lige så stærkt, som DF gør i Danmark. Så den almene befolknings holdninger til indvandring er næppe så specielt forskellig på de to sider af Øresund. Derimod er de to landes lovgivning meget forskellig.

jerry

Indlæg af jerry » 26.09.2010 11:24:12

Det er rigtigt nok, det er jo også det 3. störste parti i Skåne, men efter min mening, har svenskerne bare en bedre evne til at skjule deres holdning til indvandrer. Så jeg synes ikk man märker det på samme måde som i f.eks. dk.

Besvar