Visum til mine kones børn

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kasper Jørgensen

Visum til mine kones børn

Indlæg af Kasper Jørgensen » 18.09.2010 20:38:11

Hvad er kravene til visum for mine kones børn. Min kone har opholdstilladelse i Danmark, og vi vil gerne have hendes børn herop. De er fra Filippinerne.

Hvilke af ansøgnings skemaer skal man bruge? jeg kan se at der er flere at vælge imellem.

I invitationsformen hvem er der værten? Er det mig eller min kone der skal invitere?

Hvad skal man skrive ved spørgsmålet om formålet med besøget? er det bedst bare at skrive at det er familie besøg, eller er det bedst at skrive at formålet er at søge familie sammenføring.

Er der evt. andre krav, så som flybillet eller reservation, rejseforsikring eller andet

Hilsen Kasper

Kasper Jørgensen

Re: Visum til mine kones børn

Indlæg af Kasper Jørgensen » 18.09.2010 21:06:05

Har selv fundet svaret på hvilke blanketter der skal bruges, men er der en der kan hjælpe med at udfylde ansøgningenskemaet, og suplerende oplysningskema, da jeg ikke helt fatter halvdelen af spørgsmålende

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 09:19:29

Det er svært at hjælpe nogen med at udfylde et ansøgningsskema online. Kan du ikke få dine forældre eller nogen andre til at hjælpe dig, hvis du har det svært med skemaer og den slags? Nogle gange ser 2 par øjne jo bare bedre end 1.

Ellers så post de konkrete ting, som du er i tvivl om, her, så kan vi sikkert let svare på dem.

M.h.t. formålet med rejsen, så er det en ekstremt dårlig ide at skrive, at formålet er at søge opholdstilladelse, for så vil man få afslag og blive henvist til at søge opholdstilladelse fra sit hjemland.

Hvilket I jo for så vidt også kunne overveje at gøre, for så var al papirarbejdet jo overstået, når de kom hertil, og det ville vel i grunden være meget rart? Hvad skal børn med et 3-7 måneder langt processuelt ophold, hvor de f.eks. ikke kan komme til at gå i skole???

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 19.09.2010 14:43:58

Planen var også først at søge familiesammenføring inden min kone rejser ned og henter dem, men efter lang tids kamp med at få lavet pas til børnene har vi droppet det, da det er en hel del nemmere og billigere at få lavet pas når moren er der. Derudover er der noget med forældremyndigheden vi skal have dokumetation på inden vi kan søge familiesammenføring, så derfor blev planen at vi først ville søge visum.

Med hensyn til skemaer er det ikke fordi jeg har det svært med dem, jeg synes da at familiesammenførings blanketterne er til at finde ud af, jeg kan bare ikke helt greje visumblanketterne.
så helt konkret er det følgene jeg er i tvivl om:

Invitationsblanket: er det mig eller min kone der er vært?

Ansøgning om visum: Rubrik 19, 20
derudover til dels rubrik 35 (om de er i slægtskab med euborger)

Suplerende oplysningsskema: Er vist kun rubrik S5 jeg er lidt i tvivl om.

Alternativt skal de søge FS dernede fra så snart min kone har fået de relevante papir, men så er chancen jo at vi først får svar efter de 6 måneder min kone har ret til at være ude af landet

Håber på du kan hjælpe, da jeg ikke kender nogen der har prøvet at søge visum til børn.

MVH

Kasper

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 19.09.2010 15:20:47

Hvis vi alligevel vælger at søge FS inden de kommer herop, er det så kun skema 1 der skal udfyldes i ansøgningsskema FA2, og skal min kone så samtidig søge FS igen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 16:03:20

Kasper Jørgensen skrev:Invitationsblanket: er det mig eller min kone der er vært?
Da Filippinerne er i turistlandegruppen, så er det helt op til jer. Men hvorfor ikke skrive, at det er jer begge to, som inviterer? Det er vel meget naturligt, når I er gift, og det er din kones børn. Hvis Filippinerne var i asyllandegruppen eller immigrationslandegruppen med referencebegrænsning, så var det kun din kone, som kunne invitere sine børn og ikke dig.
Kasper Jørgensen skrev:Ansøgning om visum: Rubrik 19, 20
derudover til dels rubrik 35 (om de er i slægtskab med euborger)
Rubrik 19 + 20 spørger om visumansøgerens nuværende beskæftigelse og arbejdsgiver. Når det er et barn, der søger visum, så kan man skrive "skoleelev" i rubrik 19, hvis barnet går i skole og angive skolens navn i rubrik 20. Det gjorde vi, da vi søgte visum til vores fælles datter i foråret, som endnu kun er filippinsk statsborger, fordi vi ikke er gift, og som derfor skal bruge visum for at besøge sin danske far i Danmark. Går barnet ikke i skole, så kan man sætte streg i begge rubrikker eller skrive "ingen" i begge rubrikker.

Det giver jo sig selv, at et barn ikke har nogen arbejdsgiver, men der findes ikke specielle ansøgningsskemaer til børn. Ligesom der f.eks. heller ikke findes specielle skemaer til folk, der bare skal bruge et transitvisum. Så derfor vil der altid være en del rubrikker, som er irrelevante for den konkrete ansøgning.

Rubrik 34 og 35 skal udfyldes, hvis man er i familie med en person, der har udnyttet retten til fri bevægelighed i EU. Så hvis du f.eks. er græsk statsborger og bor i Danmark, så er det dine personoplysninger, der skal angives her. Og i så fald skal ansøgningen behandles gratis og efter en hasteprocedure. Men er du norsk statsborger og bor i Norge, så er rubrik 34 og 35 irrelevante og skal ikke udfyldes, og så behandles ansøgningen efter de almindelige schengenregler.
Kasper Jørgensen skrev:Suplerende oplysningsskema: Er vist kun rubrik S5 jeg er lidt i tvivl om.
Værten er visumansøgerens mor, altså skal der sættes kryds i "parent(s)". Er det dig, som inviterer, så er det "other" og "stepfather", der skal angives. Men umiddelbart er det vel mest naturligt, at det er din kone, der inviterer sine egne børn, hvis I da ikke vælger at skrive begge jeres navne på invitationsskemaet.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 19.09.2010 16:10:50

takker for det hurtige svar, håber du også kan svare på spørgsmålet i min anden post, om FS skema

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 19.09.2010 20:02:30

Nå har så lige fundet ud af at den norske ambassade i Manila, kræver at se en returbillet før du kan få visum, så det er vist et fedt om vælger turistvisum og køber returbillet, eller vi betaler 3000kr for at ansøge om FS.

Mangler så bare at vide om min kone også skal søge FS igen samtidig selvom hun har opholdstilladelse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2010 06:39:02

Nej den norske ambassade skal ikke se returbillet, når man søger om visum. Men ambassaden skal naturligvis se returbillet, når man henter sit visum. Så det er rigtigt, at der er en økonomisk fordel forbundet med at søge opholdstilladelse med det samme i stedet for at starte med at søge om visum. Der er også et nyt ansøgningsgebyr på 6.200 kroner på vej for ansøgninger om FS, men om det også gælder for børn, det ved jeg ikke.

Du kan se en liste over de krævede / anbefalede bilag til en visumansøgning her:

http://www.norway.ph/embassy/visainfo/visas/schengen/

Din kone skal naturligvis ikke søge opholdstilladelse igen, men hvis ansøgningen om familiesammenføring af børn indeholder et skema til den herboende referent, så skal hun udfylde det. Ligesom du også skulle udfylde et referentskema, dengang din kone søgte.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 20.09.2010 19:22:48

OMG... 6200kr for at søge fs... hvornår vil det så træde i kraft, og gælder det også for forlængelse af OT?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.09.2010 06:08:11

Jeg ved ikke, hvornår det træder i kraft, spørg Birthe Rønn Hornbæk eller Udlændingeservice. Så vidt jeg har hørt, er der tale om et gebyr for førstegangsansøgninger, ikke forlængelser, men igen spørg Birthe Rønn Hornbæk eller US.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.09.2010 08:00:19

Man kan jo også bare gøre brug af EU-reglerne og undgå de opskruede gebyrer :wink:

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 21.09.2010 14:46:05

Ved godt der er mange fordele ved EU reglerne, men man skal lige huske på at der også er omkostninger forbundet med at flytte til et andet land, plus at man ikke får betalt danskundervisning og der heller ikke er hjælp at hente ved kommunen mht introduktionsprogrammet. Jeg ved godt der er delte meninger om introdukrionsprogrammet, men jeg syntes faktisk det kører godt i Odense Kommune, da de får hjælp til at finde job, og kan komme på div. kurser hvis de har lyst.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.09.2010 10:16:50

EU-sammenførte ægtefæller har fuldstændig samme adgang til deltagelse i integrationsprogrammet som ægtefæller, der er sammenført efter de nationale regler. Ditto gælder for beskæftigelsesfremmende tilbud om løntilskudsjob m.m.

Det har ikke altid været sådan, men i.f.m. ”serviceeftersynet” af Udlændingeloven i for-året 2010 udvidede man den kreds af personer, som er omfattet af Integrationsloven i erkendelse af, at indvandringen til Danmark har fået en helt anden sammensætning i løbet af de sidste 8-10 år og at det derfor integrationsmæssigt er alt for snævert kun at fokusere på flygtninge og ægtefæller med opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9.

Men i jeres tilfælde, hvor din kone allerede har opholdstilladelse, og det bare er børnene, som skal hertil, kan jeg nu heller ikke se det store formål med at begynde at ligge og flytte til Sverige. Det vil jo om ikke andet betyde, at din kone må opgive det, hun p.t. er i gang med, så længe I bor i Sverige, så det er næppe nogen hensigtsmæssig løsning for jer.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 22.09.2010 15:07:27

Okay, det havde jeg så ikke lige hørt at der er de samme muligheder ved EU reglerne.

Men til oplysning til andre i samme situation kan jeg fortælle at jeg sendte en mail til den norske ambassade i Manila, da jeg var i tvivl om de 3000kr var for begge børn eller vi skal betale 3000kr pr. barn.
Jeg fik svar i dagen efter hvor de linkede til nogle regler på der side, hvor der står at børn under 18 er gratis, så nu gider vi slet ikke tænke i visum mere.

Besvar