Hjælp til at søge tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Hjælp til at søge tilbage til DK

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2010 13:03:02

havvand skrev:Grunden til at vi ikke har søgt om FS i Sverige er at man skal have 6000sek tilovers efter ALLE faste udgifter er betalt. I Danmark skal man bare tjene min. 10500 pr mdr.
Her skal vi nok finde en del af forklaringen på, at US ikke er "tilfreds". Din kone har ikke søgt om og fået udstedt opholdskort i Sverige og der er tvivl om, hvorvidt du overhovedet har tjent nok til at opfylde kravene til, at hun kunne have fået det, hvis hun havde søgt om det. Alene det kan let forklare, hvorfor I har fået det "standardbrev" fra US.

havvand

Indlæg af havvand » 02.08.2010 13:22:16

Da jeg jo ikke fik et opholdskort i Sverige til min kone da hun var på working holiday kan jeg ikke fremsende dette.

Men som de skriver kræver de jo i bund og grund at jeg beviser at jeg VAR i Sverige og kan forsørge hende. Jeg var under det indtryk at dette bevis var bla. lejekontrakt, huslejekvitt, billider af os FORAN vores lejlighed, lønsedler i perioden i Sverige som er over 10500 før skat, min ansættelsekontrakt fra mit arbejde. Omkring det med at bevise at jeg høre under EU-reglerne, er det ikke hele ideen med at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Kan ikke se hvordan jeg skal bevise dette på anden måde en den jeg har gjort.

I forhold til de bilag jeg vedlage, så er det kopier af alt fra vores el-regning til mit svenskeperson nummer, oprettelse af bankkonto i Sverige. Jeg vedlage også en udskrift fra min danske bankkonto hvor jeg highlighted alle de udtag jeg lavede i Sverige.

Så jeg er lidt på herrens mark, hvis sagsbehandleren imorgen siger jeg skal sende yderliger dokumentation, da jeg har sendt ALT jeg havde. Netop for at undgå dette.

havvand

Indlæg af havvand » 02.08.2010 13:38:58

fundiver199 skrev:
havvand skrev:Grunden til at vi ikke har søgt om FS i Sverige er at man skal have 6000sek tilovers efter ALLE faste udgifter er betalt. I Danmark skal man bare tjene min. 10500 pr mdr.
Her skal vi nok finde en del af forklaringen på, at US ikke er "tilfreds". Din kone har ikke søgt om og fået udstedt opholdskort i Sverige og der er tvivl om, hvorvidt du overhovedet har tjent nok til at opfylde kravene til, at hun kunne have fået det, hvis hun havde søgt om det. Alene det kan let forklare, hvorfor I har fået det "standardbrev" fra US.
Vil det sige at vi kan få afslag på baggrund af at hun ikke fik opholdskort? Eller hvordan?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2010 13:55:00

I kan i princippet få afslag, hvis I ikke kan godtgøre, at I opfyldte betingelserne for at have ret til ophold i Sverige efter EU-reglerne. F.eks. hvis du tjente for lidt til at opfylde de svenske krav.

Man kan også sige det sådan, at selvom din kone ikke søgte om opholdskort, fordi hun ikke havde brug for det, så skal I alligevel kunne godtgøre, at hun ville have kunnet få det, såfremt I havde søgt om det.

Tilsvarende skal I også godtgøre, at du kunne have fået et registreringsbevis, hvis du havde haft brug for at søge om det. Hvad du jo ikke havde, fordi du er dansk statsborger og der eksisterer en særlig aftale mellem de nordiske lande.

Det er derfor rent ud sagt noget l....., at din kone havde det f..... working holiday visum, så I ikke blev tvunget til at søge opholdskort i Sverige og dermed fandt ud af, om I opfyldte betingelserne eller ej. Det var jo lidt det, vi prøvede at sige til dig, da du skrev for nogle måneder siden, men det trængte åbenbart ikke helt ind.

Jeg tvivler på, at du får noget ud af at ringe til US, andet end for at få bekræftet, at de har modtaget de papirer, som du har vedlagt, og at det ikke er nødvendigt at fremsende disse en gang til.

US ser det således kun som deres opgave at oplyse dig om reglerne, ikke at fortælle, hvad du skal gøre for, at din kone kan få opholdskort. Så du skal ikke forvente nogen form for "hjælp" fra deres side.

Vi kan derimod hjælpe dig i ÆUG`s rådgivning, hvis du skriver til os. Vi skal have en masse detaljer at vide om jeres ophold og økonomi m.m., og vi skal se nogle papirer, og det egner sig ikke til at drøfte eller lægge frem i et offentligt tilgængeligt forum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2010 13:57:49

P.S. Jeg ville tale med jeres sagsbehandler og bede hende om skriftligt at fremsende en liste over alle de dokumenter, som hun allerede har modtaget, så der ikke kan herske tvivl om det. Du kan også lave en liste selv og bede hende bekræfte skriftligt, at hun allerede har modtaget disse ting. Hvis I havde lavet en bilagsliste og afleveret den sammen med ansøgningen, så kan du bede hende bekræfte, at hun har alt det, der står på bilagslisten.

havvand

Indlæg af havvand » 02.08.2010 15:19:56

Ja, det trængte så åbenbart ikke ind. Jeg må have misforstået noget. Jeg troede ikke det var nødvendigt at hun fik opholdskort, valgte et working holiday da det gav os noget mere tid at løbe på.

Det tyder jo så på et afslag, da jeg i febuar og marts tjente under den svenske grænse på 6000sek, efter alt var betalt. Mit arbejde er vagt-baserede, så der var altid mulighed for at tjene mere, hvliket jeg også gjorde så jeg i den sidste periode kom op og tjene det jeg skulle. Da spurgte jeg også på forum om det var en reel fordel ved at søge om svensk opholdskort, og fik afivde der ikke var det i forhold til at hun allerede var i Sverige lovligt.

Hvis jeg skal sende dette ind til jer, hvad skal jeg så helt præcist sende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2010 15:35:02

Brevet fra US og al den dokumentation, som I vedlagde jeres ansøgning.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Som sagt er det ikke det manglende opholdskort, der er et muligt problem, men din for lave indtægt. Men lad os nu se, om ikke den kan "reddes" på den ene eller anden måde, f.eks. ved at du dokumenterer din økonomi over en længere periode samt fremadrettet.

ÆUG´s rådgivere ved, hvordan den slags skal formuleres i et brev til US, og hvilke argumenter der kan bruges.

havvand

Indlæg af havvand » 02.08.2010 17:34:54

Har nu sendt det hele i 3 e-mails. Brev fra US og den dokumentation vi vedlage, minus kopi af vores pas.

havvand

Indlæg af havvand » 03.08.2010 08:45:34

Snakkede med vores sagsbehandler ved US. Grunden til hun havde sendt brevet var fordi at hun ikke kunne se om min ansættelse var tidbegrænset eller ej. Hun nævnte ikke et ord om min indtægt i perioden, og bad mig sende dokumentation for tidsubegrænset ansætelse og kreditkortnr for pendlerkort.

Spurgte hende så om det ville være en ide at sende bevis for vores opsparing på ca. 40-45000 som vi har på min kones australske konto, i forhold til forsørgerkravet. Dertil svarede hun ja, så det sender vi også.

Vil denne opsparing hjælpe på det faktum at jeg tjente en del for lidt de 2 første måneder i Sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2010 09:02:22

Jamen det lyder da relativt lovende så. Og selvfølgelig hjælper penge i banken på at opfylde kravet om ”tilstrækkelige midler”, især hvis det kun er nogle håndører, der har manglet i et par måneder. Man skal bare dokumentere, at man kan klare sig selv, og det kan man jo godt, selvom man har ujævn indtægt, hvis bare tingene hænger sammen på længere sigt. Det er også derfor, at det har betydning for sagen, om din ansæt-telse er tidsubegrænset. Og er ansættelsen tidsbegrænset, så har det betydning for sagen, om du har arbejdet og været medlem af en A-kasse i mindst 12 måneder, således at ophør af ansættelsen ikke betyder, at du pludselig står helt uden indtægt.

Besvar