FS, hvordan skal vi gribe det an?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Suza

FS, hvordan skal vi gribe det an?

Indlæg af Suza » 29.07.2010 20:00:40

Hej alle sammen,

Min forlovede og jeg har været sammen i 10 år og nu har vi besluttet os om at gifte os :D Ihh hvor er vi glade :)

Min forlovede kommer fra Serbien og vi er begge to 26 år. Vi skal giftes d. 6 november. Han har været her i oktober sidste år på visum og i år fra maj-juli uden visum for Serbien er nu visumfrit land( han tog hjem for en uge siden).

Nu vil jeg kontakte min kommune og se om vi kan blive viet på det planlægte dato.

Her kommer mine spøgsmål så, som jeg håber i kan hjælpe mig med... :)
Hvis det hele går som planlagt, skal vi søge fs med det samme?

Min situation lige nu er at jeg er i gang med at uddanne mig til Teknisk Designer, jeg får ca. 10.500 kr udbetalt hver måned, jeg har mit eget lejlighed som er 3 værelses og jeg kan stille bankgarantien. Så det tror jeg er i orden. Min bekymring er tilknytningkravet jeg kommer selv fra Bosnien. Har dansk statsborgerskab og har boet i dk i 17 år. Jeg har kun gået i dansk skole, har en uddannelse som jeg afsluttede i 2007 men kunne ikke finde et job indfor faget så jeg var ledig i 7 måneder hvor jeg modtog a-kasse. Jeg bliver fædig uddannet i dec. 2011.

Tror i vi opfylder kraverne?

På forhånd tak :)
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: FS, hvordan skal vi gribe det an?

Indlæg af Juma » 29.07.2010 20:24:22

Hvis du har været dansk statsborger i mindst 28 år, er du ikke bundet af tilknytningskravet.

Suza

Indlæg af Suza » 29.07.2010 20:32:16

Det ved jeg godt, men er joo kun 26 år gammel og kommer ikke oprindligt fra DK, Har haft dansk statsborgerskab i 8 år. Så det kan jeg ikke bruge..
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.07.2010 20:53:18

Prøv at læse "jeg vil.... familiesammenføres". Der er tilknytningskravet nærmere beskrevet, og der er også et link til et praksisnotat fra 2005 om netop det krav.

Suza

Indlæg af Suza » 30.07.2010 11:06:28

Jeg har læst alt om det der, jeg tror umildbart at vi har en chance med tilknytningskravet. Jeg tænkte bare om I mener vi har en cnhance sådan som vores situation er lige nu. Han har ingen arbejde i Serbien. Han mistede jobbet for halv år siden og kan ikke finde noget andet. Han har kun folkeskoles afgangsbevis og en kursus som bager.

Og så vil jeg gerne vide om I synes vi skal søge FS med det samme efter vi er blevet gift.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.07.2010 11:16:57

Kære Suza

Hvis I søger familiesammenføring, så går de fleste krav på din situation i Danmark, hvorimod det ikke spiller nogen rolle, om din mand er arbejdsløs og gik ud af skolen efter 6. klasse, eller om han i stedet er professor i atomfysik. Hans uddannelse og joberfaring spiller kun en rolle, hvis han gerne vil søge om en opholdstilladelse med det formål at arbejde i Danmark.

Hvis I gerne vil søge FS efter de danske regler, så synes jeg I skal prøve at nå at gøre det inden 1. oktober 2010, så din mand kan slippe for den kommende indvandringsprøve. Men det kræver jo så, at I fremrykker datoen for jeres bryllup, og det er selvfølgelig ikke særlig romantisk, hvis det hele allerede er planlagt.

Så din mand kan jo også prøve at finde et danskkursus, han kan tage i Serbien, så han kan starte sine forberedelser til prøven allerede nu. I skal nemlig nok regne med, at der skal sættes noget tid af til dette, formentlig mindst, hvad der svarer til 3 måneders fuldtidsstudier.

Alternativt kan du begynde at kigge dig om efter et sted at bo i Sverige eller Tyskland, så I kan søge efter EU-reglerne og dermed slippe for både indvandringsprøve og alle de andre særlige danske krav. Det kan du læse om under ”jeg vil…. flytte til Sverige/Schlesvig”.

Ja det er besværligt, når det er en udlænding, man skal giftes med, men sådan er det altså desværre.

Suza

Indlæg af Suza » 30.07.2010 11:41:17

fundiver199 skrev:Kære Suza

Hvis I søger familiesammenføring, så går de fleste krav på din situation i Danmark, hvorimod det ikke spiller nogen rolle, om din mand er arbejdsløs og gik ud af skolen efter 6. klasse, eller om han i stedet er professor i atomfysik. Hans uddannelse og joberfaring spiller kun en rolle, hvis han gerne vil søge om en opholdstilladelse med det formål at arbejde i Danmark.

Hvis I gerne vil søge FS efter de danske regler, så synes jeg I skal prøve at nå at gøre det inden 1. oktober 2010, så din mand kan slippe for den kommende indvandringsprøve. Men det kræver jo så, at I fremrykker datoen for jeres bryllup, og det er selvfølgelig ikke særlig romantisk, hvis det hele allerede er planlagt.

Så din mand kan jo også prøve at finde et danskkursus, han kan tage i Serbien, så han kan starte sine forberedelser til prøven allerede nu. I skal nemlig nok regne med, at der skal sættes noget tid af til dette, formentlig mindst, hvad der svarer til 3 måneders fuldtidsstudier.

Alternativt kan du begynde at kigge dig om efter et sted at bo i Sverige eller Tyskland, så I kan søge efter EU-reglerne og dermed slippe for både indvandringsprøve og alle de andre særlige danske krav. Det kan du læse om under ”jeg vil…. flytte til Sverige/Schlesvig”.

Ja det er besværligt, når det er en udlænding, man skal giftes med, men sådan er det altså desværre.
Tak for den hurtige svar.

Problemmet er at fra Serbien kan man indrejse til DK i 3 måneder i en seriode af halv år. Han har lige været i DK fra d. 2 maj - 25 juli. Så han kan først komme til DK sidst i oktober. Jeg tænkte at vi gifter os i DK for at opnår en større tilknytningskrav. Vi vil self. gerne undgår den prøve, men problemmet er så at jeg startet i skole d. 4 august.

Det med at flyyte til Tyskland (det er jeg tættest på) er et problem fordi jeg har læreplads og er helt færdig til dec. 2011.

så synes I jeg skal tage til Serbien og gifte os og søge inden 1 oktober?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.07.2010 12:38:22

@ Suza, i får ikke mere tilknytning ved at lade jer vie i DK, end i allerede har. Når din forlovede allerede har været i DK, så har i mere end 50% tilknytning til DK tilsammen, så i behøver ikke spekulere mere på det.

Hvis i bliver viet i Serbien før 1. oktober og søger fs derfra straks - husk at få jeres vielsepapirer mv. oversat, hvis de ikke er på engelsk også, samt legaliseret - og du i øvrigt har sikret dig, at du opfylder alle kravene til dig, så får i forhåbentlig et let forløb.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.07.2010 12:58:29

Der er ikke noget lovgivningsmæssigt i vejen for at bo i Tyskland og passe en læreplads i Danmark. Men om det praktisk kan lade sig gøre, det afhænger selvfølgelig af, hvor i Danmark lærepladsen ligger, samt om man har kørekort og mulighed for at købe en bil.

Jeg ved ikke, hvor lang tid du skal være i Serbien for, at I kan blive gift der. Men hvis de fleste forberedelser kan klares af din kæreste, så kan du jo evt. lave en "lyntur" derned i august eller september, så I kan nå at blive gift og søge inden 1. oktober.

Og ellers må din kæreste vel bare gå i gang med at lære dansk. Det skal han jo sådan set alligevel, så indvandringsprøven gør jo bare det hele lidt mere besværligt, dyrt og usikkert, men ikke umuligt.

Og omvendt vil det jo komme ham til gavn senere hen, at han kan starte på integrationsprogrammets danskundervisning fra et højere niveau.

Så uanset at ÆGU er meget imod denne indvandringsprøve og har kæmpet imod den med næb og klør - men desværre forgæves - så kan man jo individuelt vælge at se den som en tilskyndelse til at gøre noget, der i grunden er meget fornuftigt (nemlig lære dansk) snarere end noget, som man skal gøre alle mulige krumspring for at undgå.

Hvis I gifter jer i Danmark i november som planlagt, så kan I jo finde et danskkursus til din mand her i Danmark, og så vil han jo have god tid til at forberede sig på prøven, medens I venter på Udlændingeservice. Man får således 75 dage til at bestå prøven, efter opholdstilladelsen er bevilget. Så hvis Udlændingeser-vice er 3 måneder om at behandle ansøgningen, har man jo 5½ måned til at lære dansk plus den tid, man har været i Danmark, inden man søgte om opholdstilladelse.

Og hvis man ikke er sikker på, om 5½ måned er nok, så kan man jo vente med at søge opholdstilladelse, indtil lige før ens visum eller 90 visumfrie dage er gået. Og skulle man dumpe, jamen så kan man jo bare rejse hjem og komme tilbage igen 3 måneder senere og forsøge nok engang.

Så måske skal man ikke være så nervøs for denne prøve, den er bare ny, og derfor ved vi heller ikke, hvor store problemer den i praksis kommer til at volde for de dansk-udenlandske par.

Suza

Indlæg af Suza » 30.07.2010 22:18:54

Hejsa..

Vi har snakket om det og det er næsten umuligt at blive gift inden 1 oktober :(Vi kan ikke rejse derned til pga. min mor. Det er jo ikke det hvis min mor ikke kan være med til mit bryllup.

Angående det med intergartionsprøve, jeg har læst på nyidanmark.dk for at kunne består så skal man kunne svare på ca. 40 spøgesmål angående den video som også findes på siden. Men for mig virker det umuligt, der er så meget man skal kunne, hvordan kan han lære det på 3 måneder?? Jeg har læst at de hverken skal kunne læse eller skrive dansk, men alligevel så synes de at de skal kunne lære et helt sprog på 3 måneder...???

Er der nogen som kan uddybe hvor meget de skal kunne dansk..?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2010 07:21:16

Det siges, at det krævede niveau i dansk vil være lidt højere end A1 minus. A1 minus er det niveau, som en flygtning typisk når efter 3 måneders undervisning på et sprogcenter.

Det vil givetvis være meget individuelt, hvor lang tid den enkelte ansøger til FS vil skulle bruge, men det kan let være mere end 3 måneder. Under høringen påpegede flere organisationer i hvert fald, at de 75 dage, som der gives efter bevilling af opholdstilladelsen, formentlig er for lidt for mange.

Og svaret fra Integrationsministeriet var, at der jo ikke er noget, der forhindrer ansøgerne i at starte deres forberedelsere i hjemlandet. Oprindeligt var det også meningen, at prøven skulle tages inden indrejse i Danmark, d.v.s. på en dansk ambassade i udlandet, men det måtte man opgive af praktiske grunde. Det er også derfor, at prøven først indføres nu, for den oprindelige lov om den blev vedtaget helt tilbage i 2007.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2010 07:24:31

Suza skrev:Vi har snakket om det og det er næsten umuligt at blive gift inden 1 oktober :(Vi kan ikke rejse derned til pga. min mor. Det er jo ikke det hvis min mor ikke kan være med til mit bryllup.
Det er måske ikke så romantisk, men I kan jo overveje at gifte jer borgerligt i Serbien, og så bagefter gifte jer i en kirke i Danmark. Og så kan I jo bare vedtage, at det er det sidste, som er det "rigtige" bryllup, hvor I holder en stor fest for venner og familie.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.07.2010 07:26:07

@ Suza, selv om det ikke er særligt romantisk, kan i så ikke blive viet i al stilfærdighed i Serbien, så det formelle er på plads, og så holde en rigtig bryllupsfest, når din mand kommer til DK?
Jeg er sikker på, at din mor vil være forstående overfor at du gør det på den måde, når bare du forklarer hende hvorfor, og lover at det 'rigtige' bryllup er det, hun er med til.

Her, hvor jeg bor, holdes vielse og bryllupsfest ofte med flere dages, sommetider ugers eller måneders mellemrum, og nogle holder endda to bryllupsfester, hvis brud og gom fx kommer fra hver sin ende af landet. :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Suza

Indlæg af Suza » 31.07.2010 12:31:28

Efter at have læst jeres gode svar er vi igen gået tilbage i tænke boxen. Jeg er såå ked af når jeg tænker på at han var her i næsten 3 måneder og vi blev ikke gifte og søgte FS, vi kunne have klaret det hele stille og roligt.. æv æv æv..

Men såen som vi har tænkt har vi nu 2 muligheder:

1) Da min kæreste var her var det i 85 dage (fra d. 2 maj - 25 juli) har han i princippet stadigvæk 5 dage tilbage. Tror I det er muligt at blive gift og søge FS på de 5 dage så han kan blive bagefter imens processen er i gang. Så vil vi blivee gift i august.

eller

2) At jeg får fri fra skole i uge 33 og vi bliver gift og søger FS i den periode??

Så er det lidt et problem at vi har booket hans rejse tilbage til DK d. 31. oktober og jeg ved ikke om han må rejse ind i DK imens processen er i gang..

Jeg har under alle omstændigheder tænkt på at ringe til US og spørger om det er muligt med den første mulighed.

Tak for jeres hjælp, det betyder rigtig meget..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2010 13:09:29

Det er din kommune og ikke US, som du skal tale med. I skal have en såkaldt prøvelsesattest for at blive gift. Og spørgsmålet er, om I kan få den uden din kærestes personlige fremmøde. Hvis I kan det, så er det jo blot et spørgsmål om, at han sender de nødvendige papirer til dig, hvorefter du får udstedt en prøvelsesattest og bestiller tid til en vielse. Der er typisk 3-4 ugers ventetid. Og så må din kæreste jo indrejse i Danmark få dage før vielsen, så han har lovligt ophold den dag, hvor I bliver gift.

Hvis han gerne vil søge FS i Danmark og få processuelt ophold, så skal I også nå det, medens han stadig har lovligt ophold. Man er meget nøjeregnende, så blot en enkelt dags overskridelse af 90 dages reglen kan medføre, at man nægter at tage imod ansøgningen og henviser ham til at rejse hjem til Serbien og søge der.

I god tid inden vielsen skal du derfor have sørget for at fremskaffe de ting, som skal vedlægges ansøgningen om FS, bl.a. en erklæring fra kommunen om, at du ikke har modtaget sociale ydelser i 3 år.

Hvis din kærestes personlige fremmøde er påkrævet for at få udstedt en prøvelsesattest, så kan det klares under et lynbesøg i Danmark af 1-2 dages varighed, hvorefter han så må tage hjem og vente indtil f.eks. dagen før vielsen.

Så ja jeg tror godt, det kan lade sig gøre, men det kommer til at kræve noget planlægning, og der er ikke plads til nogen form for fejltagelser, som det tager tid at rette op på.

Besvar