forsikringskassan ??
forsikringskassan ??
Hej
Jeg var i dag sammen med min kone hos skatteverket, hvor min kone skulle registreres hos forsikringskassan. Vi udfyldte blanket og fik vide,der kan gå op til 6 måneder, før hun bliver registreret, og derefter vil de sende hendes EU-kort .
Men er der nogen der kan fortælle, hvad det helt præcis går ud på, at registrere i forsikringskassan. ? Hvad er formål med det ?
Undskyld hvis dette indlæg er oprettet forkert sted. Jeg kunne ikke se, hvor ellers jeg skulle skrive dette .
Jeg var i dag sammen med min kone hos skatteverket, hvor min kone skulle registreres hos forsikringskassan. Vi udfyldte blanket og fik vide,der kan gå op til 6 måneder, før hun bliver registreret, og derefter vil de sende hendes EU-kort .
Men er der nogen der kan fortælle, hvad det helt præcis går ud på, at registrere i forsikringskassan. ? Hvad er formål med det ?
Undskyld hvis dette indlæg er oprettet forkert sted. Jeg kunne ikke se, hvor ellers jeg skulle skrive dette .
Re: forsikringskassan ??
Du kan læse alt om Försäkringskassan på http://www.forsakringskassan.se
Det er den myndighed, som udbetaler forskellige offentlige tilskud - fx børnepenge, boligstøtte, sygedagpenge, tandlægetilskud, osv.
Det er den myndighed, som udbetaler forskellige offentlige tilskud - fx børnepenge, boligstøtte, sygedagpenge, tandlægetilskud, osv.
Ok .. Så er jeg med.. Men er det rigtigt , der går så lang tid med det ?
Ja, det afhænger jo af, hvad I har søgt om hos Försäkringskassan, da der jo er forskellige betingelser knyttet til de forskellige ydelser, man kan søge.
Grundlæggende har man ikke helt samme rettigheder som andre, der bor i Sverige, hvis man er grænsegænger, hvilket kan trække sagsbehandlingen i langdrag. Så hvis du er grænsegænger, er det måske derfor.
Grundlæggende har man ikke helt samme rettigheder som andre, der bor i Sverige, hvis man er grænsegænger, hvilket kan trække sagsbehandlingen i langdrag. Så hvis du er grænsegænger, er det måske derfor.
-
fundiver199
Hvad mener du med "EU-kort"? De 6 måneder kunne tyde på, at der tales om det opholdskort, som din kone skal have for i det hele taget at kunne dokumentere sin ret til at bo i Sverige, for her er myndigheders frist for udstedelse af et sådant netop 6 måneder.rhino skrev:Vi udfyldte blanket og fik vide,der kan gå op til 6 måneder, før hun bliver registreret, og derefter vil de sende hendes EU-kort.
Men opholdskort skal jo udstedes af Migrationsverket og ikke Skatteverket, så det virker som om, at enten du eller nogen på skatteverket har misforstået noget eller blander tingene sammen
Hvis din kone ikke har fået sit opholdskort endnu, så er det jo sådan set meget logisk, at hun heller ikke kan få andre papirer i Sverige. Sådan er det også, når der søges ophold efter EU-reglerne i Danmark.
Måske menes der det blå EU-sygesikringskort, for det udstedes af Försäkringskassan
Ja det er blå Eu kort jeg har ansøgt til min kone. Hun fik opholdskort i maj ....
Jeg fik vide af en ven , at hun skulle registreres i forsikringskassan , hvilket jeg gjorde, men hvorfor og til hvilke formål var jeg ikke klar over før nu ... Og det blå Eu-kort er godt at have, hvis man blir syg på ferie i udlandet.. Og søgte derfor om den..
Jeg fik vide af en ven , at hun skulle registreres i forsikringskassan , hvilket jeg gjorde, men hvorfor og til hvilke formål var jeg ikke klar over før nu ... Og det blå Eu-kort er godt at have, hvis man blir syg på ferie i udlandet.. Og søgte derfor om den..