hvad synes i?
hvad synes i?
hejsa...
Undskyld hvis det her emne ikke hører til i den her tråd. Men jeg står og skal til at flytte til sverige og kort tid efter tilslutter min kone mig. Hun har været i DK i 9 måneder på processuelt ophold og har lært en del dansk i denne periode- vi fik afslag i DK og derfor har jeg fået en 1 års fremleje lejlighed i sverige. Hvad synes i min kone skal i det år i forhold til sprog? Hun er meget ked af at skulle lære noget nyt og så har hun kun 1 år til det. Hun er blevet rigtig glad for det danske. Vi skal til Helsingborg og bo. Hva gør jeg i sådan situation?
Mvh Hamid
Undskyld hvis det her emne ikke hører til i den her tråd. Men jeg står og skal til at flytte til sverige og kort tid efter tilslutter min kone mig. Hun har været i DK i 9 måneder på processuelt ophold og har lært en del dansk i denne periode- vi fik afslag i DK og derfor har jeg fået en 1 års fremleje lejlighed i sverige. Hvad synes i min kone skal i det år i forhold til sprog? Hun er meget ked af at skulle lære noget nyt og så har hun kun 1 år til det. Hun er blevet rigtig glad for det danske. Vi skal til Helsingborg og bo. Hva gør jeg i sådan situation?
Mvh Hamid
Re: hvad synes i?
Ingen tvinger jo din kone til at lære svensk. Og hvis I selv vil betale, kan hun jo også gå til noget danskundervisning i Helsingør fx. Men spørgsmålet er, hvad din kone gerne vil lave i det år, I har tænkt jer at bo i Sverige... vil hun uddanne sig? Vil hun arbejde? Eller vil hun bare være hjemmegående?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nu er jeg måske forudindtaget, da svensk er det første sprog, jeg lærte, men andre siger nu også at det er meget lettere at lære at tale end dansk, da dansk er et mumlesprog, mens svensk er klarere i udtale. Endvidere er sprogene meget tæt på hinanden og det er let at lære svensk, hvis man kan dansk og omvendt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Tiden i Sverige bliver jo let lidt af en tomgangsperiode for den udenlandske ægtefælle, hvis man går efter den "hurtige" sverigesløsning, hvor der ikke er tid til at lære svensk, tage svensk uddannelse, få svensk job etc.
Så umiddelbart synes jeg, at et ophold på 12 måneder lidt er at sætte sig mellem to stole. Er der noget, der tvinger jer til at blive i Sverige i 12 måneder? For ellers synes jeg måske umiddelbart, at det var smartere at nøjes med f.eks. 3 eller 4. Eller gå efter den "lange" sverigesløsning og blive der i 5 år, så din kone kan blive svensk statsborger.
Så umiddelbart synes jeg, at et ophold på 12 måneder lidt er at sætte sig mellem to stole. Er der noget, der tvinger jer til at blive i Sverige i 12 måneder? For ellers synes jeg måske umiddelbart, at det var smartere at nøjes med f.eks. 3 eller 4. Eller gå efter den "lange" sverigesløsning og blive der i 5 år, så din kone kan blive svensk statsborger.
Tak for alle jeres indlæg.
Min kone vil IKKE være hjemmegående på nogen måde, hun vil gerne beskæftiges med enten sprog eller arbejde.
Ja det som binder os i 12 måneder er lejekontrakten!! Jeg kan selvfølgelig bare flytte tilbage til DK efter 4-5 måneder, men så står jeg stadig og skulle betale for de resterende måneder. Jeg har ikke alverdens penge, jeg kommer til at skulle betale for 2 huslejer i aug og sep, og hun ville have 3 måneders husleje oveni. Så det bliver nogle stramme måneder vi skal starte vores nye "EU" liv i sverige med.
Vi har selv valgt denne løsning, det ved jeg godt. ....
Hvis det ikke var for dyrt med dansk undervisning i Helsingør, ville jeg godt betale for det. Hvad koster det at starte på svensk sprogskole hvis hun får 5 års opholdskort? Er det noget man bliver tilbudt?
Hun er uddannet frisør og kosmotolog hjemmefra, men det kan man desværre ikke bruge til noget i denne sammnhæng...
Som Fundiver også antyder, kunne man tage den lange løsning ( 5 år ), men puhaa, det bliver noget af et pendler liv jeg får, og hvad sker der hvis jeg ikke finder en anden lejlighed i sverige når det 1 år er gået?
Er det nemmere når man allerede bor der?
Ville der være nogen form for hjælp at hente hvis man vil blive boende i sverige og ens ægtefælle har et 5 års opholdkort??
Undskyld det lige blev til en del spørgsmål...
Mvh H
Min kone vil IKKE være hjemmegående på nogen måde, hun vil gerne beskæftiges med enten sprog eller arbejde.
Ja det som binder os i 12 måneder er lejekontrakten!! Jeg kan selvfølgelig bare flytte tilbage til DK efter 4-5 måneder, men så står jeg stadig og skulle betale for de resterende måneder. Jeg har ikke alverdens penge, jeg kommer til at skulle betale for 2 huslejer i aug og sep, og hun ville have 3 måneders husleje oveni. Så det bliver nogle stramme måneder vi skal starte vores nye "EU" liv i sverige med.
Vi har selv valgt denne løsning, det ved jeg godt. ....
Hvis det ikke var for dyrt med dansk undervisning i Helsingør, ville jeg godt betale for det. Hvad koster det at starte på svensk sprogskole hvis hun får 5 års opholdskort? Er det noget man bliver tilbudt?
Hun er uddannet frisør og kosmotolog hjemmefra, men det kan man desværre ikke bruge til noget i denne sammnhæng...
Som Fundiver også antyder, kunne man tage den lange løsning ( 5 år ), men puhaa, det bliver noget af et pendler liv jeg får, og hvad sker der hvis jeg ikke finder en anden lejlighed i sverige når det 1 år er gået?
Er det nemmere når man allerede bor der?
Ville der være nogen form for hjælp at hente hvis man vil blive boende i sverige og ens ægtefælle har et 5 års opholdkort??
Undskyld det lige blev til en del spørgsmål...
Mvh H
Svensk sprogundervisning er gratis. Kontakt kommunen for Info.
Jeg ved desværre ikke, hvad danskundervisning koster.
Ja, det er lettere at finde en ny bolig, når I allerede er etableret i Sverige. Men forvent ikke at kommunen vil genhuse jer, hvis I bliver hjemløse.
Jeg ved desværre ikke, hvad danskundervisning koster.
Ja, det er lettere at finde en ny bolig, når I allerede er etableret i Sverige. Men forvent ikke at kommunen vil genhuse jer, hvis I bliver hjemløse.
-
fundiver199
Ja det er jo temmelig skift for lejer med en kontrakt, som både er tidsbegrænset og samtidig bindende i hele lejeperioden. Jeg er slet ikke sikker på, at den slags er lovligt i Danmark, hvis lejeperioden er mere end 3 måneder, men måske er lovgivningen anderledes i Sverige.
Jeg ville godt nok tænke mig om to gange, før jeg skrev under på en sådan kontrakt, men har I gjort det allerede, så er det vel for sent at fortryde nu.
Jeg ville godt nok tænke mig om to gange, før jeg skrev under på en sådan kontrakt, men har I gjort det allerede, så er det vel for sent at fortryde nu.
Jeg er heller ikke så sikker på, at man kan have en uopsigelig fremlejekontrakt for 12 måneder. Normalt har man 3 måneders opsigelsesfrist. Men udlejer kan godt sikre sig på den måde, at kontrakten ophører en vis dato, 12 måneder frem i tiden, således at I skal være fraflyttet på denne dato. Derimod kan udlejer ikke sikre sig, at I bliver boende i alle 12 måneder. Og hvis I fx undlader at betale husleje, så bliver I nok også hurtigt smidt ud. Læs selv mere på www.omboende.se
-
mh1
- Kontakt:
@ fundiver: joda, en sådan kontrakt ville være helt i overensstemmelse med dansk ret. En tidsbegrænset kontrakt, både lejekontrakter og andre (fx arbejdskontrakter), er normalt bindende for begge parter i hele den periode, den er indgået for.
Se lejelovens § 80: Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.
Såvel udlejer som lejer skal jo kunne indrette sig efter at der hhv modtages og betales leje i det tidsrum og at kun lejeren har ret til at benytte lejemålet. Ellers ville det være svært at finde nogen, der ville fremleje.
Jeg kan se at de svenske regler ikke tager meget hensyn til udlejer, idet fremlejer kan sige op med 3 mdr.s varsel, men bliver man smidt ud, fordi man ikke betaler lejen kan man sikkert også efter svensk lovgivning blive sagsøgt og dømt til at betale erstatning for det tab, som udlejer lider ved det.
Se lejelovens § 80: Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.
Såvel udlejer som lejer skal jo kunne indrette sig efter at der hhv modtages og betales leje i det tidsrum og at kun lejeren har ret til at benytte lejemålet. Ellers ville det være svært at finde nogen, der ville fremleje.
Jeg kan se at de svenske regler ikke tager meget hensyn til udlejer, idet fremlejer kan sige op med 3 mdr.s varsel, men bliver man smidt ud, fordi man ikke betaler lejen kan man sikkert også efter svensk lovgivning blive sagsøgt og dømt til at betale erstatning for det tab, som udlejer lider ved det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
"Om du har avtalat om att hyra ut lägenheten under en viss tid har du inte rätt att kräva att få tillbaka lägenheten tidigare. Din hyresgäst har däremot rätt att säga upp kontraktet med tre månaders uppsägningstid."
Kilde: http://www.omboende.se/sv/Hyra/Hyra-ut/Hyra-ut/
Med andre ord: I er ikke bundet til at bo der i alle 12 måneder. I kan opsige kontrakten med 3 måneders varsel til den første i en måned.
Kilde: http://www.omboende.se/sv/Hyra/Hyra-ut/Hyra-ut/
Med andre ord: I er ikke bundet til at bo der i alle 12 måneder. I kan opsige kontrakten med 3 måneders varsel til den første i en måned.
-
fundiver199
Det er nok også svært at finde nogen, som gerne vil fremleje, hvis de dermed skal binde sig til at bo det pågældende sted i en længere periode, alene fordi udlejeren ikke gider at have ulejlighed med at finde en ny lejer, såfremt den gamle flytter videre.mh skrev:Såvel udlejer som lejer skal jo kunne indrette sig efter at der hhv modtages og betales leje i det tidsrum og at kun lejeren har ret til at benytte lejemålet. Ellers ville det være svært at finde nogen, der ville fremleje.
Efter min mening kan der være en vis rimelighed i, at en fremlejekontrakt ikke kan opsiges til fraflytning nogle få måneder, før den udløber, idet det formentlig vil være umuligt for udlejer at finde en ny lejer for en så kort periode. Men er der tale om en kontrakt, som f.eks. løber i 2 år, kan jeg slet ikke se noget argument for, at den skal være uopsigelig fra lejers side i hele perioden.
Det handler jo også om, at folk f.eks. kan blive arbejdsløse og dermed måske ikke længere har råd til at bo det pågældende sted, eller de kan få tilbudt et job i en anden landsdel, eller de kan finde en ny kæreste, som de gerne vil flytte sammen med. Og i alle de tilfælde må man nok sige, at lejerens interesse i at bevare sin frihed til at flytte et andet sted hen vejer en del tungere end hensynet til udlejerens bekvemmelighed.
Men i sidste instans er det jo en forhandlingssag, hvilke vilkår der skal indgå i en kontrakt, når der (til min overraskelse) ikke er lovgivet om emnet i Danmark for at beskytte desperate boligsøgende imod at skrive under på kontrakter med klart urimelige vilkår.
Det drejer sig jo også mest om at indgå en kontrakt, som passer til ens behov. Og det er så her, at hrohibil måske skulle have været lidt mere tålmodig og ventet på, at han fik et tilbud, som passede bedre til hans behov.
Men hvis han kan få aftalen underkendt med den svenske lejelovgivning i hånden, så kan han jo kynisk set også bare gøre det. Det vil nok være noget vanskeligt for den svenske udlejer at få indkrævet 8 måneders ubetalt husleje ved de danske domstole, hvis den indgåede aftale er i strid med svensk lovgivning. Så alt, hvad hrohibil risikerer, det er vel, at han må vinke farvel til sit depositum.
-
mh1
- Kontakt:
@ fundiver: hrohibils lejekontrakt er ikke 'i strid med svensk lovgivning', den er bare som udgangspunkt indgået for 12 måneder, og da den svenske lejelov altså giver mulighed for at opsige med 3 mdr.s varsel SELVOM der er aftalt 12 mdr.s løbetid, ja så er hrohibil ikke bundet længere end 3 mdr.
Jeg har behandlet mange sager om fremleje, men kun oplevet ganske få, der følte behov for at komme ud af en fremleje før tid.
Når der er tale om fremleje, er det altså IKKE en stor styg udlejer, der vil skovle penge ind, vi har med at gøre, men en sød lille lejer, der midlertidigt ikke har brug for sin lejlighed og gerne vil have en anden til at bo der og betale det, han/hun selv skulle betale, frem for at skulle sige op og stå i boligkø igen igen.
Fremudlejer løber en stor risiko ved at fremleje, idet han/hun hæfter overfor udlejer for huslejen og derfor kan komme gevaldigt på spanden, hvis fremlejer ikke betaler og fremudlejer derfor kommer i likviditetsproblemer. Fremudlejer kan også blive smidt ud af sit lejemål, hvis fremlejeren gør sig skyldig i nogen af de øvrige forhold, der kan føre til ophævelse
Da fremudlejere meget ofte fremlejer fordi de skal til udlandet en længere periode, kan de have endog MEGET svært ved at finde en anden fremlejer, derfor er det absolut rimeligt, at en fremleje er bindende.
Jeg har behandlet mange sager om fremleje, men kun oplevet ganske få, der følte behov for at komme ud af en fremleje før tid.
Når der er tale om fremleje, er det altså IKKE en stor styg udlejer, der vil skovle penge ind, vi har med at gøre, men en sød lille lejer, der midlertidigt ikke har brug for sin lejlighed og gerne vil have en anden til at bo der og betale det, han/hun selv skulle betale, frem for at skulle sige op og stå i boligkø igen igen.
Fremudlejer løber en stor risiko ved at fremleje, idet han/hun hæfter overfor udlejer for huslejen og derfor kan komme gevaldigt på spanden, hvis fremlejer ikke betaler og fremudlejer derfor kommer i likviditetsproblemer. Fremudlejer kan også blive smidt ud af sit lejemål, hvis fremlejeren gør sig skyldig i nogen af de øvrige forhold, der kan føre til ophævelse
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for jeres uddybende svar.
Jeg skal over og underskrive højest sandsyneligt idag. Jeg spørger og læser lige om der er 3 måneders opsigelse, hvilket ville være dejligt nok.
Jeg ville også mene at det er rimligt at en fremleje kan være bindende i mindst f.eks 3 måneder, men alt andet ville være ulogisk, da der kan være så mange tilfælde hvor man er nød til at opsige sin kontrakt.
Mvh H
Jeg skal over og underskrive højest sandsyneligt idag. Jeg spørger og læser lige om der er 3 måneders opsigelse, hvilket ville være dejligt nok.
Jeg ville også mene at det er rimligt at en fremleje kan være bindende i mindst f.eks 3 måneder, men alt andet ville være ulogisk, da der kan være så mange tilfælde hvor man er nød til at opsige sin kontrakt.
Mvh H
-
fundiver199
@mh
Jeg tror ikke, at vi bliver helt enige om dette, og det behøver vi vel for så vidt heller ikke.
Hvis du spørger mig, så er det den person, som f.eks. skal til udlandet i en periode, som har glæde af dette. Og derfor synes jeg i grunden også, at det er helt rimeligt, at det er denne person, som bærer hovedparten af de ulemper, som det nu engang medfører rent boligmæssigt at flytte rundt på den måde. Jeg mener derfor, at den beskyttelse af fremlejere, som åbenbart findes i den svenske lejelovgivning, er helt rimelig.
Selvom man befinder sig i udlandet, så har man nok ofte familie eller venner i Danmark, som kunne hjælpe en med at finde en ny fremlejer om nødvendigt. Og i modsat fald, så må man jo tage hjem og ordne det selv - eller bare acceptere, at man ikke får dækket sine udgifter ved boligen i resten af den tid, man er væk. Eller sige sin bolig op / sælge den og finde en ny, når man kommer hjem.
At det ligefrem skulle være synd for nogen, at de helt frivilligt har valgt at tage til udlandet, ikke vil lade andre komme frem i boligkøen og gerne vil slippe for at betale til en lejlighed, medens de er væk, er jeg ikke enig i.
Skal sige, at jeg selv har prøvet at være både fremlejer og fremudlejer, og heldigvis uden dårlige erfaringer
Jeg tror ikke, at vi bliver helt enige om dette, og det behøver vi vel for så vidt heller ikke.
Hvis du spørger mig, så er det den person, som f.eks. skal til udlandet i en periode, som har glæde af dette. Og derfor synes jeg i grunden også, at det er helt rimeligt, at det er denne person, som bærer hovedparten af de ulemper, som det nu engang medfører rent boligmæssigt at flytte rundt på den måde. Jeg mener derfor, at den beskyttelse af fremlejere, som åbenbart findes i den svenske lejelovgivning, er helt rimelig.
Selvom man befinder sig i udlandet, så har man nok ofte familie eller venner i Danmark, som kunne hjælpe en med at finde en ny fremlejer om nødvendigt. Og i modsat fald, så må man jo tage hjem og ordne det selv - eller bare acceptere, at man ikke får dækket sine udgifter ved boligen i resten af den tid, man er væk. Eller sige sin bolig op / sælge den og finde en ny, når man kommer hjem.
At det ligefrem skulle være synd for nogen, at de helt frivilligt har valgt at tage til udlandet, ikke vil lade andre komme frem i boligkøen og gerne vil slippe for at betale til en lejlighed, medens de er væk, er jeg ikke enig i.
Skal sige, at jeg selv har prøvet at være både fremlejer og fremudlejer, og heldigvis uden dårlige erfaringer
Så er jeg kommet hjem fra Helsingborg. Vi mødtes på en cafe i stationen. Vi kiggede alle dokumenterne igennem, og der var 3 måneders opsigelse for begge parters vedkommende
Hun så selvfølgelig at vi blev der året ud, men den gælder jo begge veje, og som hun os selv sagde, så skal man selvfølgelig tænke på hvad der er bedst for ens egen situation.
- Kan jeg bo der i 4 måneder og opsige med 3 månders varsel, og så bruge de 3 måneder på at søge tilbage til Danmark ifølge EU reglerne?
Og i så fald, hvor lang tid får man af US til at finde en dansk bolig?
Mvh H
- Kan jeg bo der i 4 måneder og opsige med 3 månders varsel, og så bruge de 3 måneder på at søge tilbage til Danmark ifølge EU reglerne?
Og i så fald, hvor lang tid får man af US til at finde en dansk bolig?
Mvh H