Frankie skrev:Hej Diddy,
tusinde tak for god besvarelse og hjælp....det er sødt af dig.
Meen, jeg har dog lige et enkelt spørgsmål.
Jeg forhørte mig nede ved Borgerservice (vielses) i Århus om reglerne og "damen" sagde at når alle 3 ekspeditioner er gennemført skal dokumentet med alle påtegninger oversættes til engelsk/dansk/tysk.
Men du siger det omvendt.....så nu er jeg forvirret hehe sorry
Tror du hvis jeg siger til "kærligheden" at hun skal henvende sig til Foreign Affairs of Thailand og forhøre sig der, så ved de hvad der skal gøres og på den rigtige måde?????
Hmm, det er sgu ikke nemt det her øv øv
Jeg fik udleveret et stykke papir fra borgerservice hvor den samme procedure står som "damen" selv forklarede. Altså oversættelse til sidst da påtegningerne også skal oversættes.
På forhånd tak. Hilsen den forvirrede Frankie

Hej Frankie
Tillykke med det forestående bryllup - alt godt ønskes for jer.
Din kommende kone skal først have udstedt civilstandsattesten - har hun fået det? Udstedelsesdatoen på civilstandsattesten må maksimal være 3 måneder før giftemålets indgåelse, hvilket i øvrigt også gælder for din civilstandsattest.
Hvis din kommende kone endnu ikke har fået udstedt civilstandsattesten, skal hun henvende sig til det kommunekontor (Amphur på thai) hvor hun er husregistreret, hvilket typisk er den provins hvor hun er født og fødselsregistreret.
Da min thailandske ægtefælle og jeg blev gift i DK på KBH rådhus, bad man om at se både civilstandsattesten, husregistrering og fødselsattesten på udlændingen – men jeg ved at dette ikke er normal praksis og de fleste kommuner i Danmark er tilfreds med blot civilstandsattesten og en kopi af passet.
Din kommende kones civilstandsattest (og evt. de andre dokumenter hvis DK-kommunen påkræver det) skal oversættes til engelsk. Som Diddy også nævner, er der en udmærket service i det thailandske udenrigsministerium i Bangkok (på grundplanen ved bogbutikken), dog er den lidt dyr, men jeg har hørt at man er rimelig garanteret at oversættelsen er korrekt (så man ikke skal bøvle for meget). Kom om morgen ved åbningstid, så kan du få oversættelsen for det meste samme dag.
Din kommende kones civilstandsattester på hhv. thai og engelsk skal herefter legaliseres i samme bygning af det thailandske udenrigsministerium på 1. sal (husk kopi af pas, men kan også tages i bygningen for et mindre beløb). Legaliseringen består af et stempel og en underskrift som dokumenterer at oversættelsen er korrekt, og at Thailand siger "god" for civilstandsattesten. De to dokumenter hæftes sammen og stemples således at stemplet dækker begge sider. Hvis jeg husker korrekt tog legaliseringen 2-3 dage.
Herefter skal I på den danske ambassade, hvor din kommende kones civilstandsattester på hhv. thai og engelsk skal legaliseres ligeledes. Igen, kom tidlig på dagen og der er god chance for at få legaliseringen samme dag, men det kan dog have ændret sig. Jeg har hørt om tilfælde hvor det tog 4 dage!
Som Diddy skriver, sker der intet med din kommende kones visumansøgning, blot fordi hun dukker op på den danske ambassade for at få legaliseret sine civilstandsattester, hverken hvis ansøgningen stadig er i process eller hvis visum allerede er givet. Nævn dog ikke noget om FS!
Jeg kan så anbefale, at din kommende kone skanner hhv.:
Civilstandsattest på thai og engelsk, verificeret og legaliseret af hhv. det thailandske udenrigsministerum og den danske ambassade i Bangkok.
Underskrevet ægteskabserklæring (Notice of Marriage)
Underskrevet erklaering ang Sektion 11b (
http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/V ... etter.aspx)
Kopi af din kommende kones pas
Evt. Fødselsattest på din kommende kone på thai og engelsk verificeret og legaliseret af hhv. det thailandske udenrigsministerum og den danske ambassade i Bangkok.
Evt. Husregistrering på din kommende kone på thai og engelsk verificeret og legaliseret af hhv. det thailandske udenrigsministerum og den danske ambassade i Bangkok.
og disse dokumenter sender du til kommunen hvor I påtænker at gifte jer.
Held og lykke!
Namlakhorn