Opholskort til tyskland .

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af mh1 » 22.05.2010 11:24:33

1) Du skal regne med at han skal kunne fremvise et kontoudtog som bevis for at han har 46 euro/dag, han søger visum til DK til.

2) Du kan kun have egentlig bopæl et sted, men du kan godt beholde din lejlighed i Tyskland, selv om du bor folkeregistreret i DK - dog skal du være opmærksom på at DK kan være noget tilbageholdende med at acceptere at du tilmelder dig folkeregisteret igen, de vil evt. forhøre dig om, hvorvidt du nu VIRKELIG har tænkt dig at bo i DK i længere tid.

3) Hvis de tyske myndigheder ikke mener, du tjener nok og de faktisk har ret i det, vil det ikke løse problemet mht. at få opholdskort til din mand - medmindre du kommer til at tjene mere.

Den hurtigste måde at komme til at være sammen på er nok alt andet lige, at du tager en ferie i Tyrkiet, mens din klage over afslaget bliver behandlet. Godt nok er det en lappeløsning, men bedre end slet ikke at se hinanden. :?
mh
Rådgiver for ÆUG

Blueray

Indlæg af Blueray » 22.05.2010 14:19:00

fundiver199 skrev:Næh hvorfor skulle det det? Så længe dit fravær fra Tyskland ikke overstiger 6 måneder inden for en periode på 12 måneder, så må du naturligvis holde al den ferie med eller uden løn, som du har lyst og råd til.
Hej fundiver199.

Det passer ikke helt sådan som du beskriver det. I Tyskland må du ikke være i udlandet i mere end 6 måneder per kalenderår! Det vil sige, har du været væk i 3 måneder fra oktober-december i 2009, så må du stadig godt være i udlandet i 6 måneder fra januar til juli i 2010.

Mvh
Blueray.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2010 10:21:57

@Maja

At begynde at flytte til Danmark nu vil kun komplicere hele jeres sag yderligere. Slå koldt vand i blodet og vent på, at äusländerbehörde svarer på den email, som du har sendt til dem.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 25.05.2010 12:04:45

Jeg tror altså overhovedet ikke på at de har tænkt sig at svare. Men jeg har jo også kontaktet solvit.

Men min mand kan jo altså komme til Danmark på schengen-visum i slutningen af september og så søge om FS igennem de danske regler til december.

Hvis vi ikke har hørt noget inden tager jeg til Tyrkiet den 16. juli indtil da fortsætter jeg med at bo I Tyskland. Men har vi ikke hørt noget inden bliver jeg jo nød til at flytte tilbage til Danmark inden jeg rejser så min mand kan søge om visum til Danmark og komme hertil i september.

BoliviaAvanza

Indlæg af BoliviaAvanza » 26.05.2010 22:04:26

Maja1987,

Du maa rette mig, hvis jeg tager fejl: Mig forstaaet er din idé at soege Schengen-visum via Danmark til din mand, og derefter tage sammen fra Danmark til Tyskland (paa samme Schengen-visum) og soege om hans opholdskort. Vil man ikke i Tyskland brokke sig over du ikke har det 'rigtige' visum (Visum zur Familiennachzug)?
Hvis det er OK at goere det paa denne maade, er jeg en lykkelig mand, da vi staar i samme situation - en besvaerlig ambassade der ikke agter at give min kone visum (Familiennachzug) efter EU-reglerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.05.2010 07:59:33

@Boliviaavanca

Jo det vil tyskerne helt sikkert brokke sig over. Så selvom det er en fuldt lovlig fremgangsmåde ifølge EU-rettens regler, så kan det ikke anbefales at anvende den i lige netop Tyskland.

Kan du ikke tage og skrive til ÆUG´s rådgivningsmail omkring din kones visumsag? Vi har således i forvejen gang i et par visumsager i Tyskland, og det kunne jo tænkes, at der kunne være noget synergieffekt mellem de forskellige sager. Hermed mener jeg, at erfaringer fra den ene sag måske kan bruges i de andre.

ÆUG kan ikke være tilfreds med, at vores medlemmer møder så mange problemer i netop Tyskland, så vi vil gerne være med til at prøve at få de tyske myndigheder til at overholde reglerne - eller bare få en større forståelse af, hvad der foregår, så vi måske kan skrive noget om det på hjemmesiden.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Besvar