Visum til sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besiktas

Re: Visum til sverige.

Indlæg af Besiktas » 12.05.2010 23:16:17

Hov hov Fundiver :-) Jeg blev opfordret til at tage kontakt til konsulatet. Men, de sagde også at behandlingstiden er to måneder hvor jeg tidligere har læst at der er et lovkrav om max fire uger?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2010 07:07:43

Ja, når de svarer sådan, understreger det jo bare, at de ikke kender reglerne for familiemedlemmer til eu-borgere. Du må have fat på ambassaden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 12:00:46

Uanset om en ambassademedarbejder kender nogen EU-regler eller ej, så er det næste, der skal ske, at besiktas og hans kone udfylder en ansøgningsblanket til schengenvisum, og at konen afleverer den til ambassaden sammen med de nødvendige bilag.

Herefter vil det så vise sig, om ansøgningen bliver behandlet efter reglerne eller ej. Skulle det mod forventning ikke være tilfældet, så kan besiktas skrive til ÆUG`s rådgivning og få hjælp til at opklare evt. misforståelser med ambassaden.

Hvis besiktas har brug for hjælp til at udfylde ansøgningsblanketten - og det tyder hele denne tråd i meget høj grad på - så må han prøve at få et familiemedlem e.l. til at hjælpe sig med det. Det kan ikke klares via et diskussionsforum som dette.

Indvandrerrådgivningen i Danmark tilbyder også at hjælpe med den slags for 3.000 kroner. Med de ved lige så lidt om EU-reglerne som den pågældende medarbejder på det svenske konsulat, så besiktas bliver næppe mindre forvirret af at tale med dem.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 15.05.2010 13:37:13

Hej Fundiver,

Det er ikke fordi at jeg decideret ikke forstår hvad der bliver skrevet her.

Der er bare nogle ting som ikke er helt klart efter diskussioner i debatten her. Det er faktisk kun to ting. Det andet må jeg som du siger prøve at undersøge når ansøgningerne er afleveret.

De to ting som står uklart for mig er:

1: Der skal vist skrives en invitation på at man have vil kone til Sverige. Hvad skal der stå i den og skal det være på tyrkisk eller dansk?

2: Schengen ansøgningen som min kone skal aflevere på konsulatet er der felter hvor hun ikke skal udfylde(det fortalte en anden bruger herinde). Hvilke felter er disse helt præcist?

Det er kun de to ting jeg mangler et svar på pt :-)

Der er selvfølgelig noget af det engelske min kone kan få bøvl med i schengen ansøgningen, men det må hun bare spørge sin engelsk lærer om.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.05.2010 14:16:22

1) På http://www.migrationsverket.se/info/141.html kan du finde den invitationsblanket, som du skal udfylde og sende til din kone. Den hedder "referentbilaga, bilaga E" og findes på engelsk og svensk. Da der er tale om en blanket, som skal udfyldes, giver det sig selv, hvad der skal stå i den. Det er vel mest oplagt at udfylde blanketten på det sprog, den er skrevet på, men hvis du hverken mestrer svensk eller engelsk, så er dansk vel også ok.

Tyrkisk taler eller forstår man ikke i Sverige, så det er næppe et hensigtsmæssigt sprog at henvende sig til svenske myndigheder på, selvom ambassaden i Ankara selvfølgelig nok har medarbejdere, der taler tyrkisk.

2) På http://www.migrationsverket.se/info/137.html kan du også finde den blanket til ansøgning om schengenvisum "ansökan om schengenvisering", som din kone skal udfylde. Det fremgår af blanketten, hvilke felter hun ikke behøver udfylde, når hun er i familie med en EU-borger.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 15.05.2010 17:11:35

Ahhaaa. Det vil sige den der invitation det var ikke sådan noget håndskrevet som jeg egentlig har troet. En hvor man skriver, "jeg inviterer min kone bla. bla.?

Super! Det vil sige det er bare det der Bilag E og ikke en håndskrevet. Den havde jeg sgu helt misforstået. For vidste godt at man skulle aflevere bilaga E det havde mh skrevet til mig tidligere. Men, vidste sgu ikke at det var den der var invitationen!

Super!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 15.05.2010 17:11:55

Og tusind tak igen selvfølgelig!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 15.05.2010 17:16:52

Der er en lille ting mere som jeg mangler svar på ellers er det hele lysende klart nu.

mh skrev dette:

Du skal udfylde og sende blanketten: Bilaga E, nr 213031 sammen med et særligt personbevis for “Inbjudan”, som du kan bestille hos Skatteverket.

"Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige).

Hun skal vedlægge:
• 2 pasfotos, højst 6 mdr. gamle
• blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan).
• blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan)
• personbevis med rubrikken "inbjudan" for den, der inviterer (dig).
andre dokumenter, som ambassaden kan kræve (dem, du har tænkt dig at sende)"

Men, hvor er det lige hun skal oplyse det øverste i det mh har skrevet? Er det i den schengen ansøgning?

Fordi som jeg kan se det skal hun selv kun udfylde schengenansøgningen og Bilaga D? Mens jeg har alt det andet?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.05.2010 17:47:43

Besiktas skrev:
1: Der skal vist skrives en invitation på at man have vil kone til Sverige. Hvad skal der stå i den og skal det være på tyrkisk eller dansk?
I henhold til de nordiske konventioner er en nordisk statsborger berettiget til at henvende sig til myndighederne i et andet nordisk land på sit modersmål. Du må derfor gerne skrive på dansk på en svensk blanket til svenske myndigheder, men du må være forberedt på, at svenske myndigheder vil henvende sig til en dansker på svensk. Forstår du ikke svensk, kan du bede om hjælp til at skaffe en tolk ved alle henvendelser til det offentlige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2010 06:38:27

Besiktas skrev:Men, hvor er det lige hun skal oplyse det øverste i det mh har skrevet? Er det i den schengen ansøgning?
Ja selvfølgelig hvor ellers? Der er en rubrik på ansøgningsskemaet til schengenvisum, hvor man skal angive formålet med rejsen, og så videre. Du kan godt udfylde ansøgningsskemaet for din kone, men hun skal selv skrive det under. Eller du kan hjælpe hende ved at udfylde en kladde, som hun kan skrive af efter, og så sende den til hende sammen med referentbilaget (invitatationen) samt en blank ansøgningsblanket, som hun kan udfylde.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 30.05.2010 20:09:28

Hej igen til alle de hjælpsomme og de ikke så hjælpsomme :-)

Fundiver du skriver:

Der er en rubrik på ansøgningsskemaet til schengenvisum, hvor man skal angive formålet med rejsen, og så videre."

Der findes ikke sådan en rubrik i schengenansøgningen, men der er sådan en referentbilaget? Der står hovedformålet med rejsen. Så står der blandt en rubrik man kan krydse af hvor der står, "at besøge familie"? Spørgsmålet er om det er den jeg skal krydse eller krydse af i "other" og derefter redegøre formålet?

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med ovenstående spørgsmål også et par stk til. Det er fra min side forhåbentlig de sidste inden jeg skriver ansøgningerne ind og sender dem til min kone.

De tre andre er :

I ansøgningen for schengen visum står der følgende i rubrik

22: "member state(s) of destination" (denne forstår jeg ikke hvad betyder=

Også er der denne i rubrik 23: "member state of first entry"(denne er jeg også blank på)

Derudover er der "number of entries requested". Skal man så skrive en fordi at man kun tager den hen en gang og bliver der?

"Duration of the intended stay or transit". Og her er det bare de samlede antal dage man skal skrive det vil sige de 90 dage?

Den som jeg slet ikke forstår er denne:

"entry permit for the final country of destination where applicable"

Her har jeg ingen anelse om hvad min kone skal skrive?

Det er disse jeg ikke forstår hvad skal skrives i min kones schengen visa ansøgning?

Jeg forstod på en af brugerne af i forhold til den forvented ankomst i schengen landet og afgang skulle man bare skrive den dato man gerne ville afsted også plus de 90 dage?

I referentbilaget som jeg skal udfylde er der kun et spørgsmål jeg ikke forstår(heldigvis tænker i :-))

Der står, "ange vd du ved om den inbjudna personen famileforhallanden t. ex mka/make, barn och var de bor".

Det er bare hendes adresse i Tyrkiet der skal stå her?

Derudover tror jeg at de fleste af de ting mh har skrevet i i forhold til hvordan man gør hvor hun kort har opsummeret punkt punkt hvad jeg gør skal stå i dette referentbilag. Kan nemlig ikke se hvor de skal stå i schengen ansøgningen.

Håber dog bare at der er en der kan hjælpe så jeg i en fart kan sende disse papirer til min kone og få hende herop

Takker for opmærksomheden!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 30.05.2010 20:24:07

"Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige)."

mh:

Jeg tror en del af disse oplysninger skal udfyldes i referenbilaget. Ellers er det bare de samme spørgsmål der er flettet ind

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 30.05.2010 20:26:20

En helt anden ting der virker lidt mærkeligt er at man i schenvisa ansøgningen skriver en dato for indrejse og udrejse for 90 dage.

Men i referenbilaget står der, "når skal inresan i Sverige ske och hur lange skal besøket vara". Det er vist der hvor man som mh skriver skal gør opmærksom på at min kone skal blive her.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 31.05.2010 08:33:39

Ingen der kan hjælpe?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 31.05.2010 09:12:47

"Ja man skal udfylde den rubrik på ansøgningsskemaet, som handler om, hvilken EU-borger man er i familie med. Sådan er det også for folk, som søger visum til Danmark. Her er der også en rubrik, som man skal udfylde, hvis man er i familie med f.eks. en svensk statsborger."

Fundiver:

Du tænker på den rubrik i schengen visa ansøgningen som den der skal herop til Sverige skal udfylde ikke? Der er nemlig en to rubriker hvor der står at man skal skrive navnet på den person som er EU borger og derefter hvilket slægtskab eller forbindelse man har med vedkommende.
Mere behøves hun vel ikke at skrive i sin ansøgning for eksempel at hun er gift med en EU borger under andet og at man søger efter disse regler.

Det er vel gjort tydeligt når man har udfyldt de to rubrikker 34 og 35.

Derudover synes jeg også at det måske var en god ide at man måske lavede et afsnit på siden omkring visum til Sverige.

Besvar