Hjælp hjælp hjælp

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SELG

Hjælp hjælp hjælp

Indlæg af SELG » 08.04.2010 20:13:29

Ok jeg har et spørgsmål. Min mand var på ambasaden for at få sat visumsticker på passet idag. Men da han kommer hjem (det skal siges ambassaden ligger 6 timer fra den by han bor i) opdager han at visum udløber den 08.07.2010. Det er jo et probem da han jo ville vente til han var færdig med sin skole og eksamener før han ville komme så jeg har først købt billet til ham den 23.07.2010. Hvad skal vi gøre kan han bare tage tilbage til ambassaden og få et nyt mærke på eller er han nød til at komme ind i dk først (synes det er for dyrt at skulle købe en ny billet når vi allerede har købt en billet til ham i juli måned). I det brev jeg fik idag fra US stod der jo at han har 6 måneder til at komme ti dk hvorfor er kortet kun gyldigt i 3 måneder fordi i mit brev står der at han først skal have fornyet sin opholdstilladelse i 30.marts 2012. Jeg er forvirret er der ikke nogen der kan forklare mig det fordi brevet er på engelsk og er ret kringlet. Jeg kan godt scanne det og vedhæfte det hvis det hjælper.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp hjælp hjælp

Indlæg af mh1 » 09.04.2010 16:58:45

Hmmm, efter det, der står her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ticker.htm

er der fejl mht gyldighedsperioden.

Jeg tror du skal kontakte US først, for at høre om ikke 'udløbsdatoen' på din mands visum skulle have være 08.10.2010, og om hvad i skal/ kan gøre nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

SELG

Indlæg af SELG » 09.04.2010 21:01:59

ok har fået besvaret noget af mit spørgsmål fra US og kan måske hjælpe andre der kommer i den situtation. Det er åbenbart sådan at i marokko hvor min mand er fra udstedes alle visum af den svenske ambassade i rabat. Da den svenske ambassade kun må udstede turist visum har han kun fået et visum for 90 dage og skal derfor komme til Dk for at få det rigtig sticker sat i som er gyldigt i 2 år. Så mit spørgsmål er så bare om ikke man selv vælger hvornår ens turistvisum skal være gyldigt fra eller er det sådan at man kun får 3 måneder fra dags dato den er udstedt. Jeg kan desværre ikke komme i kontakt med den svenske ambassade som US bad mig kontakte så jeg vil høre om der er andre her inde der ved om når man får turistvisum ikke selv vælger sin indrejse dato og hvornår den skal være gyldig fra? Jeg synes at mindes der står noget om det i ansøgning om turistvisum hvornår gyldighedsdatoen skal være.
Jeg synes ikke der rigtig kommer noget svar fra nogen så jeg må nok væbne mig med tålmodighed til mandag morgen og prøve at ringe til dem igen.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.04.2010 09:03:34

SELG skrev:Så mit spørgsmål er så bare om ikke man selv vælger hvornår ens turistvisum skal være gyldigt fra eller er det sådan at man kun får 3 måneder fra dags dato den er udstedt.
Normalt skal man have flybillet med, og så laver ambassaden visum'et, så det passer med de datoer, der står på flybiletten.

Men nu har din mand 3 måneder til at komme til Danmark og få sat stickeren i passet. Kan i ikke planlægge en kort ferie - 1 uge eller noget, så han lige kan komme forbi og få det ordnet, og så tage tilbage og få gjort skolen færdig?

SELG

Indlæg af SELG » 12.04.2010 15:21:53

Ok nu har min man været på ambassaden idag og fik at vide den kunne ikke ændres så han er nu nød til at komme til DK og få den rigtige sat på. Noget l... og p.. han har ikke råd til at komme til at købe en billet og jeg lever allerde rimelig stramt da jeg jo allerede havde købt en billet til mig selv og en retur billet til ham til sommer. Nu er mit spørgsmål så følgende: Jeg køber en billet til ham for en uge da han jo ikke kan forlade skolen i lang tid og der ikke er nogen ferie lige rundt om hjørnet. Han kommer her til vi får ordnet alt papir arbejdet og får sygesikring registreret ham i folkeregistret og henvender os i US og får den rigtige som er holdbar i 2 år sat i. Kan han forlade DK efter uge og komme tilbage igen til sommer? Eller er han nød til at blive her de næste 2 år? US har lukket pga seminar så jeg kan ikke få mine spørgsmål besvaret derfra. Håber der er nogen der er barmhjertig denne gang og gider besvare mit spørgsmål.

P.S. Vi venter til vi kommer lidt tætter på sommeren før vi køber en billet til ham så han ikke forlader DK for en længere periode men kun lige for nogle uger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2010 15:27:50

Din mand må være væk fra Danmark i op til 6 måneder inden for en periode på 12 måneder. Så umiddelbart er der ingen problemer i den plan, idet ”til sommer” kun ligger 1½ - 4½ måneder ude i fremtiden.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 12.04.2010 15:31:47

Ja, din mand må opholde sig i op til sig i op til 6 måneder i udlandet, uden at det påvirker opholdstilladelsen.

Så det kan fint gå, at han kommer herop i en uge, og rejser hjem igen for at gøre skolen færdig. Husk blot at tælle "udetiden" med, så i ikke kommer til at være for længe væk fra Danmark.

Det lyder til at være en fin plan at ordne alle papirerne på den uge, hvor han er her. Det tager alligevel også lidt tid før sygesikringskortet dumper ind i postkassen. Eller med andre ord - så kan myndighederne gøre alt deres arbejde mens din mand bliver færdig med skolen.

Og så er alt klar, når han kommer næste gang :wink:

SELG

Indlæg af SELG » 12.04.2010 16:29:27

Tusind tak for jeres besvarelser. Jeg vil gå ind og se om jeg ikke kan finde en billig afbudsrejse til ham her inden for den nærmeste fremtid.

Besvar